Αρχίζει σήμερα και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου η δημόσια προσφορά για το μεγάλο 7ετές ομόλογο των 300 εκατ. ευρώ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το οποίο εκδίδεται με ρήτρα αειφορίας και θα αποτελέσει το πρώτο τέτοιο ομόλογο που θα εισαχθεί για διαπραγμάτευση στο ελληνικό χρηματιστήριο.
Το εύρος απόδοσης θα κυμανθεί από το 2,3% ως το 2,7%, το αποτέλεσμα της δημόσιας προσφοράς θα ανακοινωθεί την προσεχή Τρίτη 14 Δεκεμβρίου, ενώ η διαπραγμάτευση των ομολογιών στο Χρηματιστήριο θα αρχίσει την Τετάρτη 15/12.
Το νέο ομόλογο θα έχει «πράσινα» χαρακτηριστικά (sustainable bond), ενώ θα είναι συνδεδεμένο με τους κανόνες του ESG (Κοινωνία, Περιβάλλον, Εταιρική διακυβέρνηση). Η εταιρεία δηλαδή θα αναλάβει έναντι των επενδυτών συγκεκριμένες υποχρεώσεις πάνω στα θέματα κυρίως των περιβαλλοντικών δεσμεύσεων και της βιώσιμης ανάπτυξης. Το ομόλογο διέπεται από όρους που δεσμεύουν τον ίδιο τον εκδότη κι όχι απλά τον χαρακτήρα των επενδύσεων στις οποίες θα διοχετεύσει τα κεφάλαια που θα αντλήσει, όπως γίνεται π.χ. με τα πράσινα ομόλογα.
Η ρήτρα αειφορίας του ομολόγου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει πως ο όμιλος δεσμεύεται να μειώσει κατά 25% την ένταση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το τέλος του 2025. H διοίκηση του ομίλου πιστεύει ότι θα επιτύχει αυτό τον στόχο, καθώς υπάρχει ο στρατηγικός σκοπός αύξησης της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος (σε παράκτια και υπεράκτια αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης) στα 3.000 MW μέχρι τη λήξη της διάρκειας του ομολογιακού δανείου. Συγκεκριμένα, η έκδοση προβλέπει την προσαύξηση του επιτοκίου του ομολογιακού δανείου κατά 0,20% σε περίπτωση μη επίτευξης από την εταιρεία του στόχου αειφορίας (καθώς και σε περίπτωση μη προσήκουσας δημοσίευσης των πληροφοριών που οφείλει να δημοσιοποιεί) σύμφωνα με το πλαίσιο της έκδοσης.
Στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αφενός να εκμεταλλευτεί το καλό momentum που υπάρχει για τα ελληνικά assets, αλλά και τη σχέση που έχει «χτίσει» με τις αγορές όλα τα τελευταία χρόνια, με παρόμοιες εκδόσεις και άλλες κινήσεις.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξαναβγαίνει στις αγορές περίπου 18 μήνες μετά την προηγούμενη μεγάλη έκδοση που έκανε τον Ιούλιο του 2020, όταν με 7ετές ομόλογο άντλησε 500 εκατ. ευρώ. Τότε το κουπόνι κλείδωσε στο 2,75%, ενώ οι προσφορές είχαν ανέλθει στα 700 εκατ. ευρώ. Σε εκείνη την έκδοση είχε συμμετάσχει με επένδυση 57,5 εκατ. ευρώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Σημειώνεται ότι και το 2018 είχε ξαναβγεί στις αγορές αντλώντας 120 εκατ. ευρώ, με το επιτόκιο να διαμορφώνεται στο 3,95%, αντικατοπτρίζοντας τις τότε διαφορετικές συνθήκες για τα ελληνικά assets.
Τα μεγάλα projects, οι επενδύσεις και το ανεκτέλεστο
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται στην πλέον αναπτυξιακή φάση της ιστορίας του, με ένα πολυσχιδές άπλωμα δραστηριοτήτων σε νευραλγικούς τομείς όπως υποδομές, κατασκευές, παραχωρήσεις, διαχείριση απορριμμάτων, παραγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, διαχείριση ακινήτων, αλλά και εξορύξεις. Συμμετέχει στην υλοποίηση επενδύσεων 6,5 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα (Καζίνο στο Ελληνικό, Εγνατία Οδός, Αεροδρόμιο Καστελίου) που ο όμιλος εξασφάλισε το τελευταίο διάστημα, ενώ μέσω των αντληθέντων κεφαλαίων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σκοπεύει να χρηματοδοτήσει μερικώς και τον νέο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 877 MW με καύσιμο το φυσικό αέριο (CCGT) στην Κομοτηνή.
Πολλά από τα έργα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, όπως η Εγνατία που «κλείδωσε» πρόσφατα, οπότε εκ των πραγμάτων ο όμιλος έχει πολύ μεγάλες χρηματοδοτικές ανάγκες. Η Εγνατία Οδός είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας και ένας από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ., ενώ ο όμιλος πήρε τη δουλειά μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%). Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέλαβε επίσης το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65, προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ μέσω σύμπραξης με τη Motor Oil έχει αναλάβει την κατασκευή του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή. Το συνολικό κόστος είναι 375 εκατ. ευρώ, οι δύο πλευρές συμμετέχουν ισότιμα από 50%-50%, ενώ η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι 877 ΜW.
Επίσης, σε συνεργασία με τον όμιλο Aviareps Ελλάς, συμφερόντων του κρητικού επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου (Sky express, Swissport Hellas, Skyserv, Hotel Brain, Terra Cretta) διεκδικεί το πλειοψηφικό ποσοστό (τουλάχιστον 67%) της εταιρείας που διαχειρίζεται το λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης.
Σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, στόχος του ομίλου είναι μέσα στην επόμενη πενταετία να έχει συνολική εγκατεστημένη ισχύ (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης) περί τα 3.000 MW, ενώ θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ενεργειακών υποδομών συνολικής ισχύος περίπου 4,5 GW.
Στον τομέα των κατασκευών η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καταγράφει ιστορικά υψηλό ανεκτέλεστο έργων, ύψους 4,5 δισ. ευρώ (σχεδόν το 50% του συνολικού ανεκτέλεστου των μεγάλων κατασκευαστικών της χώρας).