Άλλη μια εβδομάδα, άλλο ένα ρεκόρ στην ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων, με το σχετικό κόστος να καταγράφει την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 11 ετών, επιτρέποντας σε όσους πλοιοκτήτες διαθέτουν ελεύθερα πλοία, να εξασφαλίσουν πολύ σημαντικά ποσά. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων, η ναύλωση ενός VLCC, δηλαδή του μεγαλύτερου τύπου δεξαμενόπλοιου, από τον Περσικό Κόλπο προς την Άπω Ανατολή εκτοξεύτηκε στα 200.000 δολάρια ημερησίως.
Ένα τέτοιο ποσό εξασφάλισε π.χ. η Dynacom Tankers του ομίλου Προκοπίου, η οποία επιβεβαίωσε την ναύλωση του πλοίου της “Dalian” για την μεταφορά 270.000 τόνων αργού πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο προς την Κίνα, με ναύλο υπερδιπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αγγίζοντας τις 205 μονάδες Worldscale, που αντιστοιχεί σε ποσό μεγαλύτερο των 200.000 δολαρίων/ημερησίως. Επίσης την Παρασκευή, η Occidental Petroleum Corp των ΗΠΑ συμφώνησε για την ναύλωση ενός υπερδεξαμενόλοιο VLCC για την μεταφορά αμερικανικού αργού πετρελαίου από τον αμερικανικό Κόλπο του Μεξικού προς την Ασία, αντί συνολικού ποσού 15,8 εκατ. δολαρίων.
Ωστόσο, οι ναύλοι έχουν εκτιμηθεί πλέον σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο, καθώς σε διάρκεια μόλις μίας ημέρας, από την Πέμπτη προς την Παρασκευή, εκτινάχθηκαν κατά 37%, κάτι που σημαίνει ότι αν ένας ναυλωτής θελήσει ένα πλοίο VLCC σήμερα, θα πρέπει να πληρώσει περίπου 20 εκατ. δολάρια για ένα δρομολόγιο από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, ή περίπου 240.000 – 250.000 δολάρια ημερησίως. Ασφαλώς επί του παρόντος κανείς δεν είναι διατεθειμένος να καλύψει ένα τέτοιο κόστος, που υπολογίζεται σε περίπου 20% της αξίας του ίδιου του φορτίου! Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από μόλις επτά ημέρες, ο ημερήσιος ναύλος διαμορφωνόταν σε …μόλις 163.750 δολάρια, ενώ πριν από δύο εβδομάδες ακόμα χαμηλότερα σε 74.000 δολάρια. Τον δε Σεπτέμβριο, το μέσο ημερήσιο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 28.250 δολάρια, σχεδόν δέκα φορές χαμηλότερα απ’ότι σήμερα.
Πρόκειται για μια εκρηκτική κατάσταση, η οποία οφείλεται στην αιφνίδια μείωση της προσφοράς δεξαμενόπλοιων VLCC, ως αποτέλεσμα των κυρώσεων που επέβαλαν οι ΗΠΑ καταρχάς σε θυγατρικές της κινεζικής Cosco, εγκαλώντας τες ότι έσπασαν το “εμπάργκο” και συνεργάστηκαν με τον Ιράν. Το γεγονός προκάλεσε την πρώτη μεγάλη αύξηση των ναύλων πριν από 10 ημέρες, καθώς εν μία νυκτί, αφαιρέθηκαν από την διεθνή ναυλαγορά 43 υπερδεξαμενόπλοια. Ακόμα πιο έντονοι όμως ήταν οι «κραδασμοί» στην αγορά από την νέα παρέμβαση των ΗΠΑ στην αγορά, μέσω της έκδοσης απαγορευτικού για όσα δεξαμενόπλοια μετέφεραν αργό πετρέλαιο από την Βενεζουέλα, κατά την διάρκεια του τελευταίου χρόνου.
Το αποτέλεσμα της εν λόγω κίνησης ήταν να βρεθούν εκτός αγοράς επιπλέον 250 δεξαμενόπλοια. Όπως έγινε γνωστό την Παρασκευή, ήδη οι μεγαλύτεροι ναυλωτές παγκοσμίως, όπως η αμερικανική Exxon Mobil Corp., η νορβηγική Equinor, η ελβετική Trafigura και η κινεζική Sinopec, έβαλαν τα εν λόγω πλοία στην «μαύρη λίστα» τους. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια τεχνητή ουσιαστικά έλλειψη προσφοράς, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ναύλοι στην spot αγορά. Η κατάσταση επιδεινώθηκε έτι περαιτέρω από την ούτως ή άλλως περιορισμένη προσφορά αυτήν την περίοδο, καθώς επιπλέον 23 δεξαμενόπλοια εκτελούν αυτήν την περίοδο εργασίες ανακατασκευής, ώστε να πληρούν τις νέες νόρμες για την καύση ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2020.
Το ζήτημα πλέον, σύμφωνα με μεγάλα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά και του Λονδίνου, είναι το κατά πόσο οι υψηλοί αυτοί ναύλοι είναι διατηρήσιμοι. Σύμφωνα πάντως με ορισμένους πλοιοκτήτες, δεν αποκλείεται μέχρι την επόμενη Παρασκευή οι ναύλοι να αυξηθούν εκ νέου, αγγίζοντας ή και ξεπερνώντας τις 300.000 δολάρια ημερησίως. Εν ολίγοις, ποσά που μέχρι πριν από 15 ημέρες φάνταζαν υπερβολικά, ενδχομένως σε λίγες ημέρες να φαντάζουν ως “ευκαιρίες”. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κερδισμένοι θα είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως ο όμιλος Τσάκου, ο όμιλος Προκοπίου, ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Μαρτίνου και άλλα «μεγάλα» ονόματα, με σημαντική παρουσία στην συγκεκριμένη αγορά.