Η απόφαση να εξετάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού τη συνένωση Attica Group και ΑΝΕΚ σε δεύτερο βαθμό ήταν μια αναμενόμενη εξέλιξη, δεδομένου ότι το νέο σχήμα θα έχει κυρίαρχο ρόλο στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της χώρας που είναι εξαιρετικά ευαίσθητη λόγω του μεγάλου αριθμού νησιών που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο αλλά και των άγονων γραμμών.
Για πρώτη φορά, όμως, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κληθεί να αποφασίσει για μία συγχώνευση όχι δύο εύρωστων οικονομικά εταιρειών που η σύμπραξή τους απειλεί τον ανταγωνισμό, αλλά για μια περίπτωση διάσωσης, δεδομένου ότι η ΑΝΕΚ, αν δεν απορροφηθεί από την Attica, κινδυνεύει άμεσα με χρεοκοπία.
Αντίστοιχη περίπτωση διάσωσης ήταν η συγχώνευση Aegean -Olympic AIr το 2013, αλλά λόγω μεγέθους η σύμπραξη αυτή είχε εξεταστεί απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και είχε λάβει το «πράσινο φως».
Σε μια πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όπως ήταν το 2022, η ΑΝΕΚ δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει το υψηλό κόστος για τα καύσιμα και έκλεισε με οριακό EBITDA 800.000 ευρώ, ζημιές 21,4 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 61,4 εκατ. ευρώ, αδυναμία εξυπηρέτησης του δανεισμού ύψους 269 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις προς τρίτους και προμηθευτές άνω των 60 εκατ. ευρώ.
Η εικόνα είναι αποκαρδιωτική και ευτυχώς που έρχεται καλοκαίρι και τα έσοδα θα αυξηθούν, ώστε να μπορέσει η εταιρεία να πάρει μια «ανάσα», πριν την οριστική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που αναμένεται ότι θα εκδοθεί στις αρχές Αυγούστου.
Η εταιρεία μέχρι τότε πρέπει να αντέξει και να ικανοποιήσει πρωτίστως τους προμηθευτές, των οποίων η υπομονή εξαντλείται. Έτσι, θεωρητικά παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο, εν μέσω έξαρσης της ακτοπλοϊκής κίνησης, ένας προμηθευτής να σταματήσει λόγω οφειλών τον εφοδιασμό των πλοίων, για παράδειγμα, με καύσιμα.
Από την άλλη πλευρά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι υποχρεωμένη να εξετάσει όλες τις παραμέτρους της συγκέντρωσης, αφού το ενιαίο σχήμα διαθέτει 44 πλοία σε 62 προορισμούς με 13.000 δρομολόγια. Πρέπει να λάβει τις απαραίτητες πρόνοιες ώστε να εξασφαλίσει ότι οι επιβάτες δεν θα έρθουν αντιμέτωποι με πρακτικές μονοπωλίου και πως δεν θα νοθευτεί ο ανταγωνισμός.
Η Επιτροπή θα ζητήσει έγγραφες προτάσεις από τις άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες (Μινωϊκές στη γραμμή της Κρήτης, Grimaldi στις γραμμές της Ιταλίας, SeaJets και Golden Ferries στις Κυκλάδες κ.α.) και θα έχει ακρόαση με όλους όσοι επηρεάζονται από τη συναλλαγή, όπως πράκτορες, μεταφορείς, επιμελητήρια κ.α.
Καθοριστικές οι προτάσεις για πλοία και δρομολόγια
Κομβικό ρόλο θα παίξουν οι προτάσεις της Attica Group για τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων του νέου σχήματος αλλά και σε ποιες γραμμές θα παραχωρήσει χωρητικότητα. Οι προτάσεις θα εξεταστούν από την Επιτροπή και θα ληφθούν υπόψη οι ενστάσεις του ανταγωνισμού, ώστε να βγει η τελική απόφαση από την Επιτροπή στο τέλος Αυγούστου.
Η συγχώνευση ενθαρρύνεται από την Τράπεζα Πειραιώς που είναι βασικός πιστωτής και μέτοχος των δύο ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Σε περίπτωση που δοθεί το πράσινο φως για τη συγχώνευση, το επόμενο ερωτηματικό που θα προκύψει είναι αν η ΑΝΕΚ, με τις κακές τις επιδόσεις της, μπορεί να «παρασύρει» την Attica, καθώς ο κλάδος είναι εντάσεως κεφαλαίου και χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις τόσο για το «πρασίνισμα» του στόλου, όσο και για την ανανέωσή του.
Πηγές της Attica ισχυρίζονται πως, σε περίπτωση που η συγχώνευση εγκριθεί, η απορρόφηση θα γίνει ομαλά, αφού ήδη οι δύο εταιρείες έχουν συνεργασία μέσω κοινοπραξιών στις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας. Όπως υποστηρίζουν, υπάρχει το καλό προηγούμενο της απορρόφησης της Hellenic Seaways, ενώ η εμπειρία δείχνει ότι οι συνέργειες οδηγούν σε βελτίωση των αποτελεσμάτων.