Σημαντικό κομμάτι της εγχώριας αγοράς καλλυντικών κατευθύνεται πλέον προς αγορές του εξωτερικού, μέσα από ηλεκτρονικά καταστήματα που εδρεύουν εκτός συνόρων και δραστηριοποιούνται στην επιλεκτική αγορά, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων. Σε ό,τι αφορά την εγχώρια ζήτηση, η άνοδος του κόστους διαβίωσης φαίνεται ότι έχει ευθεία επίδραση και στον τζίρο των καλλυντικών, με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου για την εξέλιξη του 2024 να είναι σχετικά μετριοπαθείς σε σχέση με το τρέχον έτος.
Ειδικότερα, ο ΠΣΒΑΚ εκτιμά ότι οι τιμές των καλλυντικών έχουν καταγράψει φέτος μέση αύξηση που κυμαίνεται μεταξύ 6% και 7%, περικόπτοντας τις εκτιμήσεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο έτος, δεδομένης της ευρύτερης γεωπολιτικής αστάθειας και της συνακόλουθης πιθανολογούμενης αύξησης των τιμών πρώτων υλών. Για φέτος, ο τζίρος στην εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι θα κλείσει με άνοδο που θα κυμανθεί μεταξύ 8% και 10%, συγκριτικά με πέρσι, ενώ για το 2024 η θετική μεταβολή εκτιμάται μεταξύ 4% και 7% σε σχέση με φέτος.
Ως προς τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, ισχυρή δυναμική καταγράφουν φέτος οι κατηγορίες περιποίησης προσώπου, μακιγιάζ και αρωμάτων, ενισχυόμενες κατά 13% συγκριτικά με πέρσι, ενώ σημαντικά ανοδική είναι επίσης η κατηγορία προϊόντων περιποίησης μαλλιών, με τον τζίρο να αναμένεται ενισχυμένος κατά 8% σε σχέση με το 2022. Ειδικά σε ό,τι αφορά την τελευταία, ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης, σημειώνει ότι υπάρχουν πολλές καινοτομίες στην ανάπτυξη θεραπειών που αξιοποιούν φυσικά και φυτικά συστατικά, καθώς και σε εκείνες που βασίζονται στην τεχνολογία, δείχνοντας τον δρόμο για το μέλλον της συγκεκριμένης αγοράς.
Οι Έλληνες καταναλωτές πάντως φαίνεται ότι επιλέγουν τα ηλεκτρονικά φαρμακεία για τις αγορές τους, αναζητώντας τις καλύτερες τιμές, αλλά και να στρέφονται και στα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού, όπως το Notino, προκειμένου να επωφεληθούν από τις περιστασιακές προσφορές. Σε ό,τι αφορά τα τελευταία, ο εκτιμώμενος τζίρος αγορών καλλυντικών για φέτος -συμπεριλαμβανομένης και της εγχώριας επιλεκτικής μέσω e-shops- υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 250 εκατ και 300 εκατ ευρώ, ενώ για τα για τα e-pharmacies ο τζίρος υπολογίζεται σε 150 εκατ ευρώ για φέτος. Περαιτέρω, ακόμη 20 εκατ ευρώ εκτιμάται ότι θα δαπανηθούν φέτος σε αγορές καλλυντικών από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, τα οποία επίσης διευρύνουν το μερίδιο τους στην πίτα της εγχώριας αγοράς.
Η ευρεία διανομή παραμένει πάντως το βασικό κανάλι για τις πωλήσεις καλλυντικών στην χώρα μας, συνεισφέροντας το 32% του συνόλου, ενώ ακολουθούν τα φαρμακεία, με 19%, η επιλεκτική διανομή με 17% και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, με αυξημένο ποσοστό 14%. Ο κ. Γιαρμενίτης υπογραμμίζει σε κάθε περίπτωση ότι οι καταναλωτές προχωρούν σε περικοπές εξόδων και αναμένουν από τις εταιρείες να προσαρμοστούν στις ανάγκες τους, προχωρώντας σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες και διατηρώντας τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα.
Από την πλευρά τους, απαντώντας σε αυτές τις προκλήσεις, οι εταιρείες καλλυντικών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΒΑΚ, επενδύουν στην έρευνα και την ανάπτυξη, προωθούν την ανακύκλωση των συσκευασιών κι εκπαιδεύουν τους καταναλωτές στην βιωσιμότητα, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε τομείς που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αλλά και τις σημαντικότερες ευκαιρίες ανάπτυξης για το μέλλον.