Σε αδιέξοδο οδηγούν τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς αιφνιδιαστικά αρνούνται ότι έχουν οποιαδήποτε σχέση με το χρέος των ναυπηγείων και μεταθέτουν την ευθύνη έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης στο υπουργείο Οικονομικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Άμυνας, παρουσία του γενικού γραμματέα Αντ. Οικονόμου αλλά και του διευθυντή του γραφείου του υπουργού Αθ. Βάλαρη, προκειμένου να δοθούν διευκρινήσεις από την πλευρά της ΟΝΕΧ και της ΕΥ για το σχέδιο εξυγίανσης, δηλώθηκε εντελώς ξαφνικά ότι το χρέος δεν αφορά το Πολεμικό Ναυτικό αλλά το Δημόσιο και, ειδικότερα, την ΑΑΔΕ και το υπουργείο Οικονομικών. Πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας απέφυγαν να σχολιάσουν τις σχετικές πληροφορίες.
Να σημειωθεί ότι σε συνάντηση που είχε γίνει τον περασμένο μήνα του υπουργού Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου με εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ο υπουργός είχε αναφέρει ότι μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου το Πολεμικό Ναυτικό και το ΥΠΕΘΑ θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης του σχεδίου από το υπουργείο. Όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν σε ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ «ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι έως τις 15 Φεβρουαρίου το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα έχει διατυπώσει τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του επί του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου προς το σκοπό της τελικής συναίνεσης σε αυτό, ώστε να προχωρήσει η σχετική διαδικασία».
Τώρα, με τη νέα νομική ερμηνεία που υιοθετεί το υπουργείο, η εξυγίανση μένει μετέωρη και ουδείς γνωρίζει πώς μπορεί να «περπατήσει» πλέον το συγκεκριμένο σχέδιο. Όσον αφορά τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό, το σχέδιο εξυγίανσης προέβλεπε ότι, ύστερα από τη διαγραφή μεγάλου μέρους τους, θα αποπληρώνονταν 143 εκατ. ευρώ. Όμως, τώρα είναι άγνωστο ποιος θα υπογράψει από την πλευρά του κράτους για την υπαγωγή των χρεών στο σχέδιο εξυγίανσης, καθώς δεν πρόκειται για χρέη που έχουν βεβαιωθεί στην εφορία, ώστε να έχει τη σχετική αρμοδιότητα το υπουργείο Οικονομικών. Μεγάλο μέρος των χρεών αφορούν συμβάσεις με το Πολεμικό Ναυτικό που ακόμα είναι ενεργές και αναφέρονται σε έργο που εξακολουθεί να εκτελείται (ΤΠΚ ΒΛΑΧΑΚΟΣ), συνεπώς, όπως τονίζουν πηγές που γνωρίζουν το θέμα, πρόκειται για χρέη που δεν «βλέπει» το υπ. Οικονομικών.
Εκπρόσωποι των εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας που είχαν εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης, δηλώνουν «μουδιασμένοι» μετά τις τελευταίες, απροσδόκητες εξελίξεις. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι μόλις πριν από λίγες ημέρες, μιλώντας σε εκδήλωση της ONEX και της ιταλικής Fincantieri, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης δήλωνε αισιόδοξος ότι το υπουργείο Άμυνας θα ενέκρινε το σχέδιο. «Το σχέδιο αυτό έχει κατατεθεί στον βασικό πιστωτή των Ναυπηγείων Ελευσίνας που είναι το Πολεμικό μας Ναυτικό. Το Πολεμικό μας Ναυτικό και το Υπουργείο Άμυνας έχουν δεσμευτεί να εγκρίνουν το σχέδιο αυτό μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Μετά από αυτό ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση μιας συνεργασίας πολυεπίπεδης - μετά από την έγκριση της δικαστικής απόφασης- που θα επιτρέπει την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τρόπο που θα είναι πραγματικά πάρα πολύ σημαντικός», σημείωνε.
Σε περίπτωση που το σχέδιο εξυγίανσης από την ΟΝΕΧ δεν προχωρήσει, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας γυρνούν στον προηγούμενο ιδιοκτήτη και, εάν δεν υπάρχει εξέλιξη σε έξι μήνες, ο μεγαλύτερος πιστωτής τους που είναι το κράτος θα τα οδηγήσει σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης για την εκποίηση των στοιχείων του ενεργητικού τους, όπως έχει ήδη συμβεί με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
«Νομιμότατο το σχέδιο εξυγίανσης»
Νωρίτερα χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ, Παν. Ξενοκώστας είχε απαντήσει στις ανησυχίες του υπουργείου Άμυνας σχετικά με τις οφειλές στο Πολεμικό Ναυτικό, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το σχέδιο εξυγίανσης είναι νομιμότατο, καθώς θα επικυρωθεί από ελληνικό δικαστήριο και μάλιστα, αν εγκριθεί, το Ναυτικό θα λάβει ένα αρκετά μεγάλο ποσό από τα οφειλόμενα χρήματα, ενώ αν το σχέδιο δεν εγκριθεί η ζημιά θα είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού θα έχουμε σχεδόν ολική απώλεια των απαιτήσεων, αν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας βγουν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. «Δεν πρόκειται κανείς να ρισκάρει και δεν υπάρχει κίνδυνος», επισήμανε, ενώ υπογράμμισε ότι η πολιτεία έχει να περιμένει από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έσοδα 1,2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια.
Εκ μέρους της Fincantieri στη συνέντευξη Τύπου, μίλησε ο Ακίλε Φουλφάρο, Senior Vice President - Sales and Commercial Director της Fincantieri, ο οποίος αναφέρθηκε λεπτομερώς στην πρόταση που κατέθεσε η ιταλική εταιρεία για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως σημείωσε, πρόκειται για μια άκρως ανταγωνιστική πρόταση που υποστηρίζεται από την ιταλική κυβέρνηση και αφορά το «χτίσιμο» τεσσάρων κορβετών -η πρώτη θα γίνει στα ναυπηγεία της Fincantieri στην Ιταλία και οι άλλες τρεις στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς θα γίνουν όλες οι απαραίτητες επενδύσεις. Όσον αφορά τον τρόπο αποπληρωμής των κορβετών, όπως σημείωσε ο ίδιος και συμφώνησε ο Π. Ξενοκώστας, πρόκειται για ένα πολύ ελκυστικό οικονομικό πακέτο με μια περίοδο χάριτος έξι ετών και περίοδο αποπληρωμής 10 – 12 χρόνων.