ΓΔ: 1394.35 -0.23% Τζίρος: 32.15 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:42:00 DATA
Φωτο: Aegean

Η κρατική διάσωση της Aegean και οι επόμενες κινήσεις

Με «ένεση» κεφαλαίων 120 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο θα υποστηριχθεί η Aegean, ενώ στήριξη από το κράτος περιμένουν και μικρότερες εταιρείες, όπως και τα αεροδρόμια.

Την ακτίνα του κύκλου προστασίας και βοήθειας που φτιάχνει η κυβέρνηση για τις αεροπορικές εταιρείες αναζητούν στην αγορά μετά τη χθεσινή διαρροή του σχεδίου που κατέθεσε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη στήριξη της Aegean Airlines. 

Το σχέδιο προβλέπει πως το Δημόσιο θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία με 120 εκατ. ευρώ υπό την προϋπόθεση πως οι ιδιώτες μέτοχοι θα συμμετάσχουν  σε αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το Δημόσιο λαμβάνει δικαιώματα προαίρεσης (warrants) για την απόκτηση μετοχών της Aegean εντός της προσεχούς πενταετίας, σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει γράψει το Business Daily, η Aegean είχε «κάψει» στο τέλος του α' εξαμήνου το 60% των κεφαλαίων της, ενώ μετά και την εγγραφή ζημιών κατά το γ' τρίμηνο εκτιμάται ότι τα κεφάλαιά της θα μειωθούν κάτω και από τα 100 εκατ. ευρώ.

Το ερώτημα τώρα είναι αν η κρατική στήριξη επεκταθεί σε ολόκληρο το οικοσύστημα των αερομεταφορών. Σίγουρα θα στηριχθούν, αν το ζητήσουν, οι μικρότερες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Sky Express. Θα στηριχθούν όμως και οι άλλες εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες σε αεροδρόμια και έχουν υποστεί τεράστιο πλήγμα από την πανδημία όπως οι όμιλοι επίγειας εξυπηρέτησης; Αναφέρεται το παράδειγμα του ομίλου Aviareps που εκτός από την Sky Express έχει υπό τον έλεγχό του και τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης Skyserve και Swissport. Πρόκειται για όμιλο που έχει πληγεί από πολλές πλευρές δηλαδή.

Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα φαίνεται πως η Fraport Greece, θυγατρική της γερμανικής Fraport στην οποία συμμετέχει και ο όμιλος Κοπελούζου, θα στηριχθεί με διαφορετική μέθοδο. Εχει ήδη συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ και μένει να αποτυπωθεί σε νέα σύμβαση παραχώρησης που θα κατατεθεί στην Βουλή, η μείωση του ετήσιου ανταλλάγματος που καταβάλλει η Fraport Greece για τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Το μεγάλο ερωτηματικό είναι, όμως, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, δηλαδή η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα. Ο ΔΑΑ βλέπει την κίνηση να μειώνεται περαιτέρω μετά το δεύτερο lockdown. Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου πέρασαν από το αεροδρόμιο 7.578.514 επιβάτες σε σύγκριση με τα 22.270.326 που είχαν εξυπηρετηθεί στο αντίστοιχο δεκάμηνο του 2019. Πρόκειται, δηλαδή, για πτώση 66%. Ειδικά στη διεθνή κίνηση η υποχώρηση για το ίδιο διάστημα ήταν 69,3% αφού μόλις 4.754.518 επιβάτες εξυπηρετήθηκαν από τον ΔΑΑ, ενώ πέρυσι ήταν 15.480.593. 

Σημειώνεται πως πριν από την πανδημία ο ΔΑΑ ήταν ένα από τα πλέον κερδοφόρα αεροδρόμια στην Ευρώπη με κέρδη μετά φόρων 174 εκατ. ευρώ για το 2019. Γι’ αυτό το λόγο και στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 30% του ΔΑΑ συμμετέχουν εννέα πολύ ισχυροί ξένοι όμιλοι. Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό αναβάλλεται συνεχώς προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο τόσο με την τυχόν κρατική στήριξη, όσο και με τη διάρκεια της πανδημίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-AEGEAN - CAE_Mr. Dimitris Gerogiannis, Mr. Nick Leontidis & Mr. Eftichios Vassilakis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύσεις... αέρος - εδάφους από την Aegean, άνω των 140 εκατ. ευρώ

Η νέα τεχνική βάση και το εκπαιδευτικό πτητικό κέντρο αναμένεται να φέρουν επιπλέον έσοδα στην εταιρεία, να μειώσουν το λειτουργικό κόστος αλλά και να δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακος. Ρευστότητα άνω των 500 εκατ. ευρώ.
Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

AviAlliance: Tο «Ελ. Βενιζέλος», οι ζημιές και η «μάχη» με τον Όρμπαν

Η καναδική εταιρία πέτυχε κυβερνητική στήριξη 130 εκατ. ευρώ για την Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ωστόσο στην Ουγγαρία η κυβέρνηση Όρμπαν επιχειρεί να κρατικοποιήσει το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πτήση σε αβεβαιότητα για την Aegean, αύξηση υποχρεώσεων κατά 59%

Αργή επαναφορά των αερομεταφορών στην κανονικότητα με ορίζοντα το 2024, ενώ η εταιρεία βαρύνεται με πολύ αυξημένες υποχρεώσεις, ύψους 862 εκατ. ευρώ. Τι αναφέρει το ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Aegean: Βαριές ζημιές και συρρίκνωση αλλά δεν θα χρειασθεί διάσωση

Δεν θεωρούν πιθανό οι αναλυτές το σενάριο διάσωσης με παραχώρηση μετοχών στο Δημόσιο. Η Euroxx προβλέπει ότι το 2020 οι ζημιές της Aegean θα φθάσουν τα 236 εκατ. ευρώ και το 2021τα έσοδα θα αντιστοιχούν στο 70% του 2019.