«Δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις για το πως θα κινηθούν τα περιθώρια διύλισης έως το τέλος του έτους. Ο πόλεμος στην Ουκρανία παραμένει και οι μεταβλητές αλλάζουν συνεχώς». Αυτό τόνισε ο αντιπρόεδρος και CEO της Motor Oil, Γιάννης Βαρδινογιάννης κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων, ερωτώμενος σχετικά με τις προβλέψεις της διοίκησης για το σύνολο του έτους, μετά τις πολύ καλές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου.
Παίρνοντας τον λόγο, ο αναπληρωτής CEO του ομίλου, Πέτρος Τζαννετάκης επισήμανε ότι τα περιθώρια διύλισης έχουν υποχωρήσει το δεύτερο τρίμηνο και η κερδοφορία θα επηρεαστεί και από το κλείσιμο για εργασίες συντήρησης μιας μονάδας στο διυλιστήριο της Κορίνθου. Όπως τόνισε, η μονάδα θα μείνει κλειστή μέχρι τέλος Ιουνίου, αλλά συμπλήρωσε πως αυτό είναι για καλό γιατί μετά θα μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα για τουλάχιστον πέντε έτη.
Η Motor Oil φέτος συμπλήρωσε πάνω από 50 έτη ζωής και 22 χρόνια από την ημερομηνία εισαγωγής στο ΧΑ. Όπως ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης, ο όμιλος βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού με επενδύσεις 4 δισ. ευρώ έως το 2030 για την επέκταση και σε άλλες δραστηριότητες, που έχουν να κάνουν με την πράσινη ενέργεια και την κυκλική οικονομία.
Μέση κερδοφορία EBITDA 687 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία
Ήδη, ο όμιλος το διάστημα 2013-2022 έχει προχωρήσει σε επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου με εξαγωγές σε 70 χώρες, ενώ παράλληλα έχει θέσει τις βάσεις για την επόμενη μέρα. «Σύμμαχος» στην προσπάθεια αυτή είναι τα κέρδη της διύλισης, που επιτρέπουν στην εταιρεία να προχωρεί σε εξαγορές, διατηρώντας παράλληλα πολύ χαμηλή σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA. Tην τελευταία πενταετία, το μέσο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε στα 687 εκατ. ευρώ.
Ο εταιρικός μετασχηματισμός της Motor Oil στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες: Ο πρώτος πυλώνας είναι ο τομέας των ΑΠΕ. Η θυγατρική MORE μετά την εξαγορά της Άνεμος έχει σε λειτουργία 772MW. Με την εξαγορά και της Unagi αποκτά ένα χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης πλέον των 3 GW, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι αυτός της ηλεκτροκίνησης και της δημιουργίας του πρατηρίου του μέλλοντος. Σήμερα ο όμιλος έχει 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge, της εταιρείας έχει φτάσει στα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο το 2030 να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Κορίνθου. Οι επενδύσεις φέτος θα ανέλθουν στα 170 εκατ. ευρώ και θα κατευθυνθούν για την κατασκευή μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker - FCCpropylene splitter) και για τις προγραμματισμένες δαπάνες συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων του διυλιστηρίου, ενώ ολοκληρώθηκε η κατασκευή του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας που λειτουργεί κανονικά.
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στην κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Στον τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις με την εξαγορά της Thalis (διαχείριση απορριμμάτων, υγρών αποβλήτων) και την εξαγορά της Verd (βιοκαύσιμα). Παράλληλα, η Μotor Oil, σε κοινοπραξία με τη ΔΕΗ, προχωρεί σε επένδυση για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία και, μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή ισχύος 877MW.
Οι αγορές ιδίων μετοχών και τα μπόνους από τα κέρδη του 2022
Η γενική συνέλευση από τα κέρδη του 2022 ενέκρινε τη διανομή 6,2 εκατ. ευρώ στους εργαζόμενους της εταιρείας, ποσό που αντιστοιχεί σε επιπλέον ένα μισθό, αλλά και 8 εκατ. ευρώ τα οποία θα μοιραστούν ως μπόνους τα μέλη του ΔΣ και στελέχη της εταιρείας.
Η εταιρεία μέχρι τώρα προχωρά και σε αγορές ιδίων μετοχών οι οποίες μοιράζονται με τη μορφή stock options σε στελέχη της επιχείρησης τα οποία η διοίκηση επιθυμεί να παραμείνουν στον όμιλο. Ερωτώμενος σχετικά, ο κ. Βαρδινογιάννης δεν απέκλεισε και το ενδεχόμενο κάποιες από τις ίδιες μετοχές που αποκτούνται να διαγράφονται ώστε να μεγαλώνει το μέρισμα των μετόχων.
Το σώμα των μετόχων ενέκρινε τη διανομή υπόλοιπου μερίσματος 1,20 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2022, ενώ πέρυσι τον Νοέμβριο είχε μοιραστεί και προμέρισμα 0,40 ευρώ ανά μετοχή. Το ποσό των 1,6 ευρώ είναι το μεγαλύτερο που έχει μοιράσει ο όμιλος ιστορικά, αφού ξεπέρασε σε απόλυτο νούμερο τα 177 εκατ. ευρώ.