«Φρένο» στην ανάπτυξη της παγκόσμιας ναυτιλίας θα βάλουν το 2020, ο εν εξελίξει εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, αλλά και το αυξημένο κόστος των εταιρειών από την προσαρμογή τους στις νέες νόρμες για την υποχρεωτική χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, το κόστος των οποίων είναι υψηλότερο.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα από την χθεσινή έκθεση του οίκου πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch Ratings για τις προοπτικές του ναυτιλιακού κλάδου για τον επόμενο χρόνο. Η Fitch διατηρεί αρνητική σύσταση, εξαιτίας της προβλεπόμενης υποχώρησης της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, η οποία αναμένεται να περιορίσει την ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
Η ζημιά έγινε...
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ακόμα και αν η εμπορική ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας υποχωρήσει το επόμενο διάστημα, η ζημιά θα έχει ήδη γίνει, με την μορφή της υποχώρησης της ανάπτυξης του ΑΕΠ της Κίνας και της επιβράδυνσης του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ ένας ακόμα αρνητικός παράγοντας είναι η αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει το Brexit.
Ως εκ τούτου, η ζήτηση δεν θα αυξηθεί με τον προσδοκώμενο για την ναυτιλία ρυθμό, παρά το γεγονός ότι στο σκέλος της προσφοράς έχουν καταβληθεί σημαντικές προσπάθειες από την πλευρά των πλοιοκτητών, ώστε η μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου να κινείται σε σχετικά χαμηλό επίπεδο, τουλάχιστον ίσο με την αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου, κάτι που σημειώνει και η Fitch στην ανάλυσή της.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος, που ο οίκος διατηρεί την αρνητική του σύσταση, καθώς θεωρεί ότι οι αρνητικές συνέπειες από την μείωση της ζήτησης θα είναι μεγαλύτερες, συγκριτικά με τα οφέλη από το «χαλινάρι», που έχει μπει στην αύξηση του παγκόσμιου στόλου.
Κλειδί η Κίνα
Το μείζον ζήτημα για τους πλοιοκτήτες είναι βέβαια η οικονομία της Κίνας, η οποία έχει τον πιο σημαντικό ρόλο για τον κλάδο. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της Κίνας για την ναυτιλία, αρκεί μια ματιά στα σχετικά νούμερα. Την δεκαετία από το 2008 έως το 2018, οι εισαγωγές όλων των ειδών των φορτίων στην χώρα αυξήθηκαν κατά 1.500 εκατ. τόνους, μέγεθος που είναι ίδιο με το 49% της αύξησης όλου του υπόλοιπου κόσμου.
Ως εκ τούτου, το 2018, πάνω από το 1/5 του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αφορούσε τις εισαγωγές της Κίνας! Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι όταν «φταρνίζεται» η κινεζική οικονομία, η παγκόσμια ναυτιλία «κρυολογεί»...
Το πρόβλημα των καυσίμων
Ένας ακόμα λόγος που γεννά ανησυχίες, μόνο όμως για το 2020, είναι η μετάβαση του κλάδου στα νέα, φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα, με βάση και τα σχετικά ψηφίσματα του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO). Σύμφωνα με τον οίκο Fitch, τα νέα καύσιμα θα μεταφραστούν σε υψηλότερο λειτουργικό κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες μάλιστα δεν θα μπορέσουν να μετακυλίσουν την επιπλέον δαπάνη στους καταναλωτές, λόγω της περιορισμένης διαπραγματευτικής τους ισχύος, σε μια αγορά που ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει με υπερπροσφορά.
Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του κόστους, η Maersk, ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος παγκοσμίως, υπολόγισε πρόσφατα ότι το επιπλέον κόστος της για την χρήση των νέων καυσίμων από τα πλοία της θα ανέλθει σε 2 δισ. δολ. ετησίως.
Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια ενδεχομένως να επωφεληθούν από την υψηλότερη ζήτηση για καύσιμα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε θείο (από 3,5% σε 0,5%), επομένως να μπορέσουν να ναυλωθούν σε υψηλότερες τιμές. Έτσι, είναι πιθανό να μπορέσουν να αντισταθμίσουν περισσότερο το αυξημένο λειτουργικό κόστος.