Με εκπλήξεις υποδέχεται το 2023 η Lidl Hellas, αλλάζοντας πλήρως την συμπεριφορά της απέναντι στους «θεσμικούς» μηχανισμούς της ελληνικής αγοράς. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του BD η γερμανικών συμφερόντων λιανεμπορική εταιρεία αποφάσισε από τον Ιανουάριο του 2023 –και ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις– να συμμετάσχει στο Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) του μόνου έγκυρου και αξιόπιστου ερευνητικού μηχανισμού της συγκεκριμένης αγοράς.
Εφόσον ενταχθεί θα είναι η δέκατη αλυσίδα, που θα συμμετέχει στη δύναμη του ΙΕΛΚΑ –οι άλλες εννέα είναι ο όμιλος Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλους ΑΕ, η Μετρό ΑΕΒΕ (my market και metro cash & carry) η Μασούτης ΑΕ, η Πέντε ΑΕ (σ/μ Γαλαξίας), Χαλκιαδάκης ΑΕ, ΣΥΝΚΑ, η Κρητικός ΑΕ και η ΟΚ Αnytime Markets AE.
Πρόκειται για ένα ερευνητικό ινστιτούτο, το οποίο στηρίζουν οι εννέα μεγάλες αλυσίδες της αγοράς, με τη Lidl δέκατη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γερμανική εταιρεία discount ως τώρα δεν συμμετέχει σε κανέναν φορέα από το 1995 που εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά.
Κι αν η προαναφερόμενη πληροφορία προκαλεί έκπληξη, η επόμενη είναι ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Lidl Hellas αποφάσισε, με βάση τα σχετικά πρωτόκολλα και τις αντίστοιχες ρήτρες, να μετράται από την IRI, μία εκ των δύο μεγαλυτέρων εταιρειών ερευνών στον τομέα του λιανεμπορίου –η άλλη είναι η Nielsen. Ως τώρα, δηλαδή μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2022 η IRI μετρούσε τις πωλήσεις σε αξία και όγκο των μεγάλων αλλά και μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, εκτός της Lidl –και το διευκρίνιζε ακριβώς έτσι. Όμως, από τον Ιανουάριο του 2023 θα μετράται όπως και στις άλλες αλυσίδες η κίνηση των προϊόντων και φυσικά η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων είναι προφανές ότι θα είναι πιο ισχυρή.
Η γενικότερη στροφή 180 μοιρών της γερμανικής αλυσίδας στην Ελλάδα, που φέρεται να κατέχει την δεύτερη θέση της αγοράς -και όχι η ΑΒ Βασιλόπουλος– προκαλεί απορίες και έχει ανοίξει συζητήσεις για τη σκοπιμότητα της. Μία ερμηνεία, αναφορικά με την συμπερίληψη της στις μετρήσεις της IRI, υποστηρίζει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο ανταγωνισμός με την ΑΒ Βασιλόπουλος, δηλαδή με τους Ολλανδούς, και η γερμανική αλυσίδα επιδιώκει να επιβεβαιωθεί η κατοχύρωση της δεύτερης θέσης, μετά από τον όμιλο Σκλαβενίτη.
Πόσο μάλλον που, όπως ανακοίνωσε προσφάτως η διοίκηση της ΑΒ, προχωρεί σε «αντεπίθεση» με την ευρεία ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να αποσείσει τη «ρετσινιά» της «ακριβής αλυσίδας» και να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη, που χρόνο με τον χρόνο χωλαίνουν. Και βεβαίως ο άμεσος ανταγωνιστής της είναι η Lidl. Κι οι Γερμανοί κατ' αυτό τον τρόπο «δείχνουν τα χαρτιά τους»...