Στους παράγοντες που θα επηρεάσουν το 2024 τα οικονομικά μεγέθη της Autohellas αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Ευτύχης Βασιλάκης κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, η τουριστική κίνηση θα είναι ισχυρή και το τρέχον έτος στην Ελλάδα, ενώ ενδείξεις ανόδου του τουρισμού υπάρχουν και για τις χώρες των Βαλκανίων όπου ο όμιλος έχει παρουσία με την αντιπροσώπευση της Hertz και τουλάχιστον σε επίπεδο τζίρου θα κινηθούν ανοδικά.
Από την άλλη πλευρά, ο ανταγωνισμός στην κατηγορία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (rent a car) είναι πολύ δυνατός αφού έχει επέλθει εξορθολογισμός στις τιμές μετά την «έκρηξη» των μισθώσεων το 2022 και όλες οι εταιρείες προσπαθούν να προσφέρουν τα καλύτερα πακέτα.
Ειδικά για την εταιρεία ανέφερε πως από το δεύτερο εξάμηνο του 2024 θα καταγραφεί μια μείωση των spreads στα επιτόκια δανεισμού ως απόρροια των συμφωνιών με τις τράπεζες και την αναδιάρθρωση του δανεισμού με την έκδοση του ομολογιακού δανείου των 200 εκατ. ευρώ που εξέδωσε με επιτυχία ο όμιλος στις αρχές του 2024. Γενικότερα, η διοίκηση θεωρεί και πως το 2024 θα είναι μια θετική χρονιά, αλλά όχι με τους ρυθμούς ανόδου των δύο τελευταίων ετών.
Τα ρεκόρ του 2022 και του 2023
Το 2023 ο όμιλος κατέγραψε για δεύτερη στη σειρά χρονιά νέο ιστορικό υψηλό, τόσο σε επίπεδο ενοποιημένου κύκλου εργασιών, όσο και σε επίπεδο λειτουργικής και προ φόρων κερδοφορίας.
Οι πωλήσεις ανήλθαν στα 1,002 δισ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 31%, τα EBITDA αυξήθηκαν κατά 20,2% στα 272,1 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη ΕΒΙΤ έφτασαν τα 139,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 16,5%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 85 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 3% καθώς η σημαντική αύξηση των επιτοκίων απορρόφησε το μεγαλύτερο μέρος της βελτίωσης στην λειτουργική κερδοφορία.
Και πάλι όμως η εταιρεία, σύμφωνα με τη διοίκηση, ήταν από τις ελάχιστες εισηγμένες του κλάδου μισθώσεων διεθνώς που το 2023 κατάφερε να ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2022 παρά τον υπερδιπλασιασμό των επιτοκίων και την κάμψη των τιμών ενοικίασης από τα ιστορικά υψηλά του 2022 που είχε δημιουργήσει η ταυτόχρονη ανάκαμψη στα ταξίδια και οι ελλείψεις στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Αυτό επετεύχθη, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, λόγω του εύρους των δραστηριοτήτων του ομίλου εκτός από τις μισθώσεις στην εισαγωγή και εμπορία αυτοκινήτων αλλά και στην πώληση μεταχειρισμένων οχημάτων.
Από το 1 δισ. ευρώ του τζίρου το 2023 τα 268,4 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων (βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων) αλλά και από την αποτελεσματική διάθεση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του στόλου.
Ο κύκλος εργασιών των θυγατρικών εξωτερικού που σχετίζεται με τον τομέα των μισθώσεων αυτοκινήτων άγγιξε συνολικά τα 174,2 εκατ. έναντι 92,8 εκατ. το 2022. Η νέα δραστηριότητα της Hertz στην Πορτογαλία, της μεγαλύτερης θυγατρικής της Autohellas στο εξωτερικό, συνεισέφερε συνολικά 98,3 εκατ. στον κύκλο εργασιών, επιδρώντας θετικά στην συνολική αύξηση λειτουργικής κερδοφορίας. Οι υπόλοιπες θυγατρικές του ομίλου σε Βαλκάνια και Κύπρο κατέγραψαν οργανική αύξηση 9,3%.
Τέλος, η δραστηριότητα της εμπορίας συνεισέφερε συνολικά 560,1 εκατ. στον κύκλο εργασιών με αύξηση 32,7%, συμβάλλοντας περαιτέρω στο συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα του ομίλου, χωρίς να περιλαμβάνει τις πωλήσεις της Italian Motion (FIAT, JEEP, ALFA ROMEO), καθώς η τελευταία ενοποιείται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης. Η Ιtalian Motion είχε το 2023 τζίρο 174 εκατ. ευρώ.
Το αθροιστικό μερίδιο αγοράς του ομίλου Autohellas που κατέχουν οι Hyundai, KIA, SEAT/CUPRA, FIAT, JEEP, ALFA ROMEO διαμορφώθηκε σε 25% στις πωλήσεις ιδιωτών, 17% στις πωλήσεις προς εταιρείες και 20% στις συνολικές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στη χώρα.
Το 25% των μακροχρόνιων μισθώσεων σε Plug in Hubrid και αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση μετόχου, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε πως το 25% των μακροχρόνιων μισθώσεων αφορά σε Plug in Hybrid ηλεκτρικά και σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στη βραχυχρόνια μίσθωση το ποσοστό είναι πολύ χαμηλό και αφορά περιπτώσεις ενοικίασης οχήματος για μία ή δύο ημέρες, ώστε ο πελάτης να μη χρειαστεί να το φορτίσει.
Γενικότερα, η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης γίνεται με χαμηλότερους ρυθμούς από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί, επισήμανε ο κ. Βασιλάκης και πρόσθεσε πως αυτό έχει και ένα θετικό στοιχεία για τον όμιλο αφού οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα υποχωρήσουν το επόμενο διάστημα, οπότε δεν θα υπάρξει κίνδυνος να απαξιωθεί μεγάλο μέρος του στόλου.
Σημειώνεται πως η Autοhellas έχει εκπονήσει επενδυτικό πλάνο 300 εκατ. ευρώ για την επόμενη πενταετία για αγορά αυτοκινήτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων αλλά και τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών υποστήριξης και φόρτισης στο δίκτυό της. Για το σκοπό αυτό προχώρησε σε σύναψη δυο συμβάσεων συγχρηματοδότησης από δυο εμπορικές τράπεζες και με τη συμμετοχή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF). Ήδη, από την πιστωτική γραμμή με την Εθνική Τράπεζα έχει αντληθεί το 60%-70% της χρηματοδότησης που είχε ζητηθεί.
Μέρισμα 0,70 ευρώ και μπόνους 1,57 εκατ. ευρώ στα μέλη της οικογένειας Βασιλάκη
Η συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,70 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2023 έναντι 0,65 ευρώ τη χρήση του 2022. Θα μοιραστούν 33,7 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 43% των ενοποιημένων κερδών και στο 54% των κερδών της μητρικής. Όπως είπε ο κ. Βασιλάκης προσπαθούμε να έχουμε συντηρητική αλλά συνεπή μερισματική πολιτική. Η μερισματική απόδοση σύμφωνα με το κλείσιμο της μετοχής στο τέλος του 2023 ανέρχεται στο 5,5% και με το χθεσινό κλείσιμο στο 5,2%. Η αποκοπή του δικαιώματος θα γίνει στις 22 Απριλίου και η πληρωμή θα ξεκινήσει στις 26 Απριλίου.
Η συνέλευση ενέκρινε από τα κέρδη προς διάθεση, το ποσό των 1,57 εκατ. ευρώ στην πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας (Εμμανουέλα και Ευτύχης Βασιλάκης) και 750.000 ευρώ έκτακτη αμοιβή σε στελέχη της εταιρείας εκτός του ΔΣ.
Επίσης, ενέκρινε τη διανομή 50.000 ιδίων μετοχών -έως 15.000 μετοχές στα μέλη του ΔΣ πλην του προέδρου και του CEO και έως 35.000 σε ανώτατα διοικητικά στελέχη της εταιρείας- με υποχρέωση διακράτησης για 24 μήνες.
Τέλος, ενέκρινε και πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών έως το 10% του μετοχικού κεφαλαίου (4.862.476 μετοχές,συμπεριλαμβανομένων των 508.000 ιδίων μετοχών που ήδη έχει στο χαρτοφυλάκιό της) με κατώτατη τιμή το 1 ευρώ και ανώτατη τα 20 ευρώ. Το πρόγραμμα εκτείνεται έως τις 18 Απριλίου 2026.