Σε κατάσταση υπερέντασης βρίσκεται η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη και μέσω εργασιοθεραπείας προσπαθεί να αφήσει πίσω της την περιπέτεια του περασμένου Σεπτεμβρίου με τα χαλιά των 18.000 ευρώ που παραλίγο να την οδηγήσουν εκτός κυβέρνησης. Στα πολλά που κάνει αυτή την περίοδο η κ. Κεφαλογιάννη, από τα πιο σοβαρά, όπως το νομοσχέδιο για τη βραχυχρόνια μίσθωση, μέχρι τα πιο γκλαμουράτα, όπως η συνεργασία με το Monocle, θα ξεχωρίζαμε αυτό που διαβάσαμε στα ρεπορτάζ την προηγούμενη εβδομάδα: τις κινήσεις της κυρίας υπουργού για το τουριστικό «ξεκλείδωμα» της αδιανόητα μεγάλης, για τα ελληνικά μέτρα, αγοράς της Ινδίας.
-- Πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια και πραγματικά η σύναψη σχέσεων σε όλα τα επίπεδα με μια χώρα με τη δυναμική, τις προοπτικές και το ολοένα και αυξανόμενο διεθνές βάρος, όπως της Ινδίας μόνο κέρδη θα αποφέρει στη χώρα μας.
-- Ωστόσο, πριν προσελκύσουμε Ινδούς τουρίστες –και αυτό το ερώτημα ασφαλώς δεν αφορά μόνο την κ. Κεφαλογιάννη, αλλά και τους προηγούμενους υπουργούς Τουρισμού, και την κυβέρνηση συνολικά και φυσικά τον πρωθυπουργού- δεν θα έπρεπε να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τις υποδομές και εν προκειμένω τις υποδομές που συνδέονται με τον τουρισμό; Για παράδειγμα: γνωρίζει η κ. υπουργός ότι η σύνδεση του μετρό Αεροδρόμιο – Αθήνα είναι κάθε 30 λεπτά, ακριβώς όπως ήταν το 2004; Δεν θα έπρεπε να πιέζει να αποκτηθούν τα απαραίτητα τρένα ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια; Γνωρίζει τις συνθήκες στο λιμάνι του Πειραιά όπου το καλοκαίρι με 40 βαθμούς υπό σκιά στοιβάζονται όπου να 'ναι χιλιάδες Έλληνες και ξένοι επισκέπτες; Γιατί το υπουργείο δεν πιέζει να βελτιωθούν οι υποδομές στα λιμάνια; Γνωρίζει η κ. Κεφαλογιάννη το καλοκαιρινό μπάχαλο με τα ταξί όπου είναι αδύνατο η προσφορά για ταξί να καλύψει τη ζήτηση; Γιατί αλήθεια δεν πιέζει ώστε να επιτρέπεται, όπως σε όλο τον κόσμο, να κάνουν χρήση του Uber και μη επαγγελματίες οδηγοί ταξί;
-- Εκτός αν αυτό το χάος είναι το βασικό τουριστικό προϊόν της χώρας. Η περιπέτεια του να πας από το αεροδρόμιο στην πλατεία Συντάγματος. Το να αναμετρηθείς με ταρίφα – ύαινα που θέλει να σου αρπάξεις 150 ευρώ για τη διαδρομή Πειραιάς – Γλυφάδα. Το να αποφύγεις το μηχανάκι που διασχίζει το πεζοδρόμιο στην Πανεπιστημίου. Το να δοκιμάσεις τις αντοχές σου στα φανάρια των 8 δευτερολέπτων – όπως αυτό στους Στύλους Ολυμπίου Διός. Το να δεις με τα μάτια σου το χάος στους δρόμους της Αθήνας και των άλλων πόλεων. Τα σκουπίδια στους δρόμους. Τα τριτοκοσμικά λεωφορεία. Και πάει λέγοντας. Και, τελικά, ίσως είναι αυτά τα στοιχεία που ξεχωρίζουν την Αθήνα από κάθε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και την καθιστούν έναν πολύ ενδιαφέροντα προορισμό.
-- Για να μην παρεξηγηθούμε, όλα τα παραπάνω σίγουρα ξεφεύγουν της αρμοδιότητας του υπ. Τουρισμού και χάνονται στο χάος της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Ωστόσο θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο και για τον τουρισμό και για τη χώρα να διαβάζουμε ότι ένα μέλος της κυβέρνησης πιέζει για να γίνουν όλα αυτά που χρειάζονται για να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν της χώρας.
Ο εμπνευστής των μέτρων για τις τράπεζες
Επανερχόμαστε στις φήμες που κυκλοφορούν και που συνδέουν την παραίτηση του οικονομικού συμβούλου του πρωθυπουργού, Αλέξη Πατέλη, με διαφωνία του για τα μέτρα που επιβλήθηκαν στις τράπεζες. Όπως μαθαίνουμε, στην προκειμένη περίπτωση η φημολογία δεν κατορθώνει να διατηρεί την παραμικρή σχέση με την πραγματικότητα. Διότι ο κ. Πατέλης όχι μόνο δεν διαφώνησε με τα μέτρα αλλά ήταν μεταξύ αυτών που τα εισηγήθηκαν, τα εξειδίκευσαν, τα συζήτησαν αρμοδίως (μεταξύ άλλων με την Τράπεζα της Ελλάδος) και εργάστηκαν για την επιβολή τους.
Τα μαθηματικά των προμηθειών
Διαφορετικά... κομπιουτεράκια πρέπει να έχουν οι -συνήθως προσεκτικοί και διαβασμένοι- αναλυτές της Citi από αυτά που χρησιμοποιεί το υπ. Οικονομικών για να υπολογίσει πόσα θα χάσουν οι τράπεζες από την κυβερνητική παρέμβαση για τις προμήθειες. Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι η ετήσια απώλεια για τις τράπεζες θα είναι γύρω στα 130 εκατ. ευρώ. Αυτό το ποσό αφορά όλες τις τράπεζες, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι οι συστημικές έχουν συνολικό μερίδιο αγοράς 95%, άρα αυτές θα υποστούν και τις περισσότερες απώλειες. Όμως, στη χθεσινή της έκθεση για τις τράπεζες, η Citi υπολογίζει το συνολικό ποσό των χαμένων προμηθειών για το 2025 στα 89 εκατ. ευρώ για τις συστημικές τράπεζες. Είναι μια απόσταση αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων -41 εκατ. ευρώ, συγκεκριμένα- που προφανώς δεν οφείλεται σε μικροσφάλματα, ούτε στο γεγονός ότι η εκτίμηση του υπουργείου αφορά όλες τις τράπεζες και της Citi τις συστημικές. Κάποιος έχει κάνει λάθος υπολογισμό και μένει να δούμε αν είναι η Citi ή το υπουργείο Οικονομικών.
Όταν η ΑΑΔΕ εκνευρίζει...
Ένα «εκνευριστικό» -για να θυμηθούμε και τον Κωστή Χατζηδάκη- πρόβλημα στο οικοσύστημα του myData είναι ότι όσοι χρειάζεται να κόβουν τιμολόγια σε οποιοδήποτε δημόσιο φορέα είναι υποχρεωμένοι να συνάπτουν σύμβαση με πάροχο, που δεν έχει και αμελητέο κόστος. Αντίθετα, όταν θέλεις να κόψεις ένα τιμολόγιο σε ιδιώτη, μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη δωρεάν εφαρμογή e-timologio της ΑΑΔΕ. Με άλλα λόγια, το Δημόσιο δεν διαθέτει στους συναλλασσόμενους μια δική του, δωρεάν εφαρμογή για να κόβουν δωρεάν τιμολόγια προς το... Δημόσιο. Το πρόβλημα έχει γίνει αντιληπτό και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που, απαντώντας σε αναφορά βουλευτή, ανέφερε ότι «έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες ανάπτυξης εφαρμογής έκδοσης τιμολογίων B2G ανάλογης της εφαρμογής e-timologio σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, η οποία θα είναι διαθέσιμη εντός του 2025». Ανακουφιστική, για πολλούς, αυτή η είδηση, ίσως όχι και τόσο για τους παρόχους, που έχουν βρει ένα ωραίο τρόπο να παίρνουν υποχρεωτικά πελάτες.
Όμως, ας μην περιμένουμε πολύ γρήγορα αποτελέσματα. Το υπουργείο σημειώνει ότι έχει υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αίτημα παρέκκλισης για την εφαρμογή υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αφορά στις εγχώριες χονδρικές συναλλαγές (B2B-B2G). Και προσθέτει ότι, «εφόσον το υποβληθέν αυτό αίτημα παρέκκλισης εγκριθεί, η χώρα μας σχεδιάζει να διευρύνει τη λειτουργικότητα της εφαρμογής έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών (e-timologio) που ήδη παρέχει η ΑΑΔΕ, ώστε να αποτελέσει επιλογή υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης ισοδύναμη με αυτή των υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων».
Μεγάλος ασθενής το Λύκειο
Πολύ βαθύ είναι το πρόβλημα έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού στη χώρα, με τις ρίζες να βρίσκονται στο Λύκειο, που στέλνει σπουδαστές χαμηλού επιπέδου στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι είναι δύσκολο να μετεκπαιδευτούν για να καλύψουν τα μεγάλα κενά στην Πληροφορική. «Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Τουλάχιστον οι μισοί φοιτητές που εισάγονται ηλεκτρολόγοι μηχανικοί σε περιφερειακές σχολές αποφοιτούν χωρίς ουσιαστικά να έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα, αφού δεν έχουν το υπόβαθρο από το σχολείο», σημείωσε κυβερνητική πηγή. Και πρόσθεσε ότι ένας μαθητής του 14 πολύ δύσκολα θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις του προγράμματος. «Πετάμε τα λεφτά από το παράθυρο», είπε χαρακτηριστικά. Πάντως η κυβέρνηση ετοιμάζεται να τα αλλάξει όλα από το 2026, όταν και θα έρθουν τα νέα σχολικά βιβλία, ενώ ήδη έχει αλλάξει το βιβλίο Πληροφορικής στο Γυμνάσιο που έχει γίνει και ηλεκτρονικό. «Είδα τα βιβλία της Πληροφορικής όταν ανέλαβα το υπ. Παιδείας και μπορώ να σας πω ότι δεν είμαι περήφανος για τα βιβλία. Γι' αυτό και έχει ήδη δρομολογηθεί να αλλάξουν όλα τα βιβλία», σημείωσε από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κυριάκος Πιερρακάκης σε πάνελ στο digital economy forum 2024, δηλώνοντας τη φιλοδοξία του να γιατρέψει τον «μεγάλο ασθενή» της εκπαίδευσης, τα Λύκεια.
-- Χωρίς διάθεση για γκρίνια, πάντως, όπως γνωρίζει και σημερινός υπουργός Παιδείας πολύ καλά, οι περισσότεροι προκάτοχοι του έκαναν ακριβώς την ίδια προσπάθεια για αναβάθμιση του Λυκείου, αλλά χωρίς να πετύχουν πολλά.
Υψηλή διπλωματία από τον Δένδια
Ολοκληρώθηκε η επίσκεψη του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια στο Κατάρ, όπου συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό και υπουργό Εξωτερικών της χώρας και με τον ομόλογό του. Βασικό θέμα συζήτησης ήταν το θέμα της αμυντικής συνεργασίας των δύο χωρών, καθώς η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να παράσχει εκπαίδευση και φιλοξενία στην Αεροπορία του Κατάρ – καθώς χρησιμοποιεί επίσης “Rafale” όπως και εμείς - αλλά και να δημιουργηθεί ένας άξονας συνεργασίας με την προσπάθεια που κάνει η χώρα στο Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) και την αμυντική καινοτομία.
-- Επίσης, συζητήθηκε η ευρύτερη κατάσταση στη Μέση Ανατολή: η κατάσταση στη Συρία, στον Λίβανο μετά μάλιστα τη χθεσινή επίσκεψη την πρωθυπουργού, κ. Μητσοτάκη, όπως και η κατάσταση στη Γάζα. Να σημειωθεί ότι το Κατάρ είναι μία χώρα που έχει υπογράψει την UNCLOS, τη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας. Ο Ν. Δένδιας είχε την ευκαιρία να εξηγήσει στους συνομιλητές του από το Κατάρ πόσο μεγάλη σημασία έχει η UNCLOS και γενικά η επίτευξη μιας συνεννόησης επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου και του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας στα διεθνή πράγματα. Ωστόσο, δεν ξέρουμε πόσο πρόσφορο είναι το έδαφος, καθώς το Κατάρ είναι γνωστό για τις φιλικές σχέσεις που έχει με την Τουρκία και πόσο την έχει στηρίξει όταν αυτή το έχει χρειαστεί.
Υποσχέσεις για... λιτότητα στη Γερμανία
«Μαχαίρι» στις δαπάνες που αφορούν τους μετανάστες αλλά και αυτές του κοινωνικού κράτους ύψους 100 δισ. ευρώ, υπόσχεται ο επικεφαλής των Χριστιανοδημοκρατών, Φρίντριχ Μερτζ. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το κόμμα του Μερτζ προηγείται και θα κερδίσει τις εκλογές του Φεβρουαρίου, αν και παράλληλα εκτιμάται ότι δεν θα κατορθώσει να συγκεντρώσει ικανό αριθμό ψήφων για να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Σε αντίθεση με τον Όλαφ Σολτς, ο οποίος δίστασε να μειώσει τις κοινωνικές δαπάνες, ο Μερτζ ξεκαθαρίζει εξ αρχής ότι δεν θα ακολουθήσει ανάλογη πορεία. Μάλιστα, υπογράμμισε ότι ο δισταγμός του Σολτς να προχωρήσει σε τέτοιου είδους ριζικές κινήσεις ευθύνεται για την πορεία της γερμανικής οικονομίας, αλλά και για το γεγονός ότι οι επενδυτές εγκαταλείπουν τη χώρα. Ένα ακόμη μέτρο που προτίθεται να λάβει ο Μερτζ είναι η μείωση του φόρου στα κέρδη των επιχειρήσεων για τις επιχειρήσεις από το 30% στο 25%, για να προσελκύσει και ξένες επενδύσεις.
Ράλι χωρίς φρένο για κακάο, καφέ
Η τιμή του καφέ την περασμένη εβδομάδα άγγιξε το υψηλότερο επίπεδο 50 ετών και παραμένει κοντά σε αυτό. Ακολούθησε την τρέχουσα εβδομάδα το κακάο, με ράλι για τα προθεσμιακά του συμβόλαια και την τιμή να αγγίζει το επίπεδο των 12.000 δολαρίων ανά μετρικό τόνο. Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι τιμές για τα δύο εμπορεύματα θα αργήσουν αρκετά χρόνια να επιστρέψουν σε επίπεδα που θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως «φυσιολογικά». Επισημαίνουν ότι βασική αιτία για το ράλι δεν είναι άλλη από την κλιματική αλλαγή που πλήττει τις καλλιέργειες και ως εκ τούτου μειώνει την παραγωγή, με τη ζήτηση, όμως, να παραμένει ιδιαίτερα υψηλή σε παγκόσμιο επίπεδο. Ως εκ τούτου, όλα δείχνουν ότι η πικρή γεύση τόσο του καφέ όσο και της σοκολάτας για τους καταναλωτές θα μείνει… ζωντανή για πολύ καιρό ακόμη.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.