Παρέμεινε κερδοφόρα ακόμη και στη «φωτιά» της πανδημίας το 2020, δίνοντας μάλιστα και μέρισμα, μολονότι είναι εταιρεία με εξάρτηση από τον τουρισμό, ενώ το 2021 πέτυχε ιστορικό ρεκόρ αποτελεσμάτων, έχοντας αλλάξει αρκετά και το μείγμα των δραστηριοτήτων της, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην εμπορία και τις πωλήσεις αυτοκινήτων, κάτι που έφερε μερική απεξάρτηση από τον κλάδο της φιλοξενίας.
Επί 54 συναπτές χρήσεις ουδέποτε πέρασε σε ζημιές, ενώ σε κάθε χρήση όλα τα τελευταία χρόνια σημειώνει αλλεπάλληλα ρεκόρ τζίρου και κερδών, διατηρώντας την κερδοφορία της και στις οκτώ χώρες όπου δραστηριοποιείται.
Ο λόγος για την Autohellas, εταιρεία που ανήκει στον ευρύτερο όμιλο της οικογένειας Βασιλάκη (Aegean Airlines) και αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση για την ελληνική επιχειρηματικότητα αλλά και το ελληνικό χρηματιστήριο. Χθες η μετοχή πιέστηκε, υποχωρώντας κατά 2,69%, καθώς μία από τις οκτώ χώρες όπου έχει παρουσία είναι και η Ουκρανία και οι τελευταίες εξελίξεις εκτιμάται ότι θα βλάψουν μερικώς τις εκεί δραστηριότητές της. Βεβαίως, η Ουκρανία έχει ένα μικρό μέρος συμμετοχής στα διεθνή μεγέθη της Autohellas, συγκριτικά με το εκτόπισμα του ομίλου.
Η Autohellas έχει παρουσία σε οκτώ χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Ρουμανία και Ουκρανία) με περίπου 130 σημεία εξυπηρέτησης, 50 εκ των οποίων σε αεροδρόμια, με τα 27 εξ αυτών στην Ελλάδα. Πλέον, η εταιρεία φέρνει άνω του 25% του τζίρου και των κερδών της από το εξωτερικό.
Στη συνεδρίαση της Δευτέρας έκλεισε στα 10,40 ευρώ, που είναι νέα ιστορικά υψηλά, καθώς σ’ αυτά τα επίπεδα είχε να βρεθεί από το Νοέμβριο του μακρινού 1999 (λίγο μετά την εισαγωγή της στις 30 Αυγούστου ’99). Πρόκειται ασφαλώς για ιστορικά υψηλά, καθώς όλα αυτά τα 23 χρόνια έχει μοιράσει πολύ σημαντικά μερίσματα, καθιστώντας το κλείσιμο της Δευτέρας το υψηλότερο όλων των εποχών. Ένας εκ των λόγων της κίνησης του τίτλου τη Δευτέρα ήταν η είσοδος της μετοχής στους δείκτες FTSE Russel.
Θυμίζουμε πως τον Ιούνιο του 2019 η διοίκηση προχώρησε σε split μετοχών σε αναλογία τέσσερις νέες για κάθε μία παλαιά ώστε να «ελαφρύνει» τη μετοχή, ενώ στο κλείσιμο της Δευτέρας για πρώτη φορά στην ιστορία του ομίλου έσπασε το φράγμα των 500 εκατ. ευρώ σε επίπεδο κεφαλαιοποίησης.
Είναι επιλαχούσα – μαζί με τη Cenergy Holdings – για τον FTSE 25 και σε μια από τις επόμενες αναθεωρήσεις του δείκτη είναι κάτι πολύ πιθανό ότι θα μπει στην ελίτ του Χ.Α., καθώς ήδη έχει υποσκελίσει την αποτίμηση των Ελλάκτωρ και ΟΛΠ.
Το 2021 η μετοχή ενισχύθηκε σε ποσοστό 47,7%, το δύσκολο 2020 είχε υποχωρήσει σε ποσοστό 16,39%, το 2019 είχε ενισχυθεί σε ποσοστό 33%, το 2018 είχε υποχωρήσει κατά 6%, ενώ το 2017 είχε καταγράψει ράλι +99,12%. Το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι από τα χαμηλά των 0,5625 ευρώ που βρέθηκε στις 23 Μαΐου 2012 -τότε, ανάμεσα στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις και υπό τη δαμόκλειο σπάθη του Grexitt– η μετοχή καταγράφει ράλι +1.750%, αποτελώντας μια από τις πιο κερδοφόρες μετοχές του ελληνικού χρηματιστηρίου.
Ρεκόρ μεγεθών στο 9μηνο του 2021
Παρά το lockdown το πρώτο τετράμηνο του 2021 και το αργό ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν, τα μεγέθη της εταιρείας στο 9μηνο του περασμένου έτους και κυρίως στο 3ο τρίμηνο, ήταν μεγαλύτερα σε όλα τα επιμέρους στοιχεία από τα αντίστοιχα του προ πανδημίας έτους 2019, χρονιά που θυμίζουμε ήταν η κορυφαία στην ιστορία του ελληνικού τουρισμού.
Ο κύκλος εργασιών στο 9μηνο ανήλθε στα 485,9 εκατ. ευρώ έναντι 360,6 εκατ. ευρώ το 2020 (+34,8%), τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν σε 69,6 εκατ. έναντι 31 εκατ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας αύξηση 124,5%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 46,4 εκατ. ευρώ, από 13,2 εκατ. ευρώ που ήταν στην αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρουσιάζοντας εκτίναξη κατά +251%.
Να σημειωθεί πως στη χρονιά – ρεκόρ του 2019, πριν την κρίση του Covid-19, σε επίπεδο 9μήνου ο κύκλος εργασιών ήταν στα 419 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά από φόρους ήταν στα 40,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 37,6 εκατ. στο εννεάμηνο του 2018 παρουσιάζοντας αύξηση 7,9%.
Οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων έφεραν τζίρο 155,9 εκατ. ευρώ ενισχυμένος κατά 23% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, ενώ ο τομέας του εξωτερικού συνεισέφερε 48,8 εκατ. ευρώ, με αύξηση κατά 27,1%.
Η διαφοροποίηση του μείγματος δραστηριοτήτων της εταιρείας με μεγαλύτερη έμφαση στην εμπορία και τις πωλήσεις αυτοκινήτων, έφερε το ρεκόρ των μεγεθών το 2021. Η δραστηριότητα από την εμπορία αυτοκινήτων (Hyundai, KIA, Seat και σημαντική συνεισφορά της Autotechnica/ΒΕΛΜΑΡ) έφτασε τον τζίρο στο επίπεδο των 281 εκατ. ευρώ (+44% έναντι των 195 εκατ. ευρώ του 9μήνου 2020), ήτοι αρκετά πάνω από το μισό του συνολικού κύκλου εργασιών. Παράλληλα, τα ταμιακά διαθέσιμα έφτασαν στα 150 εκατ. ευρώ, έναντι 70,312 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020.
Η δε καθαρή θέση του ομίλου ενισχύθηκε περαιτέρω, φτάνοντας τα 312,8 εκατ. ευρώ, από 273,2 εκατ. ευρώ που είχε στο τέλος της χρήσης του 2020, εμφανίζοντας έτσι μια σχέση ιδίων/ξένα κεφάλαια που είναι η ισχυρότερη σε σύγκριση με όλες τις εισηγμένες εταιρείες του αντίστοιχου κλάδου στην Ευρώπη.
Τον Αύγουστο του 2021 ο όμιλος έκανε συμφωνία με την JP Morgan για την εξασφάλιση χρηματοδότησης 180 εκατ. μέσω τιτλοποίησης απαιτήσεων από συμβάσεις μακροχρόνιων μισθώσεων. Με τον τρόπο αυτό η εισηγμένη απελευθέρωσε ίδια κεφάλαια εξασφαλίζοντας ζωτική ρευστότητα, μέρος της οποίας διατέθηκε τον Οκτώβριο για την πρόωρη αποπληρωμή παλαιότερων συμβάσεων δανεισμού με μεγαλύτερο κόστος.
Το placement που «άνοιξε» την εταιρεία σε διεθνή κεφάλαια
Θυμίζουμε πως προ τεσσάρων ετών, το Μάρτιο του 2018, η διοίκηση, με στόχο να «ανοίξει» την εταιρεία σε διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, προέβη σε placement 1,75 εκατ. μετοχών, ήτοι το 14,3% του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο υπερκαλύφθηκε κατά 1,15 φορές.
Το placement έγινε στα 22,6 ευρώ (προ του split 4 νέες προς μία παλαιά), με την οικογένεια Βασιλάκη να μειώνει το ποσοστό της στο 60%, ενώ συνολικά συγκεντρώθηκαν 39,55 εκατ. ευρώ. Στόχος ήταν μέσω αυτής της διεύρυνσης του μετοχικού εκτοπίσματος της εισηγμένης και της αύξησης του free float (που ήταν ένα πάγιο αίτημα της αγοράς) να καταστήσει τον όμιλο ακόμη πιο εξωστρεφή και προσβάσιμο στα μεγάλα διεθνή κεφάλαια.
Η διαδρομή από το 1974
Επίσημα, η Autohellas Hertz ιδρύθηκε το 1974 (λειτουργούσε από το 1967 ως εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων) και μέσα σε τέσσερα χρόνια έγινε η πρώτη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Έκτοτε, έχει πολλαπλές πρωτιές στον κλάδο της, έχοντας «χτίσει» στην ουσία την κουλτούρα του operating leasing στην Ελλάδα από το μηδέν, ενώ πλέον, αποτελεί το μεγαλύτερο εθνικό franchisee (δικαιοδόχο) της Hertz International παγκοσμίως.
Είναι η πρώτη εταιρεία που ξεκίνησε στη χώρα μας το operating leasing το '88, είναι η πρώτη που έβαλε την ενοικίαση φορτηγών, καθώς και η πρώτη που έβαλε τεχνολογικές υποδομές όπως το online check-in, tablet check-in, mobile check-in κ.ο.κ.. Σήμερα η Autohellas απασχολεί 1.400 εργαζομένους, έχοντας ένα στόλο που ξεπερνά τα 46.000 οχήματα.