Εικόνα πλήρους αδιεξόδου εμφανίζεται πλέον στην προσπάθεια προώθησης του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, σε μια περίοδο που στην κυβέρνηση επιχειρούν να εκκινήσουν κάποιο μεγάλο έργο. Οι διοικήσεις των μεγάλων και μικρότερων τεχνικών εταιρειών, την ίδια ώρα, υποστηρίζουν πως οι πολύμηνες καθυστερήσεις σε πλήθος διαγωνισμών δημοσίων έργων απειλούν τη βιωσιμότητα ακόμα και υγιών επιχειρήσεων.
Στο υπουργείο Υποδομών διαπιστώνουν πως δύσκολα θα ξεμπλέξουν το κουβάρι με τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, στον οποίο είχαν δώσει απόλυτη προτεραιότητα. Η απόπειρα του υπουργείου για ακύρωση των οκτώ διαγωνισμών - στους πέντε έχουν υπογραφεί και συμβάσεις - με ένταξη του έργου στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού προσκρούει σε δύο σοβαρά εμπόδια.
Το πρώτο ζήτημα είναι οι προσφυγές που απειλούν να καταθέσουν οι εργολάβοι που υπέγραψαν τις συμβάσεις. Με άρθρο του στον εφημερίδα «Πατρίς» του Πύργου, ο επικεφαλής της Μηχανικής και εκπρόσωπος της ιταλικής GD Infrastrutture, Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, προαναγγέλλει προσφυγές στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια στην περίπτωση που ακυρωθούν οι συμβάσεις. Όπως γράφει, «δεν προτίθεμαι να αποδεχθώ την όποια αποζημίωση και θα προσφύγω στη Δικαιοσύνη καθώς είναι θέμα τιμής προσωπικά για εμένα αλλά και για την εταιρεία μας η ολοκλήρωση του έργου, όπως αυτό έχει δημοπρατηθεί. Είναι θέμα τιμής και εθνικού συμφέροντος. Ό,τι και να μου δώσουν αποζημίωση, ακόμα και 20 εκατ. ευρώ, εγώ δεν πρόκειται να την δεχθώ...».
Η GD Infrastrutture έχει υπογράψει σύμβαση για δύο από τα οκτώ τμήματα, ενώ συμβάσεις με άλλους εργολάβους έχουν υπογραφεί για άλλα τρία τμήματα του οδικού άξονα. Έχει καταθέσει και πρόταση ώστε να αναλάβει δύο άλλα τμήματα στα οποία είχε μειοδοτήσει ο βυθιζόμενος όμιλος Χρ. Καλογρίτσα. Για το ένα από τα συγκεκριμένα τμήματα βρίσκεται σε εξέλιξη και δικαστική διαμάχη υποψηφίων αναδόχων.
Το δεύτερο ζήτημα αφορά τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού, οι οποίοι δεν έχουν ακόμα συμφωνήσει μεταξύ τους για το πόσο πρέπει να κοστολογηθεί η κατασκευή του άξονα Πάτρα – Πύργος. Μάλιστα είναι αναγκασμένοι να προσφέρουν χαμηλό τίμημα, καθώς στους οκτώ διαγωνισμούς που προχώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση για οκτώ τμήματα του οδικού άξονα είχαν κατατεθεί πολύ υψηλές εκπτώσεις κοντά στο 50%. Δηλαδή οι εργολάβοι που είχαν μειοδοτήσει υπόσχονταν να κατασκευάσουν ένα έργο 450 εκατ. ευρώ με τα μισά λεφτά!
Επιπλέον, οι Γερμανοί της Hochtief, που κατέχουν το 17% της Ολυμπίας Οδού, δεν θέλουν να επενδύσουν πρόσθετα κεφάλαια στη χώρα μας. Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση μεταξύ της Hochtief και των συνεταίρων της ώστε να βρεθεί λύση. Μεγαλύτερος μέτοχος της Ολυμπίας Οδού είναι η γαλλική Vinci με 29,9%, ενώ δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος είναι η ΑΒΑΞ με 19,1%. Από 17% κατέχουν οι ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ και Hochtief.
Η προώθηση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος είχε θεωρηθεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει αρχίσει η επίσημη διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την τύχη του έργου. Στο μεταξύ, οι τοπικές αντιδράσεις φουντώνουν, σε μια περιοχή που η ΝΔ κέρδισε πρόσφατα την περιφέρεια (Δυτικής Ελλάδας). Όμως φαίνεται πως θα χρειαστούν μήνες για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση λόγω των αντιδράσεων από τους αναδόχους των διαγωνισμών και της εσωτερικής διαπραγμάτευσης στην Ολυμπία Οδό.