Με έντονα αναπτυξιακές προοπτικές κάνει «ποδαρικό» στην νέα δεκαετία ο όμιλος Metro, ο σχεδιασμός του οποίου για τη προσεχή πενταετία προσανατολίζεται σε συνεχή αύξηση εσόδων και βελτίωση κερδοφορίας.
Όπως ανέφερε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Metro κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, για τη νέα χρονιά και έως το 2024, ο όμιλος προσδοκά ρυθμούς ανάπτυξης εσόδων τουλάχιστον 6%, ενώ στο επενδυτικό επίκεντρο του 2020 τίθενται τα κέντρα διανομής, όπου θα διατεθούν κεφάλαια ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στις αρχές του έτους προγραμματίζεται το «ντεμπούτο» στην κυπριακή αγορά, ενεργοποιείται ο μηχανισμός για το λανσάρισμα ηλεκτρονικού καταστήματος χονδρικής το 2021, ενώ επίσης ξεκινά πιλοτικά η ανάπτυξη του δικτύου My Market μέσω franchise.
Οι φετινές επιδόσεις κατατάσσουν την Metro μεταξύ των «νικητών» της αγοράς, καθώς τα έσοδα αναμένεται να ενισχυθούν κατά 6% στα 1,26 δις ευρώ, ενώ βελτιωμένη εικόνα αναμένεται να καταγράφει και σε επίπεδο κερδοφορίας.
Η ολοκλήρωση των διαδικασιών που αφορούν στην εξαγορά του δικτύου της Βερόπουλος μολονότι πίεσε την κερδοφορία του ομίλου, δεν οδήγησε σε ζημιογόνες χρήσεις. Ως εκ τούτου, εφεξής η διοίκηση αναμένει τα κέρδη να κινηθούν σε φυσιολογικά για τον τζίρο επίπεδα, εξέλιξη που μεταφράζεται σε «διόρθωση» εφέτος των προ φόρων κερδών του 2018, που προσέγγισαν τα 9 εκατ. ευρώ, και περαιτέρω ενίσχυση από το 2020 και μετά.
Παράλληλα, η αλλαγή στο τρόπο διαχείρισης των δανειακών υποχρεώσεων αναμένεται να αποφέρει επιπλέον όφελος κατά 1,5 μονάδα στο χρηματοοικονομικό κόστος του ομίλου.
Ειδικά για το κομμάτι των εσόδων, το ελάχιστο των προσδοκιών για την περίοδο 2020-2024 κινείται στη διατήρηση του ποσοστού αύξησης στο φετινό 6%, το οποίο αναμένεται να προέλθει και από τις δύο δραστηριότητες του ομίλου.
Νέο μοντέλο στα καταστήματα και franchise
Στη λιανική, η διεύρυνση του δικτύου με νέα σημεία, αλλά και η βελτίωση των επιδόσεων των υφιστάμενων μέσω των ανακαινίσεων και του εμπλουτισμού των εξειδικευμένων παροχών όπως πχ στη κατηγορία των φρέσκων, στα είδη κρεοπωλείου, στις κάβες κτλ εκτιμάται ότι συνδράμει σημαντικά στις αναπτυξιακές δυνατότητες των My market. Για το νέο έτος προγραμματίζεται η δημιουργία 6-8 σημείων στο μοντέλο του καταστήματος της Γαστούνης, που αντιπροσωπεύει το νέο περιβάλλον των My market.
Παράλληλα, εντός της νέας χρονιάς αναμένεται να ξεκινήσει σε ένα κατάστημα το πιλοτικό εγχείρημα της διεύρυνσης της παρουσίας των Mymarket μέσω του συστήματος δικαιόχρησης. Στο καθεστώς franchise σχεδιάζεται δυνητικά μέσα στο 2021 να μπουν μικρά σημεία 250 τμ- 300 τμ σε περιοχές που δεν υποστηρίζουν την έκταση ενός μέσου καταστήματος.
Στο κανάλι της χονδρικής, η στόχευση επικεντρώνεται στους πελάτες του HoReCa, με τον leader της αγοράς, την Metro, να διεκδικεί μερίδια από το παραδοσιακό χονδρεμπόριο και όχι από τους λοιπούς παίχτες των οργανωμένων σημείων cash & carry. Πάντως, η νέα στρατηγική της Metro ήδη καταγράφει θετικά δείγματα, καθώς εφέτος από τον Απρίλιο και μετά η δραστηριότητα επέστρεψε θετικό πρόσημο στις πωλήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο αναβαθμίζονται οι παροχές των Metro Cash&Carry, ενώ δρομολογείται και η λειτουργία e-shop χονδρικής από το 2021.
Σημειώνεται ότι το δίκτυο της Metro αριθμεί συνολικά 275 σημεία πώλησης, εκ των οποίων τα 225 αφορούν στην λιανική και 50 την χονδρική ενώ ο συνολικός αριθμός των εργαζόμενων ανέρχεται σε 10.714 άτομα.
Επενδύσεις σε κέντρα διανομής
Σε επενδυτικό επίπεδο, το 2020 ο όμιλος στρέφει τους προβολείς στα κέντρα διανομής, με τα πλάνα που προβλέπουν κεφάλαια 45 εκατ. ευρώ να περιλαμβάνουν την επέκταση στις εγκαταστάσεις του ομίλου στην Γέφυρα Θεσσαλονίκης και Οινόφυτα ενώ στο πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς θα λειτουργήσει και το τέταρτο κέντρο διανομής στη Μαγούλα έκτασης 5000 τμ το οποίο θα αφορά αποκλειστικά στα είδη ψυγείου. Σημειώνεται ότι ο όμιλος έχει ακόμα ένα κέντρο διανομής στη Μάνδρα.
Συνυπολογίζοντας τις προϋπολογισμένες επενδύσεις του 2020, συνολικά το διάστημα 2016-2020 ο όμιλος έχει διαθέσει περί τα 216 εκατ. ευρώ για την στήριξη των αναπτυξιακών του σχεδιασμών.
Παράλληλα, η νέα χρονιά ξεκινά με τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος χονδρικής της Μetro στην Λεμεσό, που θα φέρει την επωνυμία «Best Value για επαγγελματίες» μέσω του οποίου ανοίγει η δραστηριότητα της οργανωμένης χονδρικής στη Κύπρο. Στο βαθμό που το πρώτο εγχείρημα χονδρικής στην κυπριακή αγορά εμφανίσει ικανοποιητικά αποτελέσματα, τότε θα ανοίξει ο δρόμος και για δημιουργία επιπλέον σημείων. Οι εκτιμήσεις της Metro υποστηρίζουν ότι επί κυπριακού εδάφους μπορούν να υποστηριχθούν ακόμα 2-3 σημεία cash & carry.
Οι φήμες για είσοδο ξένων
Κληθείς, εξάλλου, να σχολιάσει τα σενάρια που κυκλοφορούν ότι ξένες αλυσίδες «φλερτάρουν» με την ιδέα εισόδου στην εγχώρια αγορά, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι «οι φήμες αυτές θα μπορούσαν να βρουν ανταπόκριση ενδεχομένως σε περιπτώσεις αλυσίδων από τα βόρεια Βαλκάνια ή τη Ρωσία, που θεωρούν τους Έλληνες καταναλωτές πιο οικείους σε όρους συμπεριφοράς, σε θρησκευτικό επίπεδο ή σε άλλες συνήθειες».
Ο ίδιος υποστήριξε ότι δύσκολα μια τέτοια κίνηση θα αφορούσε κάποιον ισχυρό μεγάλο διεθνή παίχτη του λιανεμπορίου. «Η εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων δεν πρέπει να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ελκυστικές ευκαιρίες για ξένους επενδυτές. Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές ευκαιρίες σε επίπεδο βιομηχανίας, αλλά στο λιανεμπόριο τροφίμων η αγορά είναι έντονα ανταγωνιστική», ανέφερε χαρακτηριστικά.