ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: ΕΛΠΕ

«Λογαριασμός» 150 εκατ. στα ΕΛΠΕ από τα πρόσθετα κόστη ενέργειας - ρύπων

Επιταχύνουν τη στροφή στην πράσινη ενέργεια οι αυξημένες δαπάνες για φυσικό αέριο, ρεύμα και δικαιώματα ρύπων. Επενδύσεις 2 δισ. την προσεχή πενταετία, το 50% θα κατευθυνθεί στις ΑΠΕ.

«Μέσα στο 2021 δαπανήσαμε για φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα και δικαιώματα ρύπων 150 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με το 2020. Για αυτό και επιταχύνουμε τις δράσεις του Vision 2025, του φιλόδοξου σχεδίου για την αλλαγή στρατηγικής του ομίλου προς την πράσινη ενέργεια». Αυτό επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας Σιάμισιης κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων.

Ειδικότερα, για τα δικαιώματα ρύπων ο κ. Σιάμισιης τόνισε πως «με 3,7 εκατ τόνους CO2 που εκλύουν τα διυλιστήρια του ομίλου, τα δικαιώματα δωρεάν ρύπων ήταν ένα μαξιλάρι ασφαλείας. Επαναπαυθήκαμε με αυτή την κατάσταση, αλλά τώρα όμως που τα δωρεάν δικαιώματα έχουν περιοριστεί και σταδιακά θα μηδενιστούν η λειτουργία του ομίλου θα απαιτεί μεγαλύτερο κόστος. Για να μη συμβεί αυτό επιταχύνουμε τις επενδύσεις στις ΑΠΕ».

Η εγκατεστημένη ισχύς του ομίλου σε ΑΠΕ έχει ανέλθει σε 285MW και έχει αναθεωρηθεί  ο στόχος για εγκατεστημένη ισχύ από 0,6GW σε 1GW τον επόμενο χρόνο, ενώ μαζί με το σύνολο των υπό ανάπτυξη έργων οι εκτιμήσεις είναι πως η εγκατεστημένη ισχύς θα ανέλθει στα 2GW τα επόμενα χρόνια.

Η στρατηγική για την ανάπτυξη των ΑΠΕ

Όπως τόνισε ο κ. Σιάμισιης, η ανάπτυξη του ομίλου στον χώρο των ΑΠΕ θα γίνει με εξαγορές, αλλά κυρίως με δημιουργία δικών του πάρκων, όπως το φωτοβολταϊκό των 204MW Κοζάνη. «Οι εξαγορές πάρκων έχουν πλέον υψηλές αποτιμήσεις, ενώ η ανάπτυξη νέων πάρκων φέρνει ακόμη πιο κοντά στη χώρα στην πράσινη μετάβαση. Εμείς την επόμενη 5ετία θα δαπανήσουμε 2 δισ. για επενδύσεις, εκ των οποίων το 50%  θα διοχετευτεί στα έργα ΑΠΕ»  πρόσθεσε ο κ. Σιάμισιης.

Για τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 800MW κ. Σιάμισιης είπε πως έχει ωριμάσει ως σκέψη και ως μελέτη και θα πρέπει σύντομα μαζί με την Edison να λάβουν την επενδυτική απόφαση για το αν θα προχωρήσει το project. Ερωτώμενος για την αίτηση στη ΡΑΕ για τη χορήγηση άδειας Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU) στον Θερμαϊκό Κόλπο, ο κ. Σιάμισιης ανέφερε πως με ένα διυλιστήριο και  δύο ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες με καύσιμο φυσικό αέριο στη Θεσσαλονίκη θα ήταν χρήσιμη μια τέτοια επένδυση.

«Ελάχιστα τα περιθώρια  αντίδρασης για περιορισμό των ανατιμήσεων»

Για την ενεργειακή κρίση και τις ανατιμήσεις ο κ. Σιάμισιης εκτίμησε πως πρέπει να επιδείξουμε αντοχή και υπομονή γιατί θα έχει διάρκεια. Ανέφερε πως το περιθώριο αντιδράσεων από όλη την εφοδιαστική αλυσίδα (διυλιστήρια, εμπορία, πρατήρια) είναι περιορισμένο γιατί το 90% της τιμής στην αντλία αντανακλά το κόστος του προϊόντος και τους φόρους.  Ήδη, όπως τόνισε, τα πρατήρια θα αρχίσουν να υποφέρουν από τη μείωση των όγκων πωλήσεων λόγω των ανατιμήσεων.

«Οι στόχοι μας για το 2022», σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, είναι «η διαχείριση της ενεργειακής κρίσης, η εξασφάλιση προμηθειών πετρελαίου και εφοδιασμού των αγορών σλλά και η απρόσκοπτη λειτουργία των διυλιστηρίων. Στο διυλιστήριο της Ελευσίνας ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης και το τρίτο τρίμηνο θα ξεκινήσουν οι εργασίες συντήρησης στο διυλιστήριο της Θεσαλονίκης».

«Η πράσινη μετάβαση έχει κόστος»

Στην ομιλία του ο κ. Σιάμισιης αναφέρθηκε και στη «δίωξη» -όπως τη χαρακτήρισε- των εταιρειών που παράγουν ρεύμα, είτε με το Δημόσιο λόγο, είτε με τη φορολογία. Όπως τόνισε, «η Εlpedison από την ίδρυσή της το 2003 δεν έχει δώσει μέρισμα. Η ενέργεια θα έχει πάντα τις επιπτώσεις των διεθνών αγορών. Από τη στιγμή που επιλογή μας είναι η πράσινη οικονομία, αυτό είναι ένα από τα απαραίτητα κόστη που πρέπει να λάβουμε υπόψη». Πάντως, το 2021 τα ebitda της Elpedison διαμορφώθηκαν στα 94 εκατ ευρώ.

Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή συνολικού μερίσματος 0,40 ευρώ για τη χρήση του 2021  (είχε ήδη διανεμηθεί τον Απρίλιο 0,30 ευρώ), ενώ η διοίκηση έχει δεσμευτεί πως όταν κλείσει η οικονομική συναλλαγή της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, τα ΕΛΠΕ θα μοιράσουν ως έκτακτο μέρισμα το 50% του τιμήματος που δικαιούνται ως κάτοχος του 35% της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Ουσιαστικά τα ΕΛΠΕ θα εισπράξουν 256 εκατ. ευρώ και θα μοιράσουν ως έκτακτο μέρισμα των ποσό των 128 εκατ. ευρώ ή 0,42 ευρώ ανά μετοχή. Επίσης, το σώμα των μετόχων ενέκρινε και τη διανομή από τα καθαρά κέρδη του 2021 ποσού έως 1,75 εκατ. ευρώ σε 2.422 εργαζόμενους για τη συμβολή τους στην πετυχημένη πορεία του ομίλου.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κοντά στο μηδέν τα περιθώρια κέρδους για τον κλάδο εμπορίας καυσίμων

Υπερκέρδη μόνο στη διύλιση, ενώ η εμπορία πλήττεται από μείωση όγκων και τιμών και αθέμιτο ανταγωνισμό από παραβατικούς πρατηριούχους. Σε καλύτερη μοίρα οι εταιρείες με αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μηδενικά κέρδη ή ζημιές από τα βενζινάδικα για τις εταιρείες εμπορίας

Στα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις στηρίζονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Υψηλά επιτόκια και ανάγκες επενδύσεων σε σύγχρονα πρατήρια δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας για τους «μικρούς» του κλάδου.
Attica-Group-Aero-Highspeed
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica Group: Ισχυρά μεγέθη το 2023, τομές μετά την τραγωδία στον Πειραιά

Αλλαγές στη λειτουργία του ομίλου με βάση τις προτάσεις που θα υποβάλουν ειδικοί σύμβουλοι. Φθηνότερα καύσιμα και μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023 σε σχέση με το 2022. Τέλος Νοεμβρίου η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ.
Siamisis, ELPE
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποχώρηση πάνω από 20% στα περιθώρια διύλισης της Helleniq Energy

Υπερκέρδη το πρώτο τρίμηνο του 2023, αλλά από το δεύτερο τρίμηνο άρχισε η πτώση των περιθωρίων διύλισης. Εμπόδια στην επένδυση για «μπλε» υδρογόνο στην Ελευσίνα. Σχεδιάζονται εξαγορές στον τομέα των ΑΠΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς το ντίζελ... κινεί σε ρεκόρ τα κέρδη των ΕΛΠΕ και της Motor Oil

Στα 20 δολ. το βαρέλι έχουν εκτιναχθεί τα περιθώρια διύλισης του ντίζελ κίνησης λόγω αυξημένης ζήτησης. ΕΛΠΕ και Μotor Oil, κόντρα στις αρχικές προβλέψεις, βλέπουν και το β' εξάμηνο του έτους τα ταμεία τους να γεμίζουν.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και Motor Oil σπάνε τα ρεκόρ κερδοφορίας

Η ευνοϊκή συγκυρία με υψηλές τιμές αργού και αυξημένα περιθώρια διύλισης εκτοξεύει την κερδοφορία για τα δύο διυλιστήρια και διευκολύνει τις πράσινες επενδύσεις. Προβληματίζουν η επικείμενη αύξηση επιτοκίων και η αναμενόμενη μείωση της ζήτησης καυσίμων.