Με φόντο τις έντονες διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη για να μπουν όλα τα κομμάτια του παζλ των προμηθειών του Πολεμικού Ναυτικού στη θέση τους, εξελίσσεται και η προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, καθώς θα πρέπει να οριστικοποιηθεί ποιο κατασκευαστικό αντικείμενο θα έχουν τα ναυπηγεία στα εξοπλιστικά, πριν μετατραπεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος του ιταλικού κολοσσού Fincantieri από μια εκδήλωση ενδιαφέροντος σε οριστική συμφωνία.
Οι εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού κινούνται σε πολλά πεδία. Μπορεί οι Γάλλοι και οι Ιταλοί να θεωρούνται οι κύριοι διεκδικητές της «ναυμαχίας» των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, αυτή τη φορά, στο «παιχνίδι» όμως όπως όλα δείχνουν έχει μπει και τρίτος δυναμικός παίχτης Ολλανδός. Και αν τόσο οι Ιταλοί της Fincantieri όσο και οι Ολλανδοί της Damen έχασαν στο «γύρο των φρεγατών», αφού ο Εμανουέλ Μακρόν έπαιξε καλά και έξυπνα το χαρτί των Belharra της Naval Group, σε άμεση σύνδεση με την αμυντική συμφωνία που υπογράφηκε, ωστόσο τώρα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά.
Οι Ιταλοί της Fincantieri έκαναν εντυπωσιακή εμφάνιση, καθώς δεν φέρουν μόνο την πρότασή τους για την κορβέτα Doha. Η πρότασή τους, αν και θεωρείται «αλμυρή» στην τιμή, έχει το πλεονέκτημα ότι περιλαμβάνει και «δωράκι». Κι αυτό δεν είναι άλλο από την πρόταση της εταιρείας για συμμετοχή στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας μαζί με την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα.
Μία πρόταση που δεν μπορεί να διαχωριστεί από τις κορβέτες, καθώς το μοναδικό ίσως που έχει διαρρεύσει από την αρχή που έγινε γνωστή η πρόταση του ιταλικού κολοσσού είναι ότι θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο αμυντικό κομμάτι, ενώ η ONEX θα επικεντρωθεί στο εμπορικό. Σημειωτέον ότι το «αντίπαλον δέος», ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γεώργιος Προκοπίου, έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για τα νέα αμυντικά εξοπλιστικά προγράμματα.
Όσον αφορά στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η ONEX δεν θα είναι μόνη, αλλά έχει για μεγάλο σύμμαχο της την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC (U.S. International Development Finance Corporation).
Κάτι που σημαίνει, ότι οι Αμερικάνοι είναι ακόμα στο παιχνίδι, και ενδιαφέρονται σοβαρά για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία και θέλουν να δουν να ανθούν υπό το σχήμα ONEX- Fincantieri.
Όπως άλλωστε ανέφερε σε tweet ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος είχε συνάντηση πριν από μερικές ημέρες με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη: «Ωραία συνάντηση για να συζητήσουμε τρόπους με τους οποίους οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελλάδα μπορούν να επιταχύνουν τη δέσμευσή μας στο εμπόριο και τις επενδύσεις σε ολόκληρη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της Ελευσίνας, αξιοποιώντας την δυναμική του επιτυχημένου Στρατηγικού μας Διαλόγου».
Η ιταλοαμερικανική συμμαχία δεν πρέπει να προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς ήδη συνεργάζονται στη ναυπήγηση της νέας Αμερικάνικης φρεγάτας στα πρότυπα των Fremm, σε ένα πρόγραμμα προϋπολογισμού 5,5 δισ. δολ., που θα υλοποιηθεί στα αμερικανικά ναυπηγεία της Fincantieri.
Ταυτόχρονα, το Ιταλικό Ναυτικό ηγείται του προγράμματος European Patrol Corvette, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού PESCO (Permanent Structured Cooperation), για τη σχεδίαση και κατασκευή της ευρωπαϊκής κορβέτας από τέσσερις εταιρείες σε τρεις διαφορετικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της ιταλικής Fincantieri. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ελλάδα που θα οδηγήσει στην ευρωκοβέρτα μέχρι το τέλος του 2030.
Η «σφήνα» της Damen
Με «όπλο» της το χαμηλό κόστος της κορβέτας που προσφέρει, αλλά και την πρόθεσή της να ναυπηγήσει σύμφωνα με πληροφορίες, όλες τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού σε Ελληνικά ναυπηγεία, η ολλανδική Damen επιστρέφει δριμύτερη στον «γύρο των κορβετών», έχοντας ένα πλεονέκτημα, αφού οι Γάλλοι επιμένουν ότι η Gowind θα πρέπει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου στη Γαλλία.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κορβέτα που προσφέρει αυτή τη στιγμή, στο Πολεμικό Ναυτικό η Damen είναι η SIGMA 10514, μία έκδοση που κατασκευάζουν για λογαριασμό του πολεμικού ναυτικού της Ινδονησίας.
Παράλληλα η Ελλάδα έχει εκδηλώσει επίσημα το ενδιαφέρον της για πρόσκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό δύο ολλανδικών φρεγατών τύπου Μ. Στο περιθώριο της τακτικής συνεδρίασης των διευθυντών εξοπλισμών του ΝΑΤΟ (CNAD) όπου συμμετείχε ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Αντιναύαρχος (εα) Αριστείδης Αλεξόπουλος υπογράφηκε δήλωση προθέσεων (Letter of Intent) για πιθανή πρόσκτηση από το ΠΝ δύο φρεγατών τύπου Μ και έξι ναρκοθηρευτικών.
Οι τελικές υπογραφές για τις φρεγάτες Belharra μπορεί να μην έχουν πέσει ακόμα -αν και τρέχουν με διαδικασίες fast track στα πρότυπα των Rafale- και προβλέπονται μέχρι το τέλος του χρόνου, ωστόσο τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θα αρχίσουν σύντομα να αξιολογούν τις προτάσεις για τις κορβέτες που θα ενισχύσουν τα επόμενα χρόνια τον Ελληνικό Στόλο. Οι τελικές αποφάσεις θα έχουν αποφασιστική επιρροή και στην εξέλιξη του προγράμματος διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που δεν είναι οικονομικά βιώσιμη χωρίς σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο στο αμυντικό σκέλος.