Επιτυγχάνοντας να διατηρήσει υψηλή κερδοφορία αλλά και να περιορίσει τις απώλειες στις πωλήσεις εξαιτίας της πανδημίας, ο ισπανικός κολοσσός fast fashion Inditex (αλυσίδες Zara, Pull & Bear, Oysho, Zara Home, Bershka, κα) προχώρησε δυναμικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό του το 2020, αναδεικυόμενος σε κορυφαίο παράγοντα της online βιομηχανίας ένδυσης.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις του ομίλου υποχώρησαν 28% το διάστημα από 1 Φεβρουαρίου 2020 έως 31 Ιανουαρίου 2021, σε σύγκριση με την προηγούμενη δωδεκάμηνη χρήση, διαμορφούμενες σε 20,4 δισ. ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία του διαμορφώθηκε σε 1,1 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα ωστόσο, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της Inditex αυξήθηκαν 77%, αγγίζοντας τα 6,6 δισ. ευρώ, καθώς οι ψηφιακές πλατφόρμες των online shops επεκτάθηκαν σε 25 νέες αγορές ανά τον κόσμο, διεκπεραιώνοντας 46 εκατ. παραγγελίες. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο όμιλος έκλεισε την χρήση με καθαρή θέση ύψους 7,7 δισ. ευρώ, ενώ μείωσε τις λειτουργικές του δαπάνες κατά 17% και το απόθεμα του κατά 9%.
Σε ό,τι αφορά τον Φεβρουάριο του 2021, με το 21% του δικτύου καταστημάτων κλειστό λόγω της πανδημίας, οι πωλήσεις υποχώρησαν 15% σε ετήσια βάση, ενώ στο διάστημα από 1 έως 7 Μαρτίου, με το 15% των καταστημάτων κλειστό λόγω πανδημίας, οι πωλήσεις υποχώρησαν 4%. Μάλιστα, εάν εξαιρεθούν οι πέντε σημαντικότερες χώρες στις οποίες παραμένει υποχρεωτικό το κλείσιμο των καταστημάτων, (Ελλάδα, Γερμανία, Βραζιλία, Πορτογαλία και Ηνωμένο Βασίλειο), οι πωλήσεις αυξάνονται 2% το ίδιο διάστημα.
Ο ισπανικός όμιλος παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην τεχνολογική αναβάθμιση της εφοδιαστικής του αλυσίδας αλλά και την ενσωμάτωση καινοτομιών στα καταστήματα του, έχοντας ήδη επενδύσει 11 δις ευρώ προς αυτή την κατεύθυνση από το 2012. Επιπλέον στοχεύει να δαπανήσει 2,7 δις ευρώ φέτος και το 2022, χτίζοντας σε αυτό το momentum. Ακριβώς αυτές οι δαπάνες οδήγησαν στην αύξηση των online πωλήσεων της Inditex κατά 77% την περσινή, δύσκολη, χρονιά για το λιανεμπόριο, και την αύξηση των επισκεπτών στα ψηφιακά καταστήματα κατά 50%, σε 5,3 δισ. μοναδικούς επισκέπτες.
Στο περιβάλλον αυτό ωστόσο, τα φυσικά καταστήματα παραμένουν βασικός πυλώνας για τις αλυσίδες του ισπανικού ομίλου, με το σύνολο των καταστημάτων του να ανέρχεται σε 6.829 σε όλο τον κόσμο στο τέλος της χρήσης, με την περσινή χρονιά να σηματοδοτεί την προσθήκη 111 νέων καταστημάτων σε 29 αγορές. Κάποια από αυτά τα καταστήματα είναι τεχνολογικά αναβαθμισμένα, και μεταξύ αυτών ξεχωρίζει το κατάστημα Zara που άνοιξε το περσινό καλοκαίρι στο Ηράκλειο της Κρήτης, καθώς και το αντίστοιχο σημείο που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Βερολίνο, συνολικού εμβαδού 3800 τμ. Ειδικά σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Zara, ναυαρχίδα του ομίλου, το 2021 θα δει ακόμα περισσότερα καταστήματα της να αναβαθμίζονται τεχνολογικά, ενσωματώνοντας λειτουργίες του online περιβάλλοντος εντός των φυσικών χωρών, με στόχο την ευκολότερη και αμεσότερη, έως και ανέπαφη, εξυπηρέτηση του πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό, κάποια παλιότερα καταστήματα θα αντικατασταθούν από άλλα ή και θα ενοποιηθούν με άλλα, καθώς σχεδιάζεται το κλείσιμο 1.200 καταστημάτων μέσα στην επόμενη διετία διεθνώς.
Τέλος, ο όμιλος παραμένει προσηλωμένος σε θέματα βιωσιμότητας και αειφορίας, έχοντας καταργήσει εντελώς τις πλαστικές σακούλες, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος. Επιπλέον, διεύρυνε την συλλογή ενδυμάτων με την ετικέτα Join Life σε 33% επί του συνόλου, έναντι αρχικού στόχου 25%, σε ό,τι αφορά την Zara, προωθώντας την ιδέα της παραγωγής ρούχων με βιώσιμο τρόπο από ανακυκλώσιμα υλικά, ενώ παραμένει σημαντικός εταίρος στην προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών εργασίας για χιλιάδες εργαζομένους σε τρίτες χώρες, προωθώντας την στρατηγική Worker at the Centre 2019-2022, δαπανώντας 71 εκατ ευρώ.