«Κράτει» είναι η εντολή του Μεγάρου Μαξίμου στο Πολεμικό Ναυτικό για το πρόγραμμα των κορβετών, καθώς μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και με συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείο Εθνικής Άμυνας και των Ενόπλων Δυνάμεων, αποφασίστηκε η αναβολή του προγράμματος τουλάχιστον για μερικούς μήνες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αιτία αυτής της αναβολής είναι τόσο η οικονομική και πολιτική αστάθεια στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ιταλία (σοβαρή διεκδικήτρια του προγράμματος των κορβετών), όσο και η ενεργειακή κρίση που επιβάλει άλλου τύπου έξοδα στην κυβέρνηση και μάλιστα σε μια καθαρά προεκλογική χρονιά.
Μάλιστα πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση έχει δείξει ότι προχωρά με σταθερά βήματα το αμυντικό πρόγραμμα της χώρας, οπότε αυτή η αναβολή είναι μόνο προσωρινή.
Η συγκεκριμένη βέβαια απόφαση της κυβέρνησης δεν φαίνεται να ικανοποιεί τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, που εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους, καθώς γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις αυξημένες ανάγκες του στόλου και θα ήθελαν τις κορβέτες …χθες.
Το ερώτημα που δημιουργείται, όμως, από την αναβολή του προγράμματος των κορβετών είναι, τι θα γίνει και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Όπως όλα έδειχναν, ήταν ένας από τους σοβαρότερους διεκδικητές του προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού μέσω της ιταλικής εταιρείας Fincantieri που διεκδικεί να κερδίσει πρόγραμμα των ελληνικών κορβετών.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας βάσιζαν κατά ένα μέρος και την «καινούργια αρχή» η οποία έχει δρομολογηθεί μετά και την ψήφιση του νομοσχεδίου για την εξυγίανσή τους. Η εξυπηρέτηση των χρεών προς το Ναυτικό, σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης, προβλέπεται ότι θα γίνει με έσοδα του αμυντικού τομέα των ναυπηγείων, τον οποίο θα αναλάβει η Fincantieri, από εξοπλιστικά προγράμματα.
Δεδομένου, πάντως, ότι η αναβολή του προγράμματος για τις κορβέτες έχει προσωρινό χαρακτήρα, εκτιμάται ότι δεν ανατρέπεται ο σχεδιασμός για την εξυγίανση των ναυπηγείων.
Το άλλο πρόγραμμα που απασχόλησε τη σύσκεψη στο Μαξίμου και είναι πιο σίγουρο ότι μπορεί να μπει σε σειρά είναι ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων 30χρονων φρεγατών ΜΕΚΟ. Και μπορεί να έχει μικρότερο κόστος αφού υπολογίζεται ότι δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ, ωστόσο είναι ένα πρόγραμμα επισφαλές, λόγω της παλαιότητας των πλοίων.
Το θετικό της συγκεκριμένης σύσκεψης, που όμως άφησε «πικρή» γεύση στους ανθρώπους του Πολεμικού Ναυτικού, είναι ότι καταγράφονται υψηλοί ρυθμοί στις εργασίες από τους Γάλλους στο πρόγραμμα των φρεγατών Belharra, ενώ είναι πάρα πολύ πιθανό να προχωρήσουμε και στην αγορά της τέταρτης φρεγάτας, που προβλέπεται ως option από τη σύμβαση με τους Γάλλους.