ΓΔ: 1396.96 -0.05% Τζίρος: 48.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:35:00 DATA
Φώτο: Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Έφοδος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στα γραφεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Η μεγαλύτερη έρευνα από την αντίστοιχη του 2019 στις τράπεζες έγινε από ελεγκτές της Επιτροπής στην κυρίαρχη εταιρεία του κλάδου της μπύρας. Η έρευνα για ενδεχόμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και το μεγάλο πρόστιμο του 2015.

Στο «στόχαστρο» της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται για μία ακόμη φορά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ, θυγατρική του ολλανδικού πολυεθνικού ομίλου Ηeineken και σταθερά κυρίαρχη στην ελληνική αγορά μπύρας. Την περασμένη Τρίτη, 21 υπάλληλοι της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού έκαναν «φύλλο και φτερό» τα γραφεία της μεγαλύτερης εταιρείας παραγωγής μπύρας της ελληνικής αγοράς και, όπως επεσήμαναν προς το BD πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν την υπόθεση, «τέτοιου μεγέθους κινητοποίηση η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έχει επιδείξει μόνο στην έρευνα που έκανε προ ετών (σ.σ.: το 2019) στις τράπεζες».

Στην έρευνα τους οι υπάλληλοι απέσπασαν χιλιάδες έγγραφα, ηλεκτρονικά και έντυπα και σκληρούς δίσκους, ενώ πηγές της ερευνηθείσας εταιρείας, μιλώντας προς το BD, έλεγαν «εμείς συνεργαστήκαμε απόλυτα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τους διαθέσαμε ότι στοιχεία ζήτησαν, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα και και θα αποδειχθεί η αλήθεια εκ του αποτελέσματος».

Μάλιστα, σε σχετική ανακοίνωση της η Επιτροπή αναφέρει μεταξύ των άλλων ότι την περασμένη Τρίτη διενήργησε «αιφνίδιο επιτόπιο έλεγχο στον κλάδο παραγωγής/εισαγωγής και διάθεσης ζύθου και αλκοολούχων ποτών στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας και καταγγελίας αναφορικά με αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές βάσει του άρθρου 2 ν. 3959/2011 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρώτον, η καταγγελία για αντι – ανταγωνιστικές συμπεριφορές από τον leader της ελληνικής αγοράς μπύρας, έγινε από θιγόμενη εταιρεία του κλάδου πριν από δύο – τρία χρόνια και προφανώς η «εισβολή» στα γραφεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας έγινε διότι από την έρευνα της η Επιτροπή διαπίστωσε την ύπαρξη ενδείξεων που ενισχύουν την βασιμότητα της καταγγελίας.

Η έρευνα με βάση την συγκεκριμένη διάταξη αφορά σε καταχρηστική συμπεριφοράς επιχειρήσεων με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, δηλαδή αποκλειστικότητα ή συμπεριφορές που αγγίζουν τα όρια της αποκλειστικότητας στην προμήθεια καταστημάτων (μπαρ, κλαμπ, ταβέρνες κλπ) και σε υψηλές εκπτώσεις προς το χονδρεμπόριο και τις κάβες μαζί με στόχους πωλήσεων, που εκ των πραγμάτων θέτουν εκποδών τους ανταγωνιστές τους.

Ωστόσο, στην ανακοίνωση της η Επιτροπή Ανταγωνισμού σημειώνει πως «η διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων γίνεται σε επιχειρήσεις από τις οποίες μπορεί να συλλεχθούν στοιχεία για αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ερευνώμενη αγορά και δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας». Φροντίζει ωστόσο να επισημάνει ότι «στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα παρεμβαίνει κατά άμεση προτεραιότητα όπου κρίνεται απαραίτητο και θα εξετάζει κάθε σχετική περίπτωση που θα υποπέσει στην αντίληψή της, με την υποβολή καταγγελίας, αίτησης επιείκειας ή ανώνυμων σχετικών πληροφοριών μέσω του ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος (whistleblowing) ή άλλως, και θα επιβάλλει αυστηρότατες διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις που τυχόν μετέρχονται αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011 και 101/102 ΣΛΕΕ».

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Δεκεμβρίου του 2015 και μετά από 12ετή έρευνα η Επιτροπή Ανταγωνισμού καταδίκασε για αντι-ανταγωνιστικές συμπεριφορές την Αθηναϊκή Ζυθοποιία σε καταβολή προστίμου ύψους 31 εκατ. ευρώ –το υψηλότερο πρόστιμο που έχει επιβάλει ποτέ–, το οποίο όμως μετά από προσφυγή της εταιρείας στο Διοικητικό Εφετείο μειώθηκε στα 26,7 εκατ. ευρώ.

Το μερίδιο της εταιρείας στην αγορά της μπύρας έχει μειωθεί σημαντικά έναντι του παρελθόντος και κυμαίνεται πλέον περί το 50% -από άνω του 70% που ήταν τότε. Η θυγατρική του ολλανδικού ομίλου καλύπτει καθ΄ολοκληρίαν την παραγωγική της δραστηριότητα από εγχωρίως παραγόμενες πρώτες ύλες – κριθάρι και βύνη -ήταν η πρώτη εταιρεία του κλάδου που δραστηριοποιήθηκε στην συμβολαιακή γεωργία κριθαριού. Παράλληλα, έχει αναπτύξει έναν ορισμένο αριθμό παλαιών τοπικών εμπορικών σημάτων, θέλοντας να ενισχύσει τη σχέση της με την ιστορική διαμόρφωση του κλάδου στην ελληνική αγορά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πάγωσε» η αγορά της μπύρας το 2023, στάσιμος ο όγκος των πωλήσεων

Συγκράτηση των ανατιμήσεων στα όρια πληθωρισμού το 2024 προβλέπει ο γενικός διευθυντής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλ. Δανιηλίδης. Στόχο για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα το 2030 θέτει η εταιρεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε νέα φάση ο «πόλεμος των cola» με ισχυρή επίθεση της Coca Cola 3Ε

Με ακριβή διαφημιστική εκστρατεία, ο κυρίαρχος παίκτης της αγοράς αναψυκτικών επιχειρεί να αναχαιτίσει τον ανταγωνισμό από τους μικρότερους. Μεγάλες εκπτώσεις προσφέρει συνεργαζόμενος χονδρέμπορος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς αναβαθμίζει η αλυσίδα Κρητικός την παρουσία της στη Β. Ελλάδα

Ολοκληρώθηκε η εξαγορά της αλυσίδας Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες με την έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Κρητικός αποκτά δίκτυο μικρών καταστημάτων σε 20 νομούς και δύο μεγάλες αποθήκες στη Θεσσαλονίκη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τρίτο βαρύ πρόστιμο στην Coca Cola 3Ε σε 30 χρόνια από την Επ. Ανταγωνισμού

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, η COCA-COLA 3E τιμωρείται με πρόστιμο 10,34 εκατ. επειδή, κατά την περίοδο 2015-2019, χρησιμοποίησε διάφορες πρακτικές, με στόχο τον εκτοπισμό ανταγωνιστών από την αγορά της Ρόδου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «μάχη» της μπύρας στην Ελλάδα: Πώς έχασε μερίδια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Η αγορά από μονοπωλιακή έγινε ολιγοπωλιακή, αλλά οι ελληνικές μικροζυθοποιίες αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Η έκρηξη του τουρισμού και ο χαμηλός φόρος κατανάλωσης έκαναν το προϊόν περιζήτητο.