ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
elefsina_naypigeio
Ναυπηγεία Ελευσίνας, πηγή: Shutterstock

Αγωνία για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όλα ανοικτά για τις νέες κορβέτες

Ζητούμενο η συμμετοχή των ναυπηγείων στα προγράμματα του Ναυτικού για να γίνει βιώσιμη η διάσωση. Γάλλοι, Ιταλοί και Ολλανδοί έχουν μπει στη μεγάλη... ναυμαχία για τις κορβέτες.

Με φόντο τις έντονες διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη για να μπουν όλα τα κομμάτια του παζλ των προμηθειών του Πολεμικού Ναυτικού στη θέση τους, εξελίσσεται και η προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, καθώς θα πρέπει να οριστικοποιηθεί ποιο κατασκευαστικό αντικείμενο θα έχουν τα ναυπηγεία στα εξοπλιστικά, πριν μετατραπεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος του ιταλικού κολοσσού Fincantieri από μια εκδήλωση ενδιαφέροντος σε οριστική συμφωνία.

Οι εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού κινούνται σε πολλά πεδία. Μπορεί οι Γάλλοι και οι Ιταλοί να θεωρούνται οι κύριοι διεκδικητές της «ναυμαχίας» των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, αυτή τη φορά, στο «παιχνίδι» όμως όπως όλα δείχνουν έχει μπει και τρίτος δυναμικός παίχτης Ολλανδός. Και αν τόσο οι Ιταλοί της Fincantieri όσο και οι Ολλανδοί της Damen έχασαν στο «γύρο των φρεγατών», αφού ο Εμανουέλ Μακρόν έπαιξε καλά και έξυπνα το χαρτί των Belharra της Naval Group, σε άμεση σύνδεση με την αμυντική συμφωνία που υπογράφηκε, ωστόσο τώρα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά.

Οι Ιταλοί της Fincantieri έκαναν εντυπωσιακή εμφάνιση, καθώς δεν φέρουν μόνο την πρότασή τους για την κορβέτα Doha. Η πρότασή τους, αν και θεωρείται «αλμυρή» στην τιμή, έχει το πλεονέκτημα ότι περιλαμβάνει και «δωράκι». Κι αυτό δεν είναι άλλο από την πρόταση της εταιρείας για συμμετοχή στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας μαζί με την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα. 

Μία πρόταση που δεν μπορεί να διαχωριστεί από τις κορβέτες,  καθώς το μοναδικό ίσως που έχει διαρρεύσει από την αρχή που έγινε γνωστή η πρόταση του ιταλικού κολοσσού είναι ότι θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο αμυντικό κομμάτι, ενώ η ONEX θα επικεντρωθεί στο εμπορικό. Σημειωτέον ότι το «αντίπαλον δέος», ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γεώργιος Προκοπίου, έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για τα νέα αμυντικά εξοπλιστικά προγράμματα.

Όσον αφορά στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η ONEX δεν θα είναι μόνη, αλλά έχει για μεγάλο σύμμαχο της την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC (U.S. International Development Finance Corporation).
Κάτι που σημαίνει, ότι οι Αμερικάνοι είναι ακόμα στο παιχνίδι, και ενδιαφέρονται σοβαρά για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία και θέλουν να δουν να ανθούν υπό το σχήμα ONEX- Fincantieri.

Όπως άλλωστε ανέφερε σε tweet ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος είχε συνάντηση πριν από μερικές ημέρες με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη: «Ωραία συνάντηση για να συζητήσουμε τρόπους με τους οποίους οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελλάδα μπορούν να επιταχύνουν τη δέσμευσή μας στο εμπόριο και τις επενδύσεις σε ολόκληρη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της Ελευσίνας, αξιοποιώντας την δυναμική του επιτυχημένου Στρατηγικού μας Διαλόγου»
 
Η ιταλοαμερικανική συμμαχία δεν πρέπει να προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς ήδη συνεργάζονται στη ναυπήγηση της νέας Αμερικάνικης φρεγάτας στα πρότυπα των Fremm, σε ένα πρόγραμμα προϋπολογισμού 5,5 δισ. δολ., που θα υλοποιηθεί στα αμερικανικά ναυπηγεία της Fincantieri.

Ταυτόχρονα, το Ιταλικό Ναυτικό ηγείται του προγράμματος European Patrol Corvette, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού PESCO (Permanent Structured Cooperation), για τη σχεδίαση και κατασκευή της ευρωπαϊκής κορβέτας  από τέσσερις εταιρείες σε τρεις διαφορετικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της ιταλικής Fincantieri. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ελλάδα που θα οδηγήσει στην ευρωκοβέρτα μέχρι το τέλος του 2030.

Η «σφήνα» της Damen

Με «όπλο» της το χαμηλό κόστος της κορβέτας που προσφέρει, αλλά και την πρόθεσή της να ναυπηγήσει σύμφωνα με πληροφορίες, όλες τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού σε Ελληνικά ναυπηγεία, η ολλανδική Damen επιστρέφει δριμύτερη στον «γύρο των κορβετών», έχοντας ένα πλεονέκτημα, αφού οι Γάλλοι επιμένουν ότι η Gowind θα πρέπει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου στη Γαλλία.

Σύμφωνα με πληροφορίες η κορβέτα που προσφέρει αυτή τη στιγμή, στο Πολεμικό Ναυτικό η Damen είναι η SIGMA 10514, μία έκδοση που κατασκευάζουν για λογαριασμό του πολεμικού ναυτικού της Ινδονησίας.

Παράλληλα η Ελλάδα έχει εκδηλώσει επίσημα το ενδιαφέρον της για πρόσκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό δύο ολλανδικών φρεγατών τύπου Μ. Στο περιθώριο της τακτικής συνεδρίασης των διευθυντών εξοπλισμών του ΝΑΤΟ (CNAD) όπου συμμετείχε ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Αντιναύαρχος (εα) Αριστείδης Αλεξόπουλος υπογράφηκε δήλωση προθέσεων (Letter of Intent) για πιθανή πρόσκτηση από το ΠΝ δύο φρεγατών τύπου Μ και έξι ναρκοθηρευτικών.

Οι τελικές υπογραφές για τις φρεγάτες Belharra μπορεί να μην έχουν πέσει ακόμα  -αν και τρέχουν με διαδικασίες fast track στα πρότυπα των Rafale- και προβλέπονται μέχρι το τέλος του χρόνου, ωστόσο τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θα αρχίσουν σύντομα να αξιολογούν τις προτάσεις για τις κορβέτες που θα ενισχύσουν τα επόμενα χρόνια τον Ελληνικό Στόλο. Οι τελικές αποφάσεις θα έχουν αποφασιστική επιρροή και στην εξέλιξη του προγράμματος διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που δεν είναι οικονομικά βιώσιμη χωρίς σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο στο αμυντικό σκέλος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Belharra, Fregates, Gallia, France
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διαπραγμάτευση ευρώ προς ευρώ για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ

Η καθυστέρηση της συμφωνίας για τις φρεγάτες διογκώνει το κόστος, ενώ τα εξοπλιστικά προγράμματα έχουν τεθεί σε αυστηρούς δημοσιονομικούς περιορισμούς. Επαναξιολόγηση αμυντικών δαπανών σε ορίζοντα 12ετίας.
Gowind-Korvetta-Naval-Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επί ποδός ναυπηγεία και εταιρείες άμυνας για τις κορβέτες του Ναυτικού

Ο χρόνος τελειώνει και η κυβέρνηση καλείται να επιλέξει προμηθευτή ανάμεσα στην ιταλική Fincantieri και τη γαλλική Naval. Κρίσιμη η σύμβαση των 1,7 δισ. για τα ελληνικά ναυπηγεία και τις εγχώριες εταιρείες της αμυντικής βιομηχανίας.
Belharra, Fregates, Gallia, France
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέα πορεία στα εξοπλιστικά του Ναυτικού για φρεγάτες και κορβέτες

Το Μαξίμου αποφάσισε μικρή αναβολή της προμήθειας κορβετών. Την διεκδικεί η ιταλική Fincantieri που συμμετέχει στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Προχωρά ο εκσυγχρονισμός φρεγατών. Πιθανή η αγορά και τέταρτης Belharra.
Mitsotakis-Naypigeia-Eleysinas
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «ανάσταση» των Ναυπηγείων Ελευσίνας και οι προσδοκίες για τις κορβέτες

Ποια είναι τα επόμενα βήματα μετά το «πράσινο φως» από τη Βουλή για την ανασυγκρότηση των ναυπηγείων. Η Fincantieri επικρατέστερη για τις κορβέτες του Ναυτικού, που θα δώσουν ισχυρή ώθηση στο αμυντικό τμήμα.
elefsina_naypigeio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξεμπλοκάρει με εντολή του πρωθυπουργού η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Νομοθετική ρύθμιση εντός 15θημέρου, ώστε να ξεπεραστούν τυπικά εμπόδια και να κατατεθεί στο δικαστήριο το σχέδιο εξυγίανσης από την ONEX. Νέα δεδομένα για την αμυντική βιομηχανία μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Belharra - Naval Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στην Επιτροπή της Βουλής οι συμβάσεις για Belharra και Rafale

Λίγο πριν το τέλος του χρόνου, έρχονται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, τα δύο μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, μετά από πάρα πολλά χρόνια «ξηρασίας».