Την τιμητική του είχε χθες το βράδυ ο Μάριο Ντράγκι -στα όρια του λόξυγγα θα προσέθετε η στήλη- αφού στη γενική συνέλευση του ΣΕΒ το σχέδιό του για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Ευρώπης μνημονεύθηκε και υιοθετήθηκε από όλους τους κεντρικούς ομιλητές. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανάφερε πως η έκθεση Ντράγκι θα συζητηθεί για πρώτη φορά σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στο επόμενο έκτακτο, άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στη Βουδαπέστη. «Προσωπικά υποστηρίζω στο σύνολό της την έκθεση αυτή, η οποία αναδεικνύει ακριβώς τον κίνδυνο η Ευρώπη μονίμως να χάνει έδαφος σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα, αύριο ενδεχομένως την Ινδία, και που απαιτεί από όλους μας στους ευρωπαϊκούς θεσμούς να πάρουμε πολύ τολμηρές αποφάσεις για να εξασφαλίσουμε ότι το κοινό μας ευρωπαϊκό μέλλον θα μπορούμε να το ατενίζουμε με αισιοδοξία», δήλωσε ο πρωθυπουργός.
-- Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος επισήμανε ότι το κενό παραγωγικών επενδύσεων, στην Ελλάδα που δημιουργήθηκε στη δεκαετία της κρίσης υπολογίζεται σε 50 δισ. ευρώ και απαιτείται κινητοποίηση παραγωγικών επενδύσεων. «Αυτό, άλλωστε, μας ζητά και η έκθεση Draghi, στην προοπτική μιας παραγωγικά αυτόνομης Ευρώπης η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα επενδυτικό κενό 200 δισεκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, αν θέλει να επιτυγχάνει το ίδιο επίπεδο επενδύσεων με εκείνο των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας», υποστήριξε ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
-- Υπέρμαχος της έκθεσης Ντράγκι που προβλέπει την κατάργηση του κανόνα ομοφωνίας για τις αποφάσεις και τη θέσπιση ενός μεγαλύτερου ευρωπαϊκού προϋπολογισμού εμφανίστηκε και ο πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου Guy Verhofstadt. Ο κ. Verhofstadt αναφέρθηκε και στην έκθεση Λέτα για την οικοδόμηση μιας Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ενωσης. Ο Βέλγος πολιτικός που γνωρίζει απέξω και ανακατωτά τις παθογένειες της Κομισιόν μίλησε με πάθος για την ανάγκη αφύπνισης της Ευρώπης, ώστε να μη χάσει το τρένο της ανταγωνιστικότητας από ΗΠΑ, Κίνα και Ινδία και καταχειροκροτήθηκε από τους παρισταμένους.
-- Όλο το υπουργικό συμβούλιο ήταν σχεδόν στη χθεσινή ανοικτή εκδήλωση του ΣΕΒ για να παρακολουθήσει την ομιλία του πρωθυπουργού. Παρών και διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας, αλλά και ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής. Στο φουαγιέ μετά την εκδήλωση, ο πιο χαρούμενος πολιτικός ήταν ο Νίκος Ανδρουλάκης. Μόνιμα χαμογελαστός -πράγμα σπάνιο για τον ίδιο- δεχόταν τα συγχαρητήρια του επιχειρηματικού κόσμου για την εκλογή του. Η καλή του διάθεση θα οφείλεται σίγουρα και στην τελευταία δημοσκόπηση της Μetron Analysis που δείχνει το ΠΑΣΟΚ στο 19,8% στην εκτίμηση ψήφου.
Το ατύχημα που έρχεται στο Μετρό
Χαοτικές καταστάσεις χθες στο σταθμό του Μετρό στο Σύνταγμα, καθώς στις πρωινές ώρες αιχμής δύο συρμοί τέθηκαν εκτός λειτουργίας λόγω τεχνικών προβλημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το αδιαχώρητο στο σταθμό Συντάγματος. Ασφαλώς και συμβαίνουν τεχνικά προβλήματα, ωστόσο το χθεσινό συμβάν ανέδειξε την πλήρη αφασία των υπευθύνων του Μετρό στη διαχείριση λίγο πιο απαιτητικών καταστάσεων. Διότι, αντί να ειδοποιήσουν τον κόσμο για το τεχνικό πρόβλημα και να σταματήσουν προσωρινά την πρόσβαση του κόσμου στις αποβάθρες, έως ότου αποκατασταθεί η ομαλή κυκλοφορία των συρμών, εντούτοις δεν ειδοποίησαν κανέναν, παρά μόνο όταν οι αποβάθρες γέμισαν ασφυκτικά και ο κόσμος άρχισε να διαμαρτύρεται και να φωνάζει. Περιττό να σημειώσουμε ότι με τον κόσμο στοιβαγμένο στις αποβάθρες δεν ήταν καθόλου δύσκολο να βρεθεί κάποιος στις γραμμές του τρένου, ή να σημειωθεί κάποιο ατύχημα στις σκάλες, ατύχημα που θα μπορούσε να πυροδοτήσει πανικό. Δεν έβλεπαν οι υπεύθυνοι από τις κάμερες τι συμβαίνει στις αποβάθρες; Τι ακριβώς περίμεναν; Αλήθεια, τι θα συμβεί αν έχουμε ένα πιο σοβαρό συμβάν με έναν από τους τόσο επιβαρυμένους συρμούς; Ποιος ακριβώς θα το διαχειριστεί;
-- Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν ασχολείται σοβαρά με τις δημόσιες συγκοινωνίες και αυτές κινούνται στον αυτόματο όπως όλη η δημόσια διοίκηση -και ο Θεός βοηθός.
-- Μια ιδέα θα ήταν τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου να πηγαίνουν στα υπουργεία τους και στις συναντήσεις χρησιμοποιώντας λεωφορεία και μετρό για να δουν τι εστί βερίκοκο, μήπως και ασχοληθούν σοβαρά με το θέμα. Σημειώνεται ότι η αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών είναι η μοναδική ρεαλιστική επιλογή για την επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος της Αθήνας.
«Αγκάθι» στο Ταμείο Ανάκαμψης
Ήταν κοινό μυστικό στους επιχειρηματικούς κύκλους, τώρα όμως το αναγνωρίζει ανοικτά και η κυβέρνηση. Στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης υπάρχει ένα σοβαρό εμπόδιο, που προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τους κανόνες, σε κάθε δάνειο πρέπει να ενσωματώνεται επένδυση τουλάχιστον 20% που να αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι επιχειρήσεις, όμως, δεν έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτή την κατηγορία επενδύσεων, με αποτέλεσμα να χάνεται χρόνος. Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, αναγνώρισε χθες το πρόβλημα και τη σοβαρότητά του, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αν δεν υπήρχε η απαίτηση για 20% σε ψηφιακές επενδύσεις ίσως να είχε ήδη φθάσει στο τέλος της η απορρόφηση όλων των δανείων».
-- Μπορεί να γίνει κάτι για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα; Δυστυχώς, η απάντηση είναι αρνητική. Η ποσόστωση του 20% για τα ψηφιακά βρίσκεται στον σκληρό πυρήνα των ευρωπαϊκών κανόνων για το Ταμείο Ανάκαμψης και δεν μπορεί να γίνει εκ των υστέρων διαπραγμάτευση για να αλλάξει κάτι. Άλλωστε, σε τέτοια διαπραγμάτευση δεν θα υπήρχαν πολλοί σύμμαχοι της Ελλάδας, αφού η χώρα μας είναι μια από τις ελάχιστες που αξιοποιούν τα φθηνά δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ισχύς εν τη ενώσει στις κατασκευές
Στο ρητό «η ισχύς εν τη ενώσει» στρέφονται πια οι εργοληπτικές εταιρείες για να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργεί ο πρωτοφανής πακτωλός έργων και διαγωνισμών. Μόνο οι μεγάλες κατασκευαστικές έχουν πια ανεκτέλεστο κοντά στα 15 δισ. και με τον έναν ή τον άλλο τρόπο έχουν ανάγκη τις μικρότερες τεχνικές εταιρείες για να βγάλουν τα έργα. Εκεί λοιπόν που μέσα στην κρίση κοίταζαν να…βγάλουν ο ένας το μάτι του αλλουνού για να μοιράσουν τη φτώχεια των έργων, τώρα μικρότεροι, μεσαίοι και μεγάλοι αποφάσισαν να μην είναι τριχοτομημένοι αλλά να ενωθούν. Έτσι, ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ αποφάσισαν να αναζητήσουν κοινό βηματισμό προκειμένου να καταλήξουν σε έναν ενιαίο φορέα που θα εκφράζει πια τον κλάδο απέναντι στην πολιτεία. Εξάλλου τα θέματα των πληρωμών, της αναθεώρησης τιμών, της κοστολόγησης των έργων, των εγγυητικών επιστολών και του προσωπικού δεν κάνουν διαχωρισμούς βάσει μεγέθους. Να δούμε βέβαια πώς θα χειριστεί το συντονιστικό όργανο τα παράπονα των μικρότερων εργοληπτών ότι δεν έχουν ζωτικό χώρο γιατί τα έργα κατευθύνονται προς τους μεγάλους ομίλους. Κάποιοι εξάλλου φιλοδοξούν να μπουν στο κλαμπ των μεγάλων, όμως όσο η πλατφόρμα του μητρώου των τεχνικών εταιρειών (ΜΗΤΕ) δεν λειτουργεί έστω επαρκώς οι προθεσμίες θα έρχονται και θα παρέρχονται. Μόλις προχθές οι τρεις φορείς απέστειλαν κοινή επιστολή στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών σημειώνοντας ότι το πληροφοριακό σύστημα είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
Παραβατικά πρατήρια κλείνουν και ξανανοίγουν
Δεν χρειάζεται να είσαι διευθύνων σύμβουλος εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών για να γνωρίζεις ότι η αγορά καυσίμων έχει προ πολλού μετατραπεί σε... Άγρια Δύση, καθώς τα πρατήρια που... ειδικεύονται σε πάσης φύσεως παραβατικές δραστηριότητες (νοθεία, πειραγμένες αντλίας κ.α.) υπολογίζεται ότι καλύπτουν το ένα τρίτο της αγοράς. Οι περισσότερες εταιρείας εμπορίας έχουν φτάσει λειτουργούν με σχεδόν μηδενικά περιθώρια κέρδους. Ο Σύνδεσμός τους (ΣΕΕΠΕ) έχει αρχίσει να χάνει την υπομονή του. Σημειώνει ότι «έχει σταθεί αρωγός σε κάθε προσπάθεια της Πολιτείας να βάλει τέλος στην παραβατικότητα, χαιρετίζοντας μάλιστα την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβε η Κυβέρνηση για αυστηροποίηση του κανονιστικού πλαισίου». Από την άλλη, όμως, διαπιστώνει ότι όσες προσπάθειες και αν γίνονται για να κλείσουν επιτέλους τα παραβατικά πρατήρια, τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα: ένα πρατήριο κλείνει με απόφαση ελεγκτικών οργάνων, αλλά συχνά ανοίγει ξανά με απόφαση της Δικαιοσύνης! «Με λύπη μας διαπιστώνουμε», τονίζει ο ΣΕΕΠΕ, «πως η εφαρμογή των μέτρων είναι ελλειμματική και προβληματική. Είναι χαρακτηριστικό, πως ακόμη και σήμερα υπάρχουν πρατήρια καυσίμων που ενώ είναι βεβαιωμένα παραβατικά, αντί να σφραγίζονται, συνεχίζουν να λειτουργούν με αποφάσεις της Δικαιοσύνης».
Μειώσεις από την Protergia
Χθες η Protergia άνοιξε την αυλαία των ανακοινώσεων για τα τιμολόγια του Νοεμβρίου. Ο πάροχος της Metlen, ανακοίνωσε μείωση της χρέωσης για το πράσινο οικιακό τιμολόγιο Νοεμβρίου κατά 10,9 ευρώ ανά μεγαβατώρα (1,09 σεντς ανά κιλοβατώρα), αντί για πάγωμα που είχε ανακοινωθεί προχθές. Το νέο τιμολόγιο διαμορφώνεται στα 14,9 σεντς ανά κιλοβατώρα. Παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου χθες, η Metlen ανέφερε ότι η Protergia συνέχεια αυξάνει το μερίδιο της αγοράς που κατέχει (εις βάρος βέβαια της ΔΕΗ). Συγκεκριμένα, τονίζει ότι ενδυναμώνει σταθερά την παρουσία της στην λιανική, με το μερίδιό της στην αγορά ηλεκτρισμού στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2024 να προσεγγίζει το 18,5% από 16,7% στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2024. Η ενίσχυση του μεριδίου αγοράς της Protergia, οφείλεται στη σημαντική αύξηση των πελατών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου που εκπροσωπεί, οι οποίοι μόνο στο Γ’ τρίμηνο του 2024 ενισχύθηκαν κατά >50χιλ. μετρητές (αύξηση >11%). Το επόμενο διάστημα, η Metlen στοχεύει να προσεγγίσει το 30% της ελληνικής κατανάλωσης.
-- Ποιο είναι το μυστικό της; Η καθετοποίηση. «Έχοντας αξιοποιήσει την καθετοποίηση της λειτουργίας της Εταιρείας στον Κλάδο της Ενέργειας, η Metlen έχει προχωρήσει στη δημιουργία του πλέον ολοκληρωμένου παρόχου ενέργειας της νέας εποχής («Utility of the Future»), που έχει τη δυνατότητα να απορροφά την πίεση που δημιουργείται από έντονες διακυμάνσεις των τιμών προς όφελος των καταναλωτών, όπως υπογραμμίζεται και από τις πρόσφατες ανακοινώσεις για την τιμολογιακή πολιτική της Protergia τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο», αναφέρει η Metlen.
Φθηνό πετρέλαιο, ασταθές LNG
Τη στιγμή που τα βλέμματα όλων παραμένουν στη Μέση Ανατολή, οι προβλέψεις για την πορεία των τιμών του πετρελαίου και τη χρήση του φυσικού αερίου παρουσιάζουν μια μικτή εικόνα. Από τη μία, νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε χθες κάνει λόγο για χαμηλές τιμές πετρελαίου που εκτιμάται ότι θα συνεχιστούν μέσα στο 2025, ενώ από την άλλη η κατάσταση στη Μέση Ανατολή αναδεικνύει την αστάθεια στις τιμές φυσικού αερίου. Σύμφωνα με πρόβλεψη της Goldman Sachs, οι τιμές του πετρελαίου αναμένεται να ανέλθουν κατά μέσο όρο στα 76 δολάρια το βαρέλι το επόμενο έτος, εν μέσω επαρκούς προσφοράς και άφθονης πλεονάζουσας δυναμικότητας. «Συνολικά, εξακολουθούμε να βλέπουμε τους μεσοπρόθεσμους κινδύνους για το εύρος των 70-85 $/βαρέλι ως διπλής όψης, αλλά με μέτρια τάση προς την πτωτική πλευρά καθώς οι καθοδικοί κίνδυνοι τιμών από την υψηλή πλεονάζουσα χωρητικότητα και τους δυνητικά ευρύτερους εμπορικούς δασμούς να αντισταθμίζουν την ανοδική τιμή», αναφέρουν οι αναλυτές.
-- Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει σημείωμα από το Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA) με έδρα το Οχάιο στις ΗΠΑ που λέει ότι η ευαισθησία των τιμών του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) σε γεωπολιτικές κρίσεις θέτει υπό αμφισβήτηση την καταλληλότητά του ως καύσιμο γεφυρών για χώρες που εξαρτώνται όλο και περισσότερο από το εισαγόμενο LNG. «Οι τιμές του LNG παρουσίασαν μεγάλες διακυμάνσεις σε μήνες σχετικής σταθερότητας για άλλα εμπορεύματα, όπως το πετρέλαιο και ο χρυσός, υπογραμμίζοντας την εγγενώς ασταθή φύση των αγορών φυσικού αερίου», αναφέρει το ινστιτούτο.
Επιστρέφει ο «διχασμός» στην ΕΚΤ
Η εκεχειρία που υπήρξε στο εσωτερικό του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, αναφορικά με τη μελλοντική νομισματική πολιτική μεταξύ «γερακιών» και «περιστεριών» φαίνεται ότι φθάνει στο τέλος της. Ως φαίνεται τα «περιστέρια» έχουν… πάρει θάρρος και κάποια εξ αυτών πιέζουν για μείωση επιτοκίων ακόμη και κατά 0,50% στη συνεδρίαση του Δεκεμβρίου, καθώς θεωρούν ότι η διατήρηση τους σε πολύ περιοριστικό επίπεδο θα πλήξει περαιτέρω την εύθραυστη οικονομία της ευρωζώνης. Εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση από τα «γεράκια» που σπεύδουν να τονίσουν ότι ο πληθωρισμός δεν έχει νικηθεί ακόμη και ως εκ τούτου η ΕΚΤ οφείλει να ακολουθεί μία σταδιακή και μετρημένη πολιτική μείωσης του κόστους δανεισμού, προκειμένου να μην πάνε χαμένοι και οι «κόποι» του προηγούμενου διαστήματος. Πάντως και τα «γεράκια» είναι υπέρ των μειώσεων, αλλά όχι των επιθετικών, όπως θέλουν τα «περιστέρια».
Αμετακίνητοι οι απεργοί της Boeing
Περισσότερες από πέντε εβδομάδες διαρκεί η απεργία των μηχανικών της αμερικανικής αεροναυπηγικής εταιρείας Boeing. Οι προσπάθειες της διοίκησης να βελτιώσει την προσφορά της για τις αυξήσεις έπεσε στο κενό. Η τελευταία πρόταση ήταν για αυξήσεις 35% σε διάστημα τεσσάρων ετών, η οποία, όμως, δεν έγινε δεκτή από το συνδικάτο των εργαζομένων, με το 64% των μελών του να θεωρεί ότι είναι «μικρή». Η εταιρεία σπεύδει να τονίσει ότι τα οικονομικά της δεν είναι στην καλύτερη φάση τους, με συνεχείς απώλειες τα τελευταία τρίμηνα, ενώ σύμφωνα με τον οίκο Standard & Poor’s η απεργία της κοστίζει περί του ενός δισ. δολαρίων τον μήνα.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.