Μολονότι ο Covid-19 και τα επακόλουθα lockdown ανέκοψαν μια πορεία διψήφιας ετήσιας ανάπτυξης που κρατούσε πάνω από είκοσι χρόνια -κάτι εξαιρετικά σπάνιο για την εγχώρια επιχειρηματικότητα-, όμως μέσα στην πανδημία η Jumbo συνέχισε την πολύ γενναία μερισματική της πολιτική, διανέμοντας τα έτη 2020, 2021 και 2022 κοντά στα 300 εκατ. ευρώ στους μετόχους της.
Διαχρονικά ο όμιλος έχει μια από τις πλέον γενναιόδωρες μερισματικές πολιτικές στο ελληνικό χρηματιστήριο και αυτός είναι ένας από τους λόγους που την προτιμούν συντηρητικοί επενδυτές. Αυτή η πολιτική αποδείχθηκε... παντός καιρού, αφού η εταιρεία την κράτησε και μέσα στην κρίση της πανδημίας. Ειδικότερα:
- Το 2020, η Jumbo «γύρισε» στους μετόχους της 83,67 εκατ. ευρώ, καθώς μοίρασε μέρισμα 0,615 ευρώ ανά μετοχή,
- το 2021 επέστρεψε 104,76 ευρώ στους μετόχους της μέσω διανομής 0,77 ευρώ ανά μετοχή, αυξάνοντας κατά 25% τη διανομή συγκριτικά με το 2020,
- τα ίδια ακριβώς ποσά θα δοθούν και το 2022, κάτι που σημαίνει πως μέσα στην τριετία της πανδημίας, η Jumbo γυρνάει στους μετόχους της συνολικό ποσό 293 εκατ. ευρώ.
Για το 2022, η διοίκηση της εταιρείας είχε διαβεβαιώσει τους μετόχους της κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης ότι πρόθεση της είναι να διατηρηθεί στο ακέραιο η μερισματική πολιτική του 2021 με την καταβολή συνολικού μερίσματος 0,77 ευρώ ανά μετοχή. Έτσι, μετά το μεικτό ποσό των 0,3850 ευρώ ανά μετοχή που αποφασίστηκε και διανεμήθηκε τον Ιανουάριο του 2022, χθες ανακοινώθηκε πως από σήμερα, 8 Ιουνίου καταβάλλεται και το υπόλοιπο 0,3850 ευρώ ανά μετοχή και πάλι με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής.
Όλα αυτά έρχονται σε μια περίοδο που η διοίκηση έχει μιλήσει για την «τέλεια καταιγίδα», για «χαμένη χρονιά» και για πολύ δύσκολες καταστάσεις για όλο το λιανικό εμπόριο, λόγω της πλήρους διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και της εκτόξευσης των τιμών των μεταφορικών από την Κίνα, κάτι που οδήγησε σε μερική αλλαγή πλάνων σ’ ό,τι αφορά τους προμηθευτές.
Το 2020, ο ιδρυτής και επικεφαλής της κορυφαίας εταιρείας λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα, Απόστολος Βακάκης είχε τονίσει πως «η επιβολή περιορισμών με το κλείσιμο του λιανεμπορίου κατά τη διάρκεια δύο σημαντικών περιόδων για τα μεγέθη της, του Πάσχα που αντιπροσωπεύει το 12% των πωλήσεων και των Χριστουγέννων που αντιπροσωπεύει το 33% των πωλήσεων, επιβεβαιώνει ότι το 2020 είναι μία χαμένη χρονιά».
Εξίσου δραματικό τόνο είχαν και οι εκτιμήσεις για τις συνθήκες που επικράτησαν το 2021, όμως εν τέλει ο όμιλος κατάφερε και ήταν κερδοφόρος, τόσο κατά το πιο δύσκολο 2020, όσο και το 2021 που είχε lockdown μόνο το πρώτο 4μηνο, ενώ διασώθηκε η περίοδος των Χριστουγέννων.
Σε ανακοίνωση για το 2021, η διοίκηση είχε σημειώσει πως «ο όμιλος Jumbo συνεχίζει να καταβάλλει κάθε προσπάθεια να ισορροπήσει σε ένα περιβάλλον όπου, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, το κόστος πρώτων υλών, ενέργειας καθώς και το κόστος μεταφοράς αντί να βελτιώνονται, επιμένουν».
«Υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες», ανέφερε η ίδια ανακοίνωση, «μοιάζει να επιβεβαιώνεται η αρχική εκτίμηση της διοίκησης ότι το 2021 θα είναι μία ακόμη χαμένη χρονιά, σε σύγκριση με τα πρότυπα των Jumbo για ισορροπημένη ανάπτυξη τόσο στις πωλήσεις όσο και στην κερδοφορία του ομίλου».
Η αύξηση των πωλήσεων και το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων
Όπως ανακοινώθηκε χθες, οι πωλήσεις το πρώτο πεντάμηνο του 2022 ενισχύθηκαν σε ποσοστό 17% έναντι αύξησης 25% που είχε πετύχει το 4μηνο, καθώς ο Μάιος ήταν ελαφρώς πτωτικός συγκριτικά με πέρυσι. Και τούτο διότι οι πωλήσεις του φετινού Μαΐου συγκρίνονται με την ισχυρή ζήτηση του Μαΐου του 2021 αμέσως μετά το πολύμηνο κλείσιμο των καταστημάτων κατά τους χειμερινούς μήνες και τους αυστηρούς περιορισμούς που ακολούθησαν στην Ελλάδα.
Επίσης, η αρρυθμία που προκάλεσαν τα αλλεπάλληλα lockdown λιμανιών στην Κίνα λόγω του Covid-19, μαζί με τις απεργιακές κινητοποιήσεις στα ελληνικά λιμάνια, επιδείνωσαν την τροφοδοσία της αγοράς προκαλώντας καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων.
Ένας παράγοντας που επιτρέπει στη διοίκηση της Jumbo να διανέμει εκ του ασφαλούς υψηλά μερίσματα σε δύσκολες συγκυρίες είναι τα μεγάλα ταμειακά διαθέσιμα, που ξεπερνούν τα 430 εκατ. ευρώ. Θεσμικοί επενδυτές στο παρελθόν είχαν διατυπώσει κριτική για το γεγονός ότι κεφάλαια τόσο μεγάλου ύψους παραμένουν στα ταμεία χωρίς να αξιοποιούνται επενδυτικά.
Όμως, η σταθερή άποψη του Απ. Βακάκη είναι ότι τα ταμειακά διαθέσιμα μέσα σ’ ένα τόσο διαταραγμένο περιβάλλον, όπου μια σειρά από παράγοντες μπορούν να αλλάξουν νόρμες και σταθερές δεκαετιών και να φέρουν πρωτοφανείς δυσκολίες στη λειτουργία του λιανικού εμπορίου –όπως εν μέρει έγινε τα τελευταία δυόμισι χρόνια – μπορούν να είναι μια «ασπίδα» βιωσιμότητας της επιχείρησης.