Θέμα χρόνου είναι να δούμε κινήσεις συγκέντρωσης δυνάμεων στις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων, καθώς ο σημερινός αριθμός (λειτουργούν συνολικά 25 servicers), ξεπερνά κατά πολύ τις ανάγκες της αγοράς. Από τις 25 οι περισσότερες είναι άνευ αντικειμένου καθώς δεν έχουν συμβόλαια διαχείρισης, ενώ άλλες είναι πολύ πολύ μικρές και είναι δύσκολο να επιβιώσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 25 εταιρίες διαχείρισης, τρεις που προέρχονται από τις μεγάλες τράπεζες (Eurobank, Πειραιώς και Alpha Bank) ελέγχουν το 79% της αγοράς και οι υπόλοιπες 22 μοιράζονται μερίδιο αγοράς μόλις 21%. Στην πραγματικότητα το μερίδιο αγοράς των μικρών είναι πολύ πιο μικρό, καθώς στις 22 περιλαμβάνεται και η QQuant η οποία αν και μικρότερη από τους τρεις μεγάλους έχει σημαντικό και υπολογίσιμο μέγεθος. Έτσι το μέλλον για τις υπόλοιπες 21 εταιρίες δεν προδιαγράφεται ρόδινο και είναι βέβαιο ότι το επόμενο διάστημα θα δούμε και εξαγορές – συγχωνεύσεις και λουκέτα. Διότι ποιο το νόημα να εξαγοράσει κάποιος servicer άλλον servicer όταν το μόνο περιουσιακό του στοιχείο είναι η άδεια;
-- Πάντως θα υπάρξουν και μικροί που θα επιβιώσουν έχοντας ουσιαστικό ρόλο στην αγορά. Θα είναι οι εταιρείες που έχουν έμπειρο και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και οι οποίες είτε θα δουλέψουν ως υπεργολάβοι των «μεγάλων», αναλαμβάνοντας συγκεκριμένα χαρτοφυλάκια ή κομμάτια NPEs, είτε αποκτώντας σε δεύτερο χρόνο χαρτοφυλάκια NPEs από τη δευτερογενή αγορά.
-- Νέα επεισόδια στο σίριαλ της Ελλάκτωρ είχαμε χθες. Από τις διαρροές στη διαμάχη Ολλανδών - εφοπλιστών, περάσαμε στις ανακοινώσεις, από τις ανακοινώσεις στις καταγγελίες προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, από τις καταγγελίες στα εξώδικα (πάλι προς την Επ. Κεφαλαιαγοράς) και χθες είχαμε κάτι που δεν έχει προηγούμενο: μια ατυχέστατη προσπάθεια εμπλοκής του πρωθυπουργού στην επιχειρηματική διαμάχη. Ανεξάρτητα με το πώς διοχετεύθηκε η είδηση της συνάντησης του Χένρι Χόλτερμαν με τον πρωθυπουργό (ήταν άραγε η διαρροή επίδειξη δύναμης ή διαρροή σαμποτάζ…) τελικά η Reggeborgh Invest υποχρεώθηκε σε διευκρινίσεις, υπογραμμίζοντας σε ανακοίνωση που εξέδωσε ότι «είναι πλήρως αντίθετα με την πραγματικότητα και ανάξια σοβαρού σχολιασμού μεμονωμένα διαδικτυακά σχόλια περί συζήτησης θεμάτων της εταιρικής μειοψηφίας του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ».
-- Μπορεί οι επιδόσεις του εγχώριου τουρισμού το 2021 να ξεπέρασαν και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, ωστόσο, υπάρχει μια ευρωπαϊκή αγορά που ξεπέρασε τη χώρα μας σε ότι αφορά τις επιδόσεις της τουριστικής βιομηχανίας. Πρόκειται για την Κύπρο, οι επιδόσεις της οποίας ξεπέρασαν και αυτές της Ελλάδας.
-- Σήμερα τελικά αναμένεται να δημοσιευτεί το νέο ενημερωτικό για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank.
-- Πολλά ακούμε και διαβάζουμε για ESG, εταιρική κοινωνική ευθύνη, βιώσιμη ανάπτυξη κ.α., ωστόσο αν κανείς επισκεφτεί τις περιοχές όπου έχουν εγκαταστάσεις ή την έδρα τους οι μεγάλες εγχώριες εταιρείες δημιουργούνται κάποια ερωτήματα: Πως γίνεται να μην υπάρχει πεζοδρόμιο και να είναι αδύνατη η πρόσβαση σ αυτές χωρίς ΙΧ. Πέριξ της περιοχής Καλυφτάκη, για παράδειγμα, υπάρχουν δεκάδες επιχειρήσεις, ελληνικές και πολυεθνικές, όπως το εργοστάσιο της Coca Cola, σε έναν πραγματικό λαβύρινθο από στενάκια. Στενάκια χωρίς πεζοδρόμια, χτισμένα αριστερά και δεξιά από τις περιφράξεις των εταιριών, όπου αν βρεθεί κάποιος ανυποψίαστος θα πρέπει να κολλάει την πλάτη του στον τοίχο για να μην τον πατήσουν τα διερχόμενα αυτοκίνητα. Ίδια είναι η κατάσταση και σε πολλές ακόμα περιοχές της Αττικής όπου έχουν τις εγκαταστάσεις τους χιλιάδες επιχειρήσεις.
-- Θα μου πείτε φταίνε οι εταιρείες αν δεν έχει γίνει χωροθέτηση και πολεοδομικό σχέδιο; Προφανώς όχι, αλλά δεν πρέπει να δουν λίγο την πραγματικότητα που τους περιβάλλει και να αναλάβουν μέρος της ευθύνης που τους αναλογεί και να φροντίσουν να κινητοποιήσουν αυτούς που πρέπει για να καταστήσουν... βιώσιμη την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις τους, πριν σώσουν τον κόσμο και μηδενίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα;
-- Και για να μην τρέχουμε στου Καλυφτάκη, το Κερατσίνη ή την Παλλήνη... Έχετε βρεθεί στο φανάρι του Υγεία στην Λεωφόρο Κηφισίας; Εκεί καθημερινά διασχίζουν το δρόμο, μέσω του φαναριού (που για τους πεζούς έχει διάρκεια λίγων δευτερολέπτων), εκατοντάδες κόσμου. Διασχίζουν τη μισή Κηφισίας περιμένοντας, στη στενή λωρίδα που χωρίζει τις δυο κατευθύνσεις της λεωφόρου, το πράσινο για να φτάσουν στο Υγεία, με τα αυτοκίνητα να περνάνε δίπλα τους με μεγάλες ταχύτητες. Ούτε το Υγεία, ούτε η Πολιτεία φαίνεται να ανησυχούν αφήνοντας τη διευθέτηση της κατάστασης στην καλή μας τύχη.
-- Ίσως στην Ελλάδα θα πρέπει να κάνουμε μια μικρή προσθήκη στο ESG: Να το διευρύνουμε σε περιβάλλον, κοινωνική ευθύνη, διακυβέρνηση και... ο Θεός βοηθός.
-- Από παράταση σε παράταση πηγαίνουν οι «δίδυμοι» διαγωνισμοί για την πώληση της ΛΑΡΚΟ, χωρίς την παραμικρή βεβαιότητα ότι θα υπάρξει αίσια κατάληξη για την πολύπαθη, κρατική βιομηχανία νικελίου, που βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι το νέο ορόσημο για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ τοποθετείται, ελαφρώς αόριστα, εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 και ανάλογα προσαρμόζεται ο χρονισμός (timing στα ελληνικά) του έτερου διαγωνισμού για τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει το Δημόσιο. Δύσκολο να προσδιορίσει κανείς τι φταίει για όλες αυτές τις καθυστερήσεις, καθώς είναι πολλές οι δυσκολίες και αναρίθμητες οι παράμετροι που μπορούν να στραβώσουν. Θυμίζουμε, πάντως, ότι η καθυστέρηση δεν είναι δωρεάν: κάθε μήνας που περνάει κοστίζει αρκετά εκατομμύρια στο Δημόσιο για να πληρώνει τις δαπάνες λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ.
-- Αν ρίξει κανείς μια ματιά στον χάρτη των τιμών χονδρικής για το ρεύμα της Ευρώπης, θα απορήσει γιατί κανείς στην κυβέρνηση ή στη ΡΑΕ δεν ασχολείται σοβαρά με τις στρεβλώσεις που κρατούν σε ομηρία τους καταναλωτές, πέρα από τις γενικές επιδράσεις της ευρωπαϊκής κρίσης στην ενέργεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη σημερινή ημέρα, η ελληνική τιμή χονδρικής είναι η μόνη σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που σημειώνει ημερήσια άνοδο (1,3%), ενώ σε όλες τις υπόλοιπες καταγράφεται αρνητική μεταβολή: γύρω στο 14% σε Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, γύρω στο 17% στην πιο κοντινή μας, Ρουμανία. Στην κυβέρνηση φαίνεται να πιστεύουν ότι όλα αυτά είναι κάτι σαν φυσικό φαινόμενο, αφού αποτελούν συνέπεια της λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς. Πόσο ελεύθερη είναι, όμως, η αγορά; Και πόσο σωστά λειτουργεί; Με τέτοια ερωτήματα ουδείς ασχολείται σοβαρά.
-- Για την αγορά των υγρών καυσίμων ελάχιστοι κάνουν σχόλια, γιατί οι περισσότεροι ασχολούνται με τους «καυτούς» λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου. Όχι, όμως, ότι και εκεί τα πηγαίνουμε πολύ καλά. Τα τελευταία στοιχεία της Κομισιόν δείχνουν ότι έχουμε τη δεύτερη ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη, ξεπερνώντας... ισχυρούς ανταγωνιστές όπως η Δανία και η Ιταλία. Ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει 8% ακριβότερα την αμόλυβδη από τον μέσο όρο της Ευρώπης, χάρη στους υπέρογκους φόρους και στην έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού, σε μια αγορά που κατ' επανάληψη έχει ερευνηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Και δεν υπάρχει ακόμα επίδομα βενζίνης, ούτε κανείς το σκέφτεται...
-- Συνελήφθη στην Αθήνα και αφέθηκε ελεύθερος, αλλά με τον περιοριστικό όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, ο πιο πλούσιος άνθρωπος στο Ισραήλ, Μπένι Στάινμετς, μεγιστάνας στο εμπόριο διαμαντιών και, γενικότερα, στον ορυκτό πλούτο, με πολλές εμπλοκές με την ποινική Δικαιοσύνη διεθνώς -και, εσχάτως, καταδίκες για δωροδοκίες από δικαστήρια της Ελβετίας και της Ρουμανίας. Ο Στάινμετς συνελήφθη στις 24 Νοεμβρίου όταν έφτασε στην Αθήνα με το ιδιωτικό του τζετ. Αυτό που αναρωτιούνται όσοι βλέπουν την επιχειρηματική -εκτός από την αστυνομική- πλευρά της ιστορίας είναι για ποιο λόγο ρίσκαρε να πετάξει ως την Αθήνα ο Στάινμετς, γνωρίζοντας βεβαίως καλά ότι δεν είναι και πολύ ασφαλές για έναν άνθρωπο με τις δικές του ποινικές εμπλοκές να βρεθεί σε ευρωπαϊκό χώρα, όπου εφαρμόζονται ευρωπαϊκά εντάλματα σύλληψης. Προφανώς, κάποια πολύ σοβαρή δουλειά, για την οποία μάλλον δεν θα μάθουμε αρκετά.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.