ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Η ώρα της μεγάλης μάχης για την επέκταση του Μετρό

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Οι δύο ισχυρές κοινοπραξίες των Άκτωρ και Άβαξ μπαίνουν στην τελική ευθεία για την ανάδειξη αναδόχου της επέκτασης του Μετρό, έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Φόβοι για «πόλεμο» ενστάσεων και προσφυγών στα δικαστήρια.

«Ακονίζουν μαχαίρια» οι δύο κοινοπραξίες που έχουν απομείνει για να διεκδικούν το κολοσσιαίο έργο της νέας γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, προϋπολογισμού της τάξεως του 1,8 δις ευρώ, το οποίο θα συνδέσει το Άλσος Βεΐκου με του Γουδή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες εβδομάδες, ίσως και πριν το τέλος του 2019, θα εξεταστούν οι τεχνικές προσφορές των κοινοπραξιών, ενώ στη συνέχεια θα ανοιχθούν και οι οικονομικές προσφορές, ώστε να προκύψει η τελική βαθμολογία και να αναδειχθεί ο ανάδοχος.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο διεκδικείται από τις κοινοπραξίες Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και Άβαξ-Ghella-Alstom.

Ωστόσο, στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου εκτιμούν ότι η σχετική διαδικασία δεν πρόκειται να είναι «αναίμακτη», δηλαδή χωρίς την εκατέρωθεν κατάθεση προσφυγών για τον αποκλεισμό του ενός ή του άλλου υποψήφιου σχήματος. «Είναι τόσο μεγάλη η αξία του συμβολαίου, ώστε είναι σχεδόν βέβαιο, ότι ο νικητής θα είναι εκείνος με το καλύτερο νομικό επιτελείο», σημείωνε σκωπτικά εκπρόσωπος της αγοράς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που δεν κατέθεσε τελικά πλήρη φάκελο προσφοράς, εκτιμώντας ότι ο διαγωνισμός δεν θα ολοκληρωνόταν λόγω τεχνικών προβλημάτων, προχώρησε στη συνέχεια σε προσφυγή στο ΣτΕ, ζητώντας την ακύρωση του έργου, ακριβώς λόγω αυτών των ζητημάτων.

Η συμμετοχή της Alstom

Ένα από αυτά ήταν η συμμετοχή της Alstom, η οποία ήταν από τις εταιρείες που καταδικάστηκαν στην πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την υπόθεση του «καρτέλ» στον κατασκευαστικό κλάδο. Η εταιρεία ήταν μεταξύ των ξένων ομίλων, που δεν δέχθηκαν να συμμετάσχουν στην διαδικασία διευθέτησης, όπως έπραξαν οι ελληνικοί όμιλοι, με αποτέλεσμα τελικά να καταδικαστεί. Ωστόσο, δεν επιβλήθηκε κάποιο πρόστιμο λόγω παραγραφής των αδικημάτων.

Η προσφυγή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ απορρίφθηκε μεν, αλλά επειδή κρίθηκε ότι δεν είχε βάση για να κριθεί η ουσία της, λόγω του αποκλεισμού του ομίλου από το αρχικό στάδιο του διαγωνισμού. Δηλαδή, η απόρριψη δεν αφορούσε την ουσία των επιχειρημάτων της εταιρείας, στοιχείο που ίσως έχει ενδιαφέρον εν όψει μελλοντικής προσφυγής, π.χ. του ομίλου Ελλάκτωρ. Προσφυγές είχε καταθέσει και ο όμιλος Μυτιληναίου, χωρίς επίσης κάποιο αποτέλεσμα.

Το βέβαιο είναι ότι αμφότερες οι κοινοπραξίες που διεκδικούν το έργο, έχουν πολύ σημαντική εμπειρία στην κατασκευή έργων ΜΕΤΡΟ. Καταρχάς, ο όμιλος της Άβαξ ολοκληρώνει αυτήν την περίοδο την επέκταση της Γραμμής ΙΙΙ του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας.

Η Άκτωρ υλοποιεί το σύνολο του ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή τόσο την γραμμή 1, όσο και την επέκταση προς την Καλαμαριά. Παράλληλα, πριν από λίγες ημέρες παρέδωσε την νέα “Χρυσή Γραμμή” του ΜΕΤΡΟ της Ντόχα στο Κατάρ, που αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που έχει εκτελέσει ελληνικός όμιλος εκτός Ελλάδας. Η Άκτωρ ήταν μάλιστα επικεφαλής της κοινοπραξίας, που είχε επίσης ως μέλη τις τουρκικές Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S και Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA και τον ινδικό κολοσσό Larsen & Toubro Limited.

Η αξία της σύμβασης ανήλθε σε 2,7 δις ευρώ, καθώς αφορούσε την κατασκευή 23,3 χλμ. υπογείων σηράγγων και 10 υπογείων σταθμών, κάτι που απαίτησε την ταυτόχρονη λειτουργία έξι διαφορετικών μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (“μετροπόντικές”). Συνολικά πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 4,9 εκατ. κ.μ. συνολικών εκσκαφών στους σταθμούς και στις σήραγγες, ενσωματώθηκαν άνω του 1 εκατ. κ.μ. σκυροδέματος και χρησιμοποιήθηκαν 171.400 περίπου τόνοι σιδήρου.

Η σύνδεση Άλσος Βεΐκου με Γουδή

Το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή). Με δεδομένη την ένδεια μεγάλων έργων τα τελευταία χρόνια, ο νικητής του διαγωνισμού αναμένεται να αποτελέσει και τον αδιαμφισβήτητο «ηγέτη» του κλάδου στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, καθώς θα εξασφαλίσει ένα συμβόλαιο, που θα επιτρέψει τον άμεσο υπερδιπλασιασμό του σημερινού ανεκτέλεστου υπόλοιπου των τριών μεγάλων ομίλων.

Με βάση τα στοιχεία εξαμήνου, ο όμιλος Άβαξ εμφανίζει ανεκτέλεστο 1,2 δις ευρώ, ενώ ο όμιλος Ελλάκτωρ ανακοίνωσε πρόσφατα τα αποτελέσματα του ενιαμμήνου του, με ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων, ύψους 1,3 δις ευρώ (πλέον 800 εκατ. ευρώ ανυπόγραφων συμβάσεων).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα δώσει «μάχη» για να κρατήσει την Αττική Οδό

Σχεδόν τη μισή λειτουργική κερδοφορία φέρνει στον όμιλο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ η Αττική Οδός, όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό για την ΑΜΚ. Κρίσιμος για τον όμιλο ο διαγωνισμός για επέκταση της παραχώρησης μετά το 2024.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην κυβέρνηση περνά το μπαλάκι για το μεγάλο έργο του Μετρό

Δεκτές φέρεται να έχει κάνει το ΣτΕ και τις δύο αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων από τις ανταγωνιστικές κοινοπραξίες για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Το υπουργείο Υποδομών θα αποφασίσει αν θα ακυρωθεί ο διαγωνισμός.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Βυθίζεται πάλι σε αβεβαιότητα το «χρυσό» έργο στο μετρό Αθήνας

Την Δευτέρα επρόκειτο να συζητηθούν στο ΣτΕ οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, αλλά τα δικαστήρια θα είναι κλειστά λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό.