ΓΔ: 2086.55 -1.01% Τζίρος: 224.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Shutterstock

Οι influencers «μάζεψαν» 2 δισ. δολ. για την προώθηση προϊόντων

Η καλή και η σκοτεινή πλευρά της προώθησης προϊόντων μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Πώς αξιοποιούνται στην ελληνική αγορά οι διαδικτυακοί πρεσβευτές.

Αν η δεκαετία που αποχαιρετούμε χαρακτηρίστηκε από την εκτίναξη της δημοφιλίας των κοινωνικών δικτύων, επανακαθορίζοντας τον τρόπο που επικοινωνούμε, αλλά και τα κριτήρια βάσει των οποίων κάνουμε αγορές, η νέα δεκαετία που ανοίγεται μπροστά μας δείχνει να διορθώνει τις αστοχίες της πρώτης αυτής φάσης ανάπτυξης, καλώντας όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να δείξουν μεγαλύτερη υπευθυνότητα. Ο λόγος για τους influencers, τα αμφιλεγόμενα πρόσωπα πίσω από αναρίθμητους λογαριασμούς στα social media που προωθούν κάθε είδους προϊόντα, προσδοκώντας να καταστούν Διαδικτυακοί πρεσβευτές τους, έναντι αδράς αμοιβής.

Έχοντας αποσπάσει την προσοχή μεγάλων εμπορικών ομίλων, οι influencers βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος την χρονιά που αποχαιρετούμε, «απορροφώντας» περί τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα. Κι όμως, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Captiv8, το 11% των λογαριασμών αυτών αποδείχθηκε ότι περιείχαν ψευδείς πληροφορίες, οδηγώντας σε απώλεια της τάξεως των 200 εκατομμυρίων δολαρίων για τις επιχειρήσεις

Το εύρος της απάτης ήταν τέτοιο που υποχρέωσε τη δημοφιλή πλατφόρμα του Instagram και άλλα κοινωνικά δίκτυα να προχωρήσουν στην διαγραφή εκατομμυρίων λογαριασμών που διαφημίζονταν ως influencers έχοντας προηγουμένως αγοράσει ψευδούς ακολούθους, παραπλανώντας τόσο την αγορά όσο και τους ανυποψίαστους καταναλωτές για την δυναμική της επιδραστικότητάς τους. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και η πρόσφατη απόφαση της δημοφιλούς πλατφόρμας να κρύβει τα likes από τις αναρτήσεις των χρηστών του, μέτρο που βρίσκεται σε πειραματική εφαρμογή σε χώρες όπου το πρόβλημα είναι οξύτερο. 

Το θέμα αγγίζει και την ελληνική αγορά, όπου πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο αυτό προκειμένου να προσεγγίσουν τη νεότερη γενιά των Millennials και Gen-Z που ζουν μέσα από το κινητό τους τηλέφωνο.

Όπως αναφέρει η διευθύντρια Μάρκετινγκ της εταιρείας μακιγιάζ και καλλυντικών Dust+Cream, Ολυμπία Τζιμαράκα, οι influencers αποτελούν ένα από τα εργαλεία στρατηγικής της εταιρείας με στόχο την διεύρυνση της πελατειακής της βάσης αλλά και το βαθύτερο brand awareness, ωστόσο, η επιλογή των προσώπων γίνεται με μεγάλη προσοχή και κατόπιν έρευνας. Από την πλευρά της, η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας καλλυντικών Fresh Line, Ναταλί Βαγιωνή, μιλώντας σε πρόσφατο Beauty Forum, σημείωσε ότι το influencing δεν αποτυπώθηκε ποτέ με συγκεκριμένα νούμερα, εκφράζοντας σχετική δυσπιστία σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των σχετικών δαπανών.

Οι μισές Ελληνίδες συμβουλεύονται τα κοινωνικά δίκτυα

Πάντως, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας παροχής υπηρεσιών e-commerce Generation Y, οι νέες Ελληνίδες συμβουλεύονται τα κοινωνικά δίκτυα σε ποσοστό 46% -και ειδικότερα το Instagram σε ποσοστό 80%- πριν πάρουν μία απόφαση αγοράς για κάποιο προϊόν ομορφιάς. Επιπλέον, σύμφωνα με την Generation Y, η αγορά των γυναικών άνω των 50 ετών αποτελεί την πιο δυναμικά ανερχόμενη δημογραφική ομάδα για τις εταιρείες ομορφιάς που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε -αληθινούς- influencers. 

Σε κάθε περίπτωση, μετά τον κανιβαλισμό της αγοράς από αμφιλεγόμενες διαδικτυακές προσωπικότητες, αρκετές εταιρείες έχουν στραφεί στους micro-influencers, δηλαδή λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα που έχουν λιγότερους από 10.000 ακολούθους, στοχεύοντας έτσι στην προώθηση ενός προϊόντος σε μικρότερο μεν εύρος αλλά με την μορφή της “φιλικής συμβουλής”.

Πρόσφατη εξάλλου έρευνα της McKinsey πιστοποιεί ότι η παρότρυνση από μία κοντινή, αξιόπιστη πηγή αυξάνει τις πιθανότητες αγοράς ενός προϊόντος κατά 50%. Αντίστοιχης στόχευσης είναι και η στροφή αρκετών εταιρειών στους super fans, τους πιο φανατικούς υποστηρικτές μίας μάρκας οι οποίοι λειτουργούν σαν μίνι διαφημιστές της στον κοινωνικό τους κύκλο. Ποντάροντας στην κόπωση από τους influencers (influencer fatigue) και αξιοποιώντας σύνθετους αλγόριθμους, νεοφυείς επιχειρήσεις υπόσχονται να εντοπίσουν και να συνδέσουν τους πιο φανατικούς υποστηρικτές μίας φίρμας με την ίδια, προκειμένου να λειτουργήσουν ως πρεσβευτές της σε μικρότερη κλίμακα. 

Με δεδομένο ότι ο μέσος Ευρωπαίος δαπανά 24 ώρες την εβδομάδα σερφάροντας στο Διαδίκτυο κι ελέγχει το κινητό του τηλέφωνο ανά 12 λεπτά ημερησίως, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ofcom, η προβολή μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα αποτελεί μονόδρομο καθιστώντας το influencer marketing κορυφαίο εργαλείο για τις εταιρείες. Ας ελπίσουμε μόνο ότι στη νέα δεκαετία η επιδιωκόμενη επιδραστικότητα θα συνοδεύεται και από την αντίστοιχη αυθεντικότητα τόσο του αγγελιοφόρου όσο και του μηνύματος. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Επιχειρηματίας σε εκδήλωση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τσιόδρας σε Κομισιόν: Ζητά εξαίρεση του ελαιολάδου από δασμούς ΗΠΑ

Ο ευρωβουλευτής Δημήτρης Τσιόδρας καλεί την Κομισιόν να διεκδικήσει την εξαίρεση του ελαιολάδου από τους δασμούς στις ΗΠΑ, επισημαίνοντας τις επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα και τις πιέσεις στους παραγωγούς.
Λούλα ντα Σίλβα προφίλ
ΔΙΕΘΝΗ

Λούλα και Τραμπ συζήτησαν για δασμούς και οργανωμένο έγκλημα

Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ντόναλντ Τραμπ, ο πρόεδρος της Βραζιλίας, Λούλα, συζήτησε για εμπόριο, οικονομία και καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, ενώ ευχαρίστησε τον Τραμπ για την εξαίρεση ορισμένων προϊόντων από δασμούς.
Σταύρος Καφούνης πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Καφούνης: Οι συλλογικές συμβάσεις θεμέλιο για νέο μοντέλο ανάπτυξης στο εμπόριο

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, τονίζει ότι η επανεκκίνηση των συλλογικών συμβάσεων μπορεί να ενισχύσει παραγωγικότητα, ανταγωνιστικότητα και μισθούς, θέτοντας τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό πλαίσιο στο εμπόριο.
φαρμακευτική βιομηχανία μηχανή
ΔΙΕΘΝΗ

ΗΠΑ: Τέλος οι δασμοί σε βρετανικά φάρμακα από την Ουάσινγκτον

Οι ΗΠΑ θα εξαιρέσουν τα βρετανικά φάρμακα και ιατρική τεχνολογία από δασμούς μετά από συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο, που περιλαμβάνει αύξηση 25% στην τιμή νέων φαρμάκων για τη βρετανική Εθνική Υπηρεσία Υγείας.