Το αποκαλούν το καύσιμο του μέλλοντος, αν και με τις ταχύτητες που αλλάζουν οι καταστάσεις στην ενέργεια το υδρογόνο έρχεται όλο και πιο κοντά στην καθημερινότητα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τις επόμενες ημέρες, πιθανόν και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα ολοκληρωθεί από την Motor Oil διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή του προμηθευτή εξοπλισμού ανεφοδιασμό οχημάτων που έχουν ως καύσιμο το υδρογόνο με στόχο να λειτουργήσουν σύντομα οι πρώτοι εμπορικοί σταθμοί στο εθνικό οδικό δίκτυο.
Σε εκδήλωση που έγινε χθες με αφορμή την έναρξη του έργου «EPHYRA» στην Ελλάδα, στελέχη της Motor Oil, η οποία είναι συντονιστής του έργου, ανέφεραν ότι το πρώτο σημείο θα λειτουργήσει στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων και το δεύτερο στον Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στην Ακράτα. Η επιλογή του τελευταίου σημείου έχει να κάνει με την κάλυψη αναγκών που θα έχουν οχήματα που θα φθάνουν από την Ιταλία στην Ελλάδα μέσω του λιμανιού της Πάτρας και με κατεύθυνση την Αθήνα όπου αναμένεται να λειτουργήσει ο επόμενος σταθμός ανεφοδιασμού. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι ήδη από τον Μάρτιο του 2022 η χώρα διαθέτει τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» ο οποίος όμως έχει πιλοτική μορφή.
Οι πρώτοι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου σε Αγίους Θεοδώρους και Ακράτα – μία επένδυση της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί στο ήμισυ από ευρωπαϊκά κονδύλια – θα τροφοδοτούνται με υδρογόνο που θα παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil στην Κορινθία. Όπως ανέφερε ο κ. Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil, ο όμιλος προωθεί ένα καινοτόμο σύστημα παραγωγής πράσινου υδρογόνου που, πέρα από την παραγωγή καυσίμων μηδενικών εκπομπών, θα τροφοδοτεί το διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας και άλλες βιομηχανικές μονάδων της ευρύτερης περιοχής.
Όπως προαναφέρθηκε πρόκειται για το ενωσιακό έργο «EPHYRA» επενδυτικού κόστους 24,4 εκατ ευρώ από τα οποία τα 18 εκατ. θα προέλθουν από Κοινοτική χρηματοδότηση (Clean Hydrogen Partnership). Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί το 2024 και η μονάδα προβλέπεται να λειτουργήσει το 2026. Στο έργο συντονιστής είναι η Motor Oil και συμμετέχουν ακόμη εννέα εταίροι από 7 χώρες (Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα) και θα έχει διάρκεια 5 χρόνια.
Η εγκατάσταση παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου αφορά στην μονάδα ηλεκτρόλυσης ισχύος 30 μεγαβάτ που προβλέπεται να παράγει 4.500 τόνους υδρογόνου ετησίως. Όπως ανέφεραν τα στελέχη της Motor Oil, η βιομηχανικά ολοκληρωμένη παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου θα αναπτυχθεί γύρω από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας, καθώς το σύστημα ηλεκτρόλυσης θα συνδυαστεί με παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, καινοτόμο τεχνολογία ανάκτησης και αξιοποίησης απορριπτόμενης θερμότητας (waste heat harvesting), περιβαλλοντική βελτιστοποίηση της χρήσης νερού, (iv) αξιοποίηση του παραγόμενου οξυγόνου στις τρέχουσες λειτουργίες του διυλιστηρίου, δημιουργία ψηφιακού διδύμου (digital twin) και, τέλος, ανάπτυξη εξειδικευμένου συστήματος διαχείρισης ενέργειας.