Την ακτίνα του κύκλου προστασίας και βοήθειας που φτιάχνει η κυβέρνηση για τις αεροπορικές εταιρείες αναζητούν στην αγορά μετά τη χθεσινή διαρροή του σχεδίου που κατέθεσε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη στήριξη της Aegean Airlines.
Το σχέδιο προβλέπει πως το Δημόσιο θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία με 120 εκατ. ευρώ υπό την προϋπόθεση πως οι ιδιώτες μέτοχοι θα συμμετάσχουν σε αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το Δημόσιο λαμβάνει δικαιώματα προαίρεσης (warrants) για την απόκτηση μετοχών της Aegean εντός της προσεχούς πενταετίας, σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει γράψει το Business Daily, η Aegean είχε «κάψει» στο τέλος του α' εξαμήνου το 60% των κεφαλαίων της, ενώ μετά και την εγγραφή ζημιών κατά το γ' τρίμηνο εκτιμάται ότι τα κεφάλαιά της θα μειωθούν κάτω και από τα 100 εκατ. ευρώ.
Το ερώτημα τώρα είναι αν η κρατική στήριξη επεκταθεί σε ολόκληρο το οικοσύστημα των αερομεταφορών. Σίγουρα θα στηριχθούν, αν το ζητήσουν, οι μικρότερες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Sky Express. Θα στηριχθούν όμως και οι άλλες εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες σε αεροδρόμια και έχουν υποστεί τεράστιο πλήγμα από την πανδημία όπως οι όμιλοι επίγειας εξυπηρέτησης; Αναφέρεται το παράδειγμα του ομίλου Aviareps που εκτός από την Sky Express έχει υπό τον έλεγχό του και τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης Skyserve και Swissport. Πρόκειται για όμιλο που έχει πληγεί από πολλές πλευρές δηλαδή.
Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα φαίνεται πως η Fraport Greece, θυγατρική της γερμανικής Fraport στην οποία συμμετέχει και ο όμιλος Κοπελούζου, θα στηριχθεί με διαφορετική μέθοδο. Εχει ήδη συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ και μένει να αποτυπωθεί σε νέα σύμβαση παραχώρησης που θα κατατεθεί στην Βουλή, η μείωση του ετήσιου ανταλλάγματος που καταβάλλει η Fraport Greece για τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Το μεγάλο ερωτηματικό είναι, όμως, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, δηλαδή η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα. Ο ΔΑΑ βλέπει την κίνηση να μειώνεται περαιτέρω μετά το δεύτερο lockdown. Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου πέρασαν από το αεροδρόμιο 7.578.514 επιβάτες σε σύγκριση με τα 22.270.326 που είχαν εξυπηρετηθεί στο αντίστοιχο δεκάμηνο του 2019. Πρόκειται, δηλαδή, για πτώση 66%. Ειδικά στη διεθνή κίνηση η υποχώρηση για το ίδιο διάστημα ήταν 69,3% αφού μόλις 4.754.518 επιβάτες εξυπηρετήθηκαν από τον ΔΑΑ, ενώ πέρυσι ήταν 15.480.593.
Σημειώνεται πως πριν από την πανδημία ο ΔΑΑ ήταν ένα από τα πλέον κερδοφόρα αεροδρόμια στην Ευρώπη με κέρδη μετά φόρων 174 εκατ. ευρώ για το 2019. Γι’ αυτό το λόγο και στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 30% του ΔΑΑ συμμετέχουν εννέα πολύ ισχυροί ξένοι όμιλοι. Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό αναβάλλεται συνεχώς προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο τόσο με την τυχόν κρατική στήριξη, όσο και με τη διάρκεια της πανδημίας.