Με μπαράζ επενδύσεων που ξεπερνούν τα 900 εκατ. ευρώ μπαίνει το 2020 για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, καθώς μετά από σημαντικές καθυστερήσεις εγκρίθηκε και ξεκινά το επενδυτικό master plan του ΟΛΠ ύψους 610 εκατ. ευρώ, ενώ τροχιοδρομήθηκαν και οι επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ στον ΟΛΘ.
Όσον αφορά τον ΟΛΠ, η διοίκηση του πρώτου λιμένα της χώρας τη συγκεκριμένη περίοδο προχωρά σε συναντήσεις και παρουσιάσεις του master plan σε τοπικούς φορείς στον Πειραιά, κίνηση η οποία υπαγορεύεται και από την έλευση του νέου προέδρου Yu Zenggang.
Ο πρόεδρος του Οργανισμού, έχει αλλάξει ριζικά τη θέση και στάση της Cosco απέναντι στην τοπική οικονομία και φαίνεται ότι είναι διατεθειμένος να δεχθεί τις ελληνικές θέσεις και να αποδώσει ο ΟΛΠ υπεραξίες, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη ναυπηγοεπισκευή.
Πρόκειται για πρόγραμμα έργων το οποίο θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 και αφορά μία τεράστια επένδυση, με πολλαπλά οφέλη τόσο για την πόλη του Πειραιά, όσο συνολικά και για την εθνική οικονομία, καθιστώντας το Λιμάνι του Πειραιά, το πρώτο Λιμάνι στη Μεσόγειο και ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη.
Μέσα από αυτό το επενδυτικό πλάνο ο Πειραιάς θα μετατραπεί σε μια από τις κύριες λιμενικές πύλες της Ευρώπης σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, κυρίως από την Ασία.
Το νέο λιμάνι κρουαζιέρας
Στον Πειραιά, το σημαντικότερο έργο το ύψος του οποίου φθάνει τα 170 εκατ.ευρώ, είναι το νέο λιμάνι κρουαζιέρας το οποίο θα αναδείξει τον Πειραιά ως homeport, αλλάζοντας τον χάρτη της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το έργο βρίσκεται ένα κλικ πριν την φάση υλοποίησης καθώς ο διαγωνισμός βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης και αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής με την ανάδοχο ΤΕΚΑΛ. Σημειώνεται ότι το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του ΠΕΠ Αττικής και αφορά στην επέκταση του επιβατικού λιμένα, νοτιοδυτικά του μόλου Θεμιστοκλέους, για την εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης κρουαζιερόπλοιων.
Με την ολοκλήρωση του έργου το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί πλέον να δέχεται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου άνω των 400 μέτρων.
Παράλληλα, εκτός από την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει επίσης ανέγερση σταθμού logistics στην περιοχή πρώην ΟΔΔΥ, την κατασκευή ξενοδοχείων, καθώς και κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων.
Η κατασκευή δύο πολυώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων θα αυξήσει τη δυναμικότητα της προσωρινής στάθμευσης και διακίνησης αυτοκινήτων στο λιμάνι, ενώ στο σχεδιασμό για το λιμάνι περιλαμβάνεται η δημιουργία κέντρου εξυπηρέτησης επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops), το οποίο θα εξυπηρετεί μόνο τους τουρίστες και αντικαθιστά το mall, για το οποίο είχαν διατυπώσει διαφωνίες οι εμπορικοί φορείς της πόλης.
Ολοκληρώνεται ο Προβλήτας 6 στην Θεσσαλονίκη
Από την άλλη, όσον αφορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λόγω της θέσης του γεωπολιτικά στόχος είναι να καταστεί βασική πύλη προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Το βασικό έργο είναι η ολοκλήρωση του Προβλήτα 6 που έχει εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020, έχοντας ως πηγή χρηματοδότησης ιδιωτικά κεφάλαια της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας.
Να θυμίσουμε πως τον περασμένο Σεπτέμβριο ξεκίνησαν οι μελέτες για το μεγάλο αυτό έργο που περιλαμβάνει νέο πρόσθετο κρηπίδωμα μήκους στα 460 μέτρα και η εκβάθυνση γύρω του στα 17,6 μέτρα, ώστε να μπορεί να υποδέχεται τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 18.000 TUEs (Super Post New Panamax). Ακόμη, περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του κρηπιδώματος 24 για να εξυπηρετείται βέλτιστα το χύδην φορτίο αλλά και η ενοποίηση των προβλητών 4 και 5.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης της South East Gateway Thessaloniki, του νέου βασικού μετόχου του ΟΛΘ, και του ελληνικού Δημοσίου ανέρχονται στα 180 εκατ., ενώ οι πρόσθετες επενδύσεις που ενέταξε η νέα διοίκηση στο σχέδιο ανάπτυξης ανέρχονται σε επιπλέον 90 εκατ. και ο μηχανολογικός εξοπλισμός που θα αποκτηθεί, υπολογίζεται σε δαπάνη άλλων 30 εκατ. ευρώ.