ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Erga

Νόμος για να ξεπεραστεί η εμπλοκή στα τεχνικά έργα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Ρύθμιση φέρνει στη Βουλή το υπουργείο Υποδομών την επόμενη εβδομάδα για να μην φθάσουμε στον Αύγουστο του 2020 χωρίς να έχει προχωρήσει κανένας διαγωνισμός για μεγάλο έργο.

Νομοθετική ρύθμιση για να λυθεί ο γόρδιος δεσμός στα δημόσια έργα και να μη χαθεί ένας ακόμα χρόνος ετοιμάζεται να φέρει στη Βουλή την άλλη εβδομάδα το υπουργείο Υποδομών.

Χωρίς τη ρύθμιση αυτή, υπήρχε ο κίνδυνος να φτάσουμε μέχρι τον Αύγουστο του 2020, χωρίς να προχωρήσει κανένας διαγωνισμός για μεγάλο έργο, καθώς το κουβάρι με τις δικαστικές προσφυγές γίνεται ολοένα και πιο μπερδεμένο. Τελευταίο κρούσμα, αλλά αναμενόμενο, είναι πως έγινε δεκτή προσφυγή που είχε καταθέσει η ΕΡΕΤΒΟ κατά της ΤΕΡΝΑ, που είχε μειοδοτήσει, στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Αλσος Βεϊκου – Γουδή).

Πριν από λίγες ημέρες η Μυτιληναίος κέρδισε προσωρινή διαταγή σε ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της ΑΚΤΩΡ και πάγωσε την υπογραφή της σύμβασης για το σιδηροδρομικό έργο της ηλεκτροκίνησης «Κιάτο –Ροδοδάφνη», προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ. Το ΣτΕ είχε μπλοκάρει και την υπογραφή της σύμβασης, με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ για την «εργολαβία – σκούπα» στον οδικό άξονα Ακτιο – Αμβρακία ο οποίος κατασκευάζεται επί σχεδόν δύο δεκαετίες. Επιπλέον, εκκρεμούν προσφυγές της Μυτιληναίος για το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού γύρω στα 1,8 δισ. ευρώ.

Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί το προδικαστικό ερώτημα που έστειλε το ΣτΕ πριν από λίγες ημέρες στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πάλι με αφορμή διαγωνισμό της Αττικό Μετρό για υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου. Το ΣτΕ ζητάει από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να συνδράμει στο εάν ένας υποψήφιος που δεν κατέθεσε πλήρη προσφορά σε ένα διαγωνισμό έχει το δικαίωμα να προσφύγει. Αντίστοιχο ζήτημα έχει τεθεί και για το διαγωνισμό της γραμμής 4 στον οποίο κατέθεσε προσφυγή η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Vinci – Siemens κατά των άλλων δύο κοινοπραξιών υπό την ΑΚΤΩΡ και την ΑΒΑΞ.

Η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου

Στον πυρήνα της υπόθεσης βρίσκεται απόφαση της Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που εκδόθηκε το περασμένο φθινόπωρο για υπόθεση γερμανικών τεχνικών εταιρειών. Η απόφαση προβλέπει πως όσες εταιρείες έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού και δεν έχουν λάβει επαρκή μέτρα αυτοκάθαρσης, είναι δυνατόν να αποκλείονται από διαγωνισμούς δημοσίων έργων, για διάστημα τουλάχιστον τριών ετών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης δικαστικής ή άλλης αρχής.

Από τότε άρχισε ένα γαϊτανάκι προσφυγών και στη χώρα μας σε σχέση με το αν και πότε έλαβαν τα μέτρα αυτοκάθαρσης οι ελληνικές κατασκευαστικές που συμμετείχαν στη γνωστή διευθέτηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τι έπρεπε να δηλώσουν σε ερώτημα αν είχαν εμπλακεί σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού, κ.ο.κ.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, η τριετής περίοδος εκπνέει τον Αύγουστο του 2020. «Πρόκειται περί εκρηκτικού μίγματος που στην ουσία έχει παγώσει όλα τα μεγάλα έργα και πολλά μικρότερα» λένε στην αγορά κατασκευών.

Θεωρούν πως για να μπει τέλος στις καθυστερήσεις ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει δύο επιλογές.  Η πρώτη είναι να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση που θα κλείσει όσες «μαύρες τρύπες» άφησε ανοικτές η περίφημη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη διευθέτηση. Πρόκειται για πολιτικά δύσκολη πρωτοβουλία αφού θα βρεθεί στο στόχαστρο της αντιπολίτευσης. Ωστόσο κατά πληροφορίες η ρύθμιση θα κατατεθεί εντός των ημερών και μένει να εξακριβωθεί αν θα έχει αναδρομική ισχύ, πράγμα σχετικά δύσκολο.

Η δεύτερη λύση θα ήταν να αφήσουν άπαντες να παρέλθει η τριετής προθεσμία μέχρι τον επόμενο Αύγουστο. Στην αγορά κατασκευών θεωρούν πως μάλλον θα χρειαστεί να κάνουν υπομονή μέχρι του χρόνου ώστε να προχωρήσει κάποιο μεγάλο έργο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι σηματοδοτεί το placement της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τα μηνύματα της τιμής

Το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον είχε ως αποτέλεσμα η τιμή διάθεσης να διαμορφωθεί στα 13,2 ευρώ που αντιστοιχεί σε μικρό premium (+2,3%) από την μέση τιμή των τελευταίων 12 μηνών και discount (-5,8%) από το κλείσιμο της Πέμπτης 18.01.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΒΑΞ: Έτοιμη και για άλλες πωλήσεις assets εκτός του τομέα κατασκευών

Στόχος η βελτίωση της καθαρής θέσης και της κερδοφορίας του ομίλου, πρότυπο η συναλλαγή για την πώληση των αιολικών πάρκων της Volterra. Στο 1,1 δισ. ευρώ έχει ανέλθει το ανεκτέλεστο στις κατασκευές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «μάχη» της Ελλάκτωρ για την Αττική Οδό: Έργο «κλειδί» για την επόμενη ημέρα

Κρίσιμη για το μέλλον του ομίλου θεωρεί η διοίκηση της Ελλάκτωρ τη διατήρηση της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων. Σκληρός ανταγωνισμός στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένονται τουλάχιστον επτά διεκδικητές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί κατεβαίνουν στην οδό Πειραιώς οι ισχυροί κατασκευών και ακινήτων

Το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, η «Πολιτεία Καινοτομίας» στο πρώην ακίνητο της ΧΡΩΠΕΙ και η ανάπλαση του ιστορικού εργοστασίου της Βιοχάλκο θα αλλάξουν το πρόσωπο της οδού Πειραιώς.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσά» δημόσια κτήρια 1 δισ. ευρώ που θέλουν να κατασκευάσουν ιδιώτες

Οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας μπαίνουν στη «μάχη» για την ανάληψη των εξαιρετικά αποδοτικών συμβάσεων σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Ποιοι διαγωνισμοί προχωρούν, ποιοι μπαίνουν στην τελική φάση.