Στην τελική ευθεία εισέρχεται η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που θα είναι έτοιμα το καλοκαίρι του 2023 να λειτουργήσουν ξανά, όπως διαβεβαίωσε χθες ο Πάνος Ξενοκώστας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX.
Όπως σημείωσε, στόχος είναι τα σημερινά, ταλαιπωρημένα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο εμπορικό κομμάτι τους, να μπορούν να επισκευάζουν μέχρι και 200 πλοία όλων των τύπων τον χρόνο με ιδιαίτερη εστίαση στα ενεργειακά πλοία (μεταφοράς LNG), καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει τις αδυναμίες που υπάρχουν στην ενεργειακή ασφάλεια, ανεξαρτησία και τροφοδοσία της περιοχής αλλά και της Ευρώπης.
Παράλληλα, ένα άλλο πολύ σημαντικό κομμάτι στο οποίο θέλουν να δραστηριοποιηθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι το κομμάτι των των υπεράκτιων αιολικών, κατασκευάζοντας τις πλατφόρμες. Πρόκειται για έργο μεγάλης κλίμακας, καθώς η χώρα θέλει να αναπτύξει ισχύ 2 γιγαβάτ έως το 2030.
Πολύτιμος αρωγός της ONEX στα σχέδια αναβίωσης των ναυπηγείων είναι η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα DFC, η οποία και στηρίζει την εταιρεία με 102 εκατ. δολάρια, ενώ η αυτοχρηματοδότηση του ομίλου φτάνει τα 70 εκατ. ευρώ. Όπως είπε ο Π. Ξενοκώστας, το αμερικανικό κράτος έχει πειστεί ότι «τη δουλειά μας την ξέρουμε κι ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα λεφτά των Αμερικανών φορολογούμενων».
«Η αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας, μέσω της επανεκκίνησης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επανεγκαθιδρύσει την Ελλάδα ως μια υπολογίσιμη δύναμη στον τομέα της ναυπηγικής», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας.
Μέχρι να βγει μάλιστα η απόφαση του δικαστηρίου, η ONEX θα έχει δώσει 5 εκατ. ευρώ, μαζί με τα 1,2 εκατ. ευρώ που θα καταβάλει στους εργαζόμενους τον Δεκέμβριο ως ένδειξη εμπιστοσύνης απέναντί τους.
Ο πρόεδρος και CEO της ONEX ξεκαθάρισε ότι η εξυγίανση των ναυπηγείων δεν εξαρτάται από τα συμβόλαια του Πολεμικού Ναυτικού και πιο συγκεκριμένα του προγράμματος των κορβετών, που αυτή την περίοδο είναι εν αναμονή. Όπως ανέφερε, μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους, «δεν εξαρτάται η πορεία και η εξυγίανση από το πλάνο του Πολεμικού Ναυτικού. Εμείς θα θέλαμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, μιας και είμαστε Έλληνες. Είναι το μεγαλύτερο μετά τον Σκαραμαγκά ναυπηγείο».
Αναφερόμενος στη σχέση της ONEX με τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό της Fincantieri, τόνισε ότι εάν πάρει η ιταλική εταιρεία τις ελληνικές κορβέτες, οι τρεις θα γίνουν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ η συνεργασία με την ιταλική εταιρεία έχει να κάνει από μεταφορά τεχνογνωσίας μέχρι και μετοχική συμμετοχή.
«Θα ήταν τιμή μας, αλλά δεν εξαρτόμαστε από το Πολεμικό Ναυτικό», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας και πρόσθεσε ότι η συνεργασία με την Fincantieri δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα. Ενώ ανέφερε ότι γίνονται ήδη συζητήσεις ώστε να κάνουν ναυπηγήσεις μικρότερων μονάδων από κορβέτες για άλλες χώρες. Και κατέληξε για το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού: «Δεν εκβιάζουμε και δεν θέτουμε προϋποθέσεις. Αν μας εμπιστευτούν θα τους βγάλουμε ασπροπρόσωπους», είπε ο Π. Ξενοκώστας.
Φυσικά ο πρόεδρος της ONEX δεν μπορούσε να μην αναφερθεί στα Ναυπηγεία Σύρου και στο έργο που έχει συντελεστεί εκεί, καθώς όπως είπε: «Αν μας έλεγε κάποιος ότι εκεί που ήταν 180 εργαζόμενοι απλήρωτοι για 3 χρόνια, σκουριασμένες δεξαμενές, ότι το 2022 θα είχαν ολοκληρωθεί οι επισκευές σε 350 πλοία και θα είχαν έρθει πάνω από 150 εκατ. ευρώ δεν θα το πιστεύαμε, Πληρώθηκαν χρέη προηγούμενων ιδιοκτητών και έγιναν 20 εκατ. επενδύσεις. Ξαναφέραμε τον εφοπλισμό πίσω στη Σύρο».
Όταν ρωτήθηκε για το αν υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και αν θα μπορούσαν να συνεργαστούν μεταξύ τους τόνισε: «Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών ναυπηγείων. Ο ανταγωνισμός είναι διεθνής. Θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε πανεύκολα».