Σε πλήρη εξέλιξη και εν αναμονή της τελικής απόφασης της κυβέρνησης βρίσκεται η υπόθεση των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς μέχρι τέλος του χρόνου η κυβέρνηση αναμένεται να πάρει απόφαση ποια από τις δύο επικρατέστερες εταιρείες, Naval Group ή Fincantieri, θα αναλάβει την κατασκευή τους.
Οι καταληκτικές προτάσεις των εταιρειών έχουν πλέον κατατεθεί στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και στο Πολεμικό Ναυτικό και, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση θα αποφασίσει με οικονομικά και πολιτικά, αλλά και με διπλωματικά κριτήρια ποια εταιρεία -και πίσω από αυτήν ποια χώρα- θα κατασκευάσει τις κορβέτες.
Από το Πολεμικό Ναυτικό έχουν δώσει το "οk" και για τα δύο πλοία, καθώς τόσο η γαλλική Gowind όσο και η ιταλική Doha επιχειρησιακά ικανοποιούν τα κριτήρια που έχει θέσει.
Η κυβέρνηση πάλι έχει ξεκαθαρίσει στους δύο ναυπηγικούς κολοσσούς ότι βασικό κριτήριο, πέραν της τιμής είναι τα τρία από τα τέσσερα πλοία, να «χτιστούν» σε ελληνικά ναυπηγεία, για τον λόγο αυτό και έσπευσε να ξεκαθαρίσει το τοπίο τόσο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό κριτήριο για την επιλογή εταιρείας είναι ποια από τις δύο θα έχει την οικονομικότερη προσφορά και πόσος θα είναι ο χρόνος αποπληρωμής, λόγω των στενών δημοσιονομικών της χώρας. Να σημειωθεί ότι η διαφορά του προγράμματος των κορβετών με το πρόγραμμα των φρεγατών είναι ότι το δεύτερο είναι «εμπροσθοβαρές», δηλαδή έχει αποπληρωμή σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Σε αντίθεση με το πρόγραμμα των κορβετών που, όπως όλα δείχνουν, θα έχει μεγάλη ευελιξία στην αποπληρωμή.
Επίσης, άλλο ζήτημα είναι ο αριθμός των πλοίων που θα προτείνουν οι εταιρείες με τα διαθέσιμα από την κυβέρνηση χρήματα, που δεν μπορούν να ξεπερνούν το 1,5 με 1,7 δισ. ευρώ.
Η πρόταση της Naval Group
Η ιταλική Fincantieri, που συνεργάζεται με την Onex στην ανασυγκρότηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, δεν έχει «ανοίξει τα χαρτιά της» σχετικά με την πρότασή της. Από την πλευρά της, η Naval Group με ανακοίνωσή της παρουσίασε την πρότασή της για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, υπογραμμίζοντας ότι οι τρεις από τις τέσσερις θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία και, ειδικότερα, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ το 30% της αξίας της σύμβασης θα πάει σε ελληνικές εταιρείες που θα συνεργαστούν μαζί της.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η Naval Group θα εξασφαλίσει οικονομικά οφέλη στην Ελλάδα σε ποσοστό τουλάχιστον 30% της αξίας του προγράμματος με:
- Μεγιστοποίηση της ελληνικής βιομηχανικής δραστηριότητας μέσω της εμπλοκής της ελληνικής βιομηχανίας στην παραγωγή στην Ελλάδα των κορβετών GWD ξεκινώντας από το 2ο πλοίο της σειράς.
- Ανάπτυξη της αυτονομίας της Υποστήριξης Παρακολούθησης (FOS) για την απρόσκοπτη χρήση των κορβετών
- Επέκταση της βιομηχανικής συμμετοχής Ελλήνων βιομηχανικών εταίρων που είναι ενταγμένοι στην εφοδιαστική αλυσίδα της Naval Group και σε άλλα προγράμματα που πραγματοποιεί η Naval Group (εγχώρια και διεθνή).
- Ανάπτυξη και ενίσχυση της συνεργασίας R&D με Έλληνες εταίρους, ιδίως για ευρωπαϊκά έργα
- Ανάπτυξη καινοτομιών στον ναυτικό/ναυτιλιακό τομέα
Παράλληλα η Naval αναφέρει ότι η κατασκευή των τριών κορβετών στην Ελλάδα, χάρη στη μεταφορά τεχνολογίας της Naval Group, θα διατηρήσει περισσότερες από 1.200 θέσεις εργασίας στο συνεργαζόμενο για το πρόγραμμα ναυπηγείο, ενώ η παραγωγή υλικού στην Ελλάδα θα συμβάλλει σε περισσότερες από 150 θέσεις στο τομέα της κατασκευής αλλά και των επισκευών. Καθώς τα πλοία θα είναι σε υπηρεσία για περισσότερα από 40 χρόνια, η υποστήριξη που θα ακολουθήσει θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες για έως και 500 θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης.
Επίσης τονίζει ότι περισσότερες από 55 ελληνικές εταιρείες έχουν προεπιλεγεί ή βρίσκονται σε διαδικασία ένταξης στην εφοδιαστική αλυσίδα της Naval Group. Όλες οι εξειδικευμένες ελληνικές εταιρείες ενσωματώνονται στις αλυσίδες εφοδιασμού της γαλλικής βιομηχανικής ομάδας και έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε άλλους μελλοντικούς διεθνείς διαγωνισμούς, αυξάνοντας έτσι τις δυνατότητές τους καθώς και το πιθανό οικονομικό τους όφελος και δυνατότητες προβολής στην παγκόσμια ναυτική αγορά.
Οι ελληνικές εταιρείες έτοιμες για διεθνείς συνεργασίες
Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον αντίστοιχο γαλλικό σύνδεσμο GICAN και πολλές εταιρείες μέλη του (MEVACO, Ναυπηγεία SALAMIS, IDE, Miltech, Prisma, AKMON, κ.α.) συμμετέχουν στο πρόγραμμα των φρεγατών FDI της Naval Group που είναι σε εξέλιξη. Ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, θα «πέσουν» κι άλλες υπογραφές με ελληνικές εταιρείες.
Επίσης παρόμοια συμφωνία έχει υπογράψει ο ΣΕΚΠΥ με αντίστοιχο ιταλικό σύνδεσμο, ενώ ελληνικές εταιρείες έχουν υπογράψει και με την ιταλική Fincantieri για συνεργασία μαζί της. Είναι άλλωστε γνωστός ο αγώνας που έκανε το ελληνικό υπουργείο Ανάπτυξης και η ONEX για να ξεκαθαρίσουν το θέμα των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με τα οποία θα συνεργαστεί η Fincantieri, ώστε σε περίπτωση που η ιταλική ναυπηγική εταιρεία πάρει το πρόγραμμα των κορβετών, τα τρία πλοία να κατασκευαστούν στην Ελευσίνα.
Το τελευταίο συμβάν που έχει φέρει αισιοδοξία στις ελληνικές επιχειρήσεις της αμυντικής βιομηχανίας, η συμμετοχή τους κατά 30% στο πρόγραμμα των κορβετών δείχνει, όπως έχει επισημάνει ο ΣΕΚΠΥ κατ' επανάληψη, ότι αν η κυβέρνηση αποφάσιζε να πιέσει περισσότερο και στα άλλα αμυντικά προγράμματα ύψους περίπου 7 δισ. ευρώ, που έχει υπογράψει τα τελευταία δύο χρόνια –Αεροπορικό Κέντρο Καλαμάτας, Rafale, FDI- τότε η συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερη.