Δυναμικά στην αγορά του υδρογόνου μπαίνει η Motor Oil με δύο έργα που προκρίνονται στις προτάσεις που συνθέτουν την ελληνική συμμετοχή στο ευρωπαϊκό IPCEI «Υδρογόνο». Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 20 έργα που προτάθηκαν μετά από σχετική πρόσκληση, ανάμεσα στα έργα που θα φτάσουν στην Κομισιόν θα είναι και δύο έργα όπου θα πρωταγωνιστεί η Motor Oil. Παράλληλα, ο όμιλος προχωρά με γρήγορο βηματισμό τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το πρώτο έργο, στο οποίο συμμετέχει η Motor Oil μαζί με τη ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΗ, είναι το Blue Med και αφορά την παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Στόχος είναι η παραγωγή πράσινου και γαλάζιου Η2 για μεταφορά, διανομή και χρήση στη βιομηχανία (διυλιστήρια) και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία).
Το δεύτερο έργο αφορά το σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με βάση την ηλιακή ενέργεια που θα προέρχεται από φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία, στο πλαίσιο του προγράμματος White Dragon, με προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ. Στο έργο αυτό, εκτός της Motor Oil, συμμετέχουν ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, η πολωνική Solaris, καθώς επίσης το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας Δημόκριτος και το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Ελλάδος, ενώ το συντονισμό του έργου έχει η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Με το σχέδιο αυτό, ο στόχος είναι η ηλιακή ενέργεια να είναι η βάση για την παραγωγή του πράσινου υδρογόνου που υπολογίζεται ότι θα καλύπτει τις ανάγκες τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας και όσο «περισσεύει» θα μεταφέρεται σε άλλες περιοχές για διαφορετικές χρήσεις.
Για να πραγματοποιηθεί το παραπάνω σχέδιο θα χρειαστεί η δημιουργία τεράστιων φωτοβολταϊκών μονάδων και μονάδων παραγωγής ηλεκτρολυτών, με επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν έως και τα 4 δισ. ευρώ. Σε πλήρη λειτουργία υπολογίζεται ότι ετησίως θα μπορούν να παραχθούν έως και 16.000 τόνοι πράσινου υδρογόνου.
Επίσης εξετάζεται η χρήση του πλεονάζοντος υδρογόνου σε υδρογονοκίνητα οχήματα και ειδικότερα σε λεωφορεία αστικών συγκοινωνιών, βαρέα οχήματα και Ι.Χ. Όλες οι τεχνολογίες που εξετάζονται είναι ήδη αναπτυγμένες και όχι σε ερευνητικό στάδιο.
Συνολικά η Motor Oil προγραμματίζει να διαθέσει σημαντικά κονδύλια για επενδύσεις που είναι προγραμματισμένες στην «πράσινη» μετάβαση του ομίλου. Είναι ενδεικτικό ότι οι επενδύσεις σε αυτή την κατεύθυνση από 175 εκατ. ευρώ το περασμένο έτος, φέτος θα φθάσουν τα 240 εκατ. ευρώ. Στα επόμενα σχέδια του ομίλου είναι να αναδειχθεί μεγάλος παραγωγός καθαρού υδρογόνου με σημαντικές επενδύσεις έως το 2025.
Οι επενδύσεις στις ΑΠΕ
Ιδιαίτερα δραστήρια είναι η Motor Oil, τα τελευταία χρόνια, και στις επενδύσεις σε ΑΠΕ:
- Τον Οκτώβριο 2019 προχώρησε σε εξαγορά του 85% της Στεφανέρ Eνεργειακή, που διαθέτει τρεις άδειες για αιολικά πάρκα ισχύος 9,4 MW. Στις αρχές του 2020, η Motor Oile εξαγόρασε φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 47MW από τη Mytilineos. Το καλοκαίρι του 2020, έγιναν άλλες δύο εξαγορές, αυτή την φορά αιολικών πάρκων αδειοδοτημένης δυναμικότητας 3 και 40MW, αντίστοιχα, στην κεντρική και τη βόρεια ηπειρωτική Ελλάδα. Παράλληλα, έχει γίνει συμφωνία με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 100 MW σε νησί του Αιγαίου.
- Η τελευταία μεγάλη κίνηση έγινε αυτόν τον Μάιο, όταν η Motor Oil εξαγόρασε από την TEFORTO HOLDINGS συνολικά έξι εταιρείες, που διαθέτουν χαρτοφυλάκιο 11 αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 220 MW και ενός επιπλέον υπό κατασκευή αιολικού πάρκου δυναμικότητας 20 MW. Οι εταιρείες αυτές διαθέτουν, επίσης, χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW. Το τίμημα αυτής της συμφωνίας ανήλθε σε117,1 εκατ. ευρώ.