Σε δύσκολη εξίσωση εξελίσσονται τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς τα δημοσιονομικά της χώρας δεν επιτρέπουν μεγάλα ανοίγματα, ενώ ακόμα και όσα προβλέπονται στην «Ατζέντα 2030» του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια πρέπει να είναι μετρημένα μέχρι και το τελευταίο ευρώ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο έχει υποστεί μεγάλες καθυστερήσεις, ωστόσο όπως όλα δείχνουν η διαπραγμάτευση ανάμεσα στη ΓΔΑΕΕ και την κοινοπραξία TKMS – Τhales Netherlands έχει ακόμα ελπίδες να βγάλει αποτέλεσμα.
To σημαντικότερο πρόβλημα, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, είναι το οικονομικό σκέλος του προγράμματος, καθώς το κόστος δείχνει να ξεπερνά κατά πολύ τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε ότι ο εκσυγχρονισμός των πλοίων θα ξεπερνούσε λίγο τα 600 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, η καθυστέρηση στο πρόγραμμα και μια σειρά άλλων παραγόντων έχουν διογκώσει το υπό συζήτηση ποσό κατά τουλάχιστον 200 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό που μπορεί να δεχτεί το Πολεμικό Ναυτικό είναι περίπου τα 700 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να αλλάζει κάτι στην διαμόρφωση των φρεγατών τόσο σε ό,τι αφορά τα μηχανολογικά όσο και τα ηλεκτρονικά τους συστήματα. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται ανάμεσα στην ελληνική πλευρά και στην κοινοπραξία, ευρώ προς ευρώ.
Παράλληλα ρόλο σημαντικό στο όλο πρόγραμμα όπως όλα δείχνουν θα παίξουν και τα ναυπηγεία στα οποία θα γίνουν οι εργασίες, καθώς η συγκεκριμένη επιλογή είναι μόνο της κοινοπραξίας, η οποία και έχει δεχθεί προσφορές από τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας αλλά και της Σαλαμίνας.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ένα μικρό προβάδισμα έχουν τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, που έχουν κατασκευάσει επιτυχώς και τα μπλοκ για τις ελληνικές φρεγάτες Belharra.
Η επίσκεψη Μητσοτάκη στα ναυπηγεία των Belharra
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν πριν μερικές ημέρες είχε αναζωπυρώσει τις ελπίδες περί πιθανής αγοράς τέταρτης φρεγάτας FDI αλλά και για την προώθηση του προγράμματος νέων κορβετών, ωστόσο όπως φάνηκε ακόμα τα δημοσιονομικά δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους ανοίγματα αν και θα έδιναν μία πολύ μεγάλη ανάσα στο Πολεμικό Ναυτικό.
Μάλιστα σε συνέντευξη που έδωσε ο πρωθυπουργός μετά την επίσκεψή του στα ναυπηγεία, πάνω στην ελληνική φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, δεν απέκλεισε να ζητήσει η χώρα μας και την αγορά τέταρτης φρεγάτας.
«Προς το παρόν χτίζουμε τρεις. Οι τρεις ήταν η αρχική εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά αυτή τη στιγμή με το υπουργό Εθνικής Άμυνας και με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ είμαστε σε μία διαδικασία συνολικής επαναξιολόγησης όλων των αμυντικών δαπανών μας σε ορίζοντα δεκαετίας, δωδεκαετίας, για την ακρίβεια - δωδεκαετές είναι πάντα το σχέδιο των Ενόπλων Δυνάμεων -, γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη και τα μαθήματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία», είπε ο κ. Μητσοτάκης, αποφεύγοντας βέβαια να ξεκαθαρίσει δημοσίως το σχεδιασμό της κυβέρνησης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αν και η option για την αγορά τέταρτης φρεγάτας σε «ειδική τιμή» έχει λήξει από πέρυσι, η Αθήνα θα ήθελε να ανοίξει και πάλι τη σχετική συζήτηση, εφόσον όμως και η γαλλική πλευρά αποδεχόταν οπισθοβαρείς πληρωμές ώστε να μην επιβαρυνθεί άμεσα ο προϋπολογισμός.