Νέα δυναμική στο σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την ONEX δίνει η απόφαση του αμερικανικού χρηματοδοτικού οργανισμού Development Finance Corporation (DFC - Οργανισμός Αναπτυξιακής Χρηματοδότησης) να προσφέρει επενδυτικά κεφάλαια για την ανάπτυξη των ναυπηγείων, ενώ η αμερικανική πλευρά διατυπώνει πρόταση για συμπαραγωγή στην Ελευσίνα νέων φρεγατών για το αμερικανικό ναυτικό, εφόσον η ανάθεση δοθεί σε εταιρεία των ΗΠΑ.
Όπως έχει αναφέρει το Business Daily, η απάντηση του DFC αναμενόταν αυτό το διάστημα και, τελικά, ήλθε δια στόματος του Αμερικανού πρεσβευτή, Τζέφρι Πάιατ. Μιλώντας στην «Καθημερινή», ο Αμερικανός διπλωμάτης επιβεβαίωσε την πρόθεση να στηριχθεί μέσω της ONEX η διαδικασία διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Ειδικότερα, ο πρέσβης των ΗΠΑ στη χώρα μας προανήγγειλε την πρόθεση των ΗΠΑ να επενδύσουν στην Ελλάδα μέσω της DFC και ανέφερε ως επενδυτικό στόχο τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, δηλώνοντας ότι «βλέπουμε τα ναυπηγεία της Ελευσίνας ως μοντέλο παρόμοιο με εκείνο της Σύρου, όπου μια αμερικανική εταιρεία, η Onex, συνεργάστηκε με επιτυχία με δύο ελληνικές κυβερνήσεις».
Μάλιστα ο κ. Πάιατ ανέφερε ότι θα ήταν «ένα τεράστιο βήμα εάν μπορούσαμε να προσδιορίσουμε μια επιλογή για την επόμενη γενιά φρεγατών της Ελλάδας και να κάνουμε την συμπαραγωγή τους στην Ελευσίνα» και συμπλήρωσε ότι «είναι ένα από τα πράγματα που αμερικανικές εταιρείες κάνουν πολύ καλά». Μάλιστα ο κ. Πάιατ ανέφερε ότι «όσον αφορά την DFC, η Ελλάδα είναι μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες τους στην Ευρώπη».
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, όπως έχει αναφέρει το Business Daily, παραδόθηκε η πρώτη πυραυλάκατος από τις δύο που είχαν αναλάβει να κατασκευάσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να ασκήσει πιέσεις προς πάσα κατεύθυνση ώστε να προχωρήσει η διαδικασία διάσωσης.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναμενόταν η σαφής τοποθέτηση της αμερικανικής DFC για το αν θα στηρίξει το εγχείρημα της ONEX χρηματοδοτικά για τη διάσωση των ναυπηγείων, καθώς στα μέσα Μαΐου η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με τους Αμερικανούς επί των συγκεκριμένων θεμάτων και ανέμενε απαντήσεις.
Σημειώνεται ότι αν δεν τελεσφορήσει, η διαδικασία, τότε θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή το σχέδιο μετοχοποίησης των χρεών της επιχείρησης προς το Δημόσιο, που θα αναλάβει τον πλήρη έλεγχο της επιχείρησης. Διαδικασία η οποία δεν αποτελεί πρώτη επιλογή για την κυβέρνηση καθώς αν τα ναυπηγεία περάσουν υπό κρατικό έλεγχο μετά θα πρέπει, βάσει των κοινοτικών κανόνων, να λειτουργούν αποκλειστικά για προμήθειες του υπουργείου Άμυνας και δεν θα μπορούν να αναλαμβάνουν παραγγελίες τρίτων.
Υπενθυμίζεται ότι η μεταβίβαση των μετοχών στην ONEX ELEFSIS SHIPYARDS περιλαμβάνει μετά από διαπραγμάτευση με τους πιστωτές την εκπόνηση σχεδίου εξυγίανσης βάσει του άρθρου 106 του Πτωχευτικού Κώδικα, το οποίο θα προβλέπει διακανονισμό οφειλών και μακροχρόνιες ρυθμίσεις Οφειλές οι οποίες αφορούν σε περίπου 230 εκατ. ευρώ, με τους μεγαλύτερους πιστωτές να είναι τα ασφαλιστικά Ταμεία, το Δημόσιο, οι εργαζόμενοι και η Alpha Bank, στην οποία οφείλονται περίπου 80 εκατ. ευρώ. Αν σε αυτές προστεθούν και οι οφειλές προς το Πολεμικό Ναυτικό οι υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ.