Νέες κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή των διατάξεων περί «επικίνδυνης οδήγησης» εξέδωσε η Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διευκόλυνση της ορθής αντιμετώπισης παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που εμπίπτουν στο άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Η ερμηνευτική εγκύκλιος απευθύνεται στην Υποδιεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης και στις Εισαγγελίες Πρωτοδικών της Κεντρικής Μακεδονίας, καλύπτοντας παραδείγματα που στοιχειοθετούν το αδίκημα της επικίνδυνης οδήγησης. Η έκδοση της εγκυκλίου έγινε μετά από σχετικό προφορικό αίτημα της Τροχαίας.
Οι αρμόδιοι εισαγγελικοί λειτουργοί αναλύουν το επίμαχο άρθρο, επισημαίνοντας τις περιπτώσεις αυτόφωρης σύλληψης και τις προβλεπόμενες ποινές για παραβάτες οδηγούς. Σε αυτές περιλαμβάνονται παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, υπερβολική ταχύτητα, επικίνδυνοι ελιγμοί, κίνηση αντίθετα στο ρεύμα κυκλοφορίας ή στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, καθώς και παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Στο έγγραφο τονίζεται ότι μια απλή παράβαση του ΚΟΚ, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος, δεν συνιστά απαραίτητα και παράβαση του άρθρου 290Α. Η ένταξη μιας συμπεριφοράς στις διατάξεις περί επικίνδυνης οδήγησης απαιτεί την ύπαρξη πρόσθετων στοιχείων, τα οποία αξιολογούνται ανάλογα με τα πραγματικά περιστατικά κάθε υπόθεσης.
Η εγκύκλιος περιλαμβάνει χαρακτηριστικά παραδείγματα που θεωρούνται ενδεικτικά για τη στοιχειοθέτηση του αδικήματος:
- Οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος με ποσοστό άνω του 0,80 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, σύμφωνα με μετρήσεις αλκοολόμετρου.
- Υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας κατά τουλάχιστον 50 χλμ./ώρα εντός κατοικημένης περιοχής, ή 30 χλμ./ώρα για λεωφορεία και φορτηγά.
- Επαναλαμβανόμενη παραβίαση κόκκινου σηματοδότη σε περισσότερες από μία διασταυρώσεις.
- Συνεχής αλλαγή λωρίδων κυκλοφορίας σε μορφή ζικ-ζακ χωρίς χρήση φλας, ειδικά σε πυκνή κυκλοφορία που δημιουργεί κίνδυνο σύγκρουσης.
- Μη τήρηση της απαιτούμενης απόστασης ασφαλείας σε υψηλές ταχύτητες, με το πίσω όχημα να πλησιάζει επικίνδυνα το προπορευόμενο.
- Προσπέραση από δίκυκλα στην ίδια λωρίδα κυκλοφορίας, πρακτική που παρατηρείται συχνά στους οδηγούς δικύκλων.
- Παράβαση διατάξεων του ΚΟΚ σε συνθήκες που απαιτούν αυξημένη προσοχή, όπως συμβαίνει στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης λόγω των έργων κατασκευής του fly over.
- Κίνηση δικύκλων, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών, σε πεζοδρόμια μικρού πλάτους όπου κινούνται πεζοί.
- Στάθμευση, ακόμη και προσωρινή, σε σημεία που παρακωλύουν σημαντικά την ορατότητα και την κίνηση άλλων οδηγών και πεζών.
- Μη ακινητοποίηση του οχήματος σε διάβαση πεζών κατά τη διέλευση πεζών.
Η εγκύκλιος υπογραμμίζει πως κάθε περιστατικό πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά, με τα αναφερόμενα παραδείγματα να λειτουργούν ως γενικές κατευθύνσεις για την ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 290Α. Η τελική αξιολόγηση ανήκει στον αρμόδιο εισαγγελέα και, σε τελικό στάδιο, στο Δικαστήριο που θα εξετάσει την υπόθεση.