Σε καθυστέρηση των στόχων που θέτει η χώρα στον τομέα της απολιγνιτοποίησης μπορεί να οδηγήσει η αρνητική στάση της ΡΑΕ απέναντι στις επενδύσεις της ενέργειας, υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης.
Ο κ. Μανουσάκης αναφερόταν στην πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ να επιβάλει πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για «μη έγκαιρη ενημέρωση της Αρχής» σχετικά με τις καθυστερήσεις στον Δυτικό Διάδρομο Πελοποννήσου. Υπενθυμίζεται, ότι η επένδυση έχει «κολλήσει» εξαιτίας της δικαστικής προσφυγής της Μονής Αγίων Θεοδώρων.
Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ προανήγγειλε ότι θα κινηθεί δικαστικά κατά της απόφασης που θεωρεί «αβάσιμη» και, όπως ισχυρίζεται, στέλνει λάθος μήνυμα στην αγορά τη στιγμή που ετοιμάζεται η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ και η χώρα προχωράει για το μεγάλο άλμα προς την πράσινη ενέργεια.
«Πρέπει να πάμε σε ένα λογικό πλαίσιο που να μην έχει μόνο έναν χαρακτήρα ποινών, μόνο χαρακτήρα αρνητικό», τόνισε ο κ. Μανουσάκης, μιλώντας σε διαδικτυακή συζήτηση με δημοσιογράφους. «Το να βάζεις πρόστιμο σε κάποιον επενδυτή επειδή πέντε πολίτες της χώρας δικαστικά κατάφεραν να σταματήσουν ένα έργο, κατά την γνώμη μου, δίνει ένα αρνητικό σήμα συνολικά, όχι μόνο στον ΑΔΜΗΕ», τονίζει ο ίδιος.
Πάντως, η ΡΑΕ έχει χαρακτηρίσει πλήρως τεκμηριωμένη την απόφαση για το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ότι «αντικείμενο της απόφασης αποτέλεσε η παραβίαση υποχρεώσεων που συναρτώνται με την ανάπτυξη του Συστήματος, για λόγους ευστάθειας του Συστήματος, ασφάλειας εφοδιασμού, άρσης κατάστασης συμφόρησης και στήριξης της διείσδυσης των ΑΠΕ».
Ενδεικτικό της κόντρας που έχει ξεσπάσει με τη ΡΑΕ, είναι και το γεγονός πως ο κ. Μανουσάκης επίσης προχώρησε σε επίθεση εναντίον του ρυθμιστή για καθυστέρηση στην έγκριση των τιμολογίων του ΑΔΜΗΕ για το 2021. Οι αποφάσεις της ΡΑΕ κόστισαν στον ΑΔΜΗΕ 10 εκατ. ευρώ φέτος, υποστηρίζει ο ίδιος.
«Μας αντιμετωπίζει η ΡΑΕ όχι σαν εταιρεία που λογοδοτεί σε επενδυτές, αλλά ως δημόσια υπηρεσία», τονίζει ο κ. Μανουσάκης. «Μπορεί να είναι μια επιχείρηση η οποία είναι με 51% στο Δημόσιο, αλλά το επενδυτικό πρόγραμμα που έχει ο ΑΔΜΗΕ συναγωνίζεται τους μεγαλύτερους επενδυτές της χώρας», προσθέτει ο ίδιος.
Στον κρίσιμο τομέα των υποδομών, προβλήματα προκαλούνται στις καθυστερήσεις του δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ από τη ΡΑΕ, ενώ οι εξελίξεις και οι νέας τεχνολογίες «τρέχουν». Κάθε χρόνο στις αρχές Ιανουαρίου ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζει ένα δεκαετές πρόγραμμα επενδύσεων που θέτει σε δημόσια διαβούλευση και μετά κατατίθεται στη ΡΑΕ για έγκριση. Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται από τον ρυθμιστή καταδεικνύουν ότι έχει μείνει αρκετά χρόνια πίσω.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το πιο πρόσφατο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ, συνολικού προϋπολογισμού 4,1 δισ. ευρώ, αναρτήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ πριν από έξι μήνες και αφορά την περίοδο 2022-2031. Το τελευταίο πρόγραμμα, ωστόσο, που έχει εγκριθεί αφορά την περίοδο 2019-22, δηλαδή εκκρεμεί η έγκριση 3 επενδυτικών σχεδίων, που στο μεταξύ εφαρμόζονται.
Μπαίνει και στο real estate
Στα μελλοντικά σχέδια του ΑΔΜΗΕ επίσης περιλαμβάνεται η επέκταση των δραστηριοτήτων στην αποθήκευση ενέργειας και στα δίκτυα για τη διασύνδεση θαλάσσιων αιολικών πάρκων, όπως και την περαιτέρω αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων, όπως τα βαρέα οχήματα μεταφορών, που μπορούν να αξιοποιηθούν και πέραν των αναγκών της εταιρείας, όπως και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία.
«Με την καινούργια τεχνολογία των υποσταθμών χρειαζόμαστε πολύ μικρότερες εκτάσεις, από αυτές που έχουμε για να δημιουργηθεί ένας υποσταθμός. Και επειδή είναι κοντά στην ύπαρξη της υψηλής τάσης, είναι λογικό να υπάρχει ζήτηση για κτηριακό απόθεμα από συγκεκριμένες βιομηχανικές δραστηριότητες», τονίζει ο κ. Μανουσάκης.
«Είμαστε σε μια διαδικασία μελετών σχετικά με το θέμα αυτό, ώστε να δούμε πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε περαιτέρω το real estate asset που έχουμε συνολικά», εξηγεί ο ίδιος.