Τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των μετοχών του δείκτη υψηλής κεφαλαιοποίησης FTSE και τη δεύτερη μεγαλύτερη στην αγορά σημειώνει σήμερα η μετοχή της Aegean, υποχωρώντας κατά 20% λίγο πριν τις 13.00, καθώς οι επενδυτές επαναξιολογούν την οικονομική και επιχειρηματική κατάσταση της κυρίαρχης αεροπορικής εταιρείας της χώρας, μετά τις τελευταίες δηλώσεις του προέδρου, Ευτύχη Βασιλάκη.
Η μετοχή της Aegean επηρεάσθηκε έντονα από το ξέσπασμα της πανδημίας και την επιβολή περιοριστικών μέτρων στις αερομεταφορές σε όλο τον κόσμο. Από τα 8,69 ευρώ στις 20 Φεβρουαρίου, η μετοχή υποχώρησε περίπου 61%, στα 3,35 ευρώ, στις 19 Μαρτίου, ενώ στη συνέχεια ανέκαμψε κατά 76%, ανεβαίνοντας έως τα 5,90 ευρώ στις 29 Απριλίου. Σήμερα, η μετοχή «βούτηξε» ως τα 4,40 ευρώ και υποχωρούσε λίγο πριν τις 13.00 κατά 20% στα 4,70 ευρώ.
Η πορεία της μετοχής της Aegean Airlines
Η αγορά φαίνεται ότι επαναξιολογεί την οικονομική και επιχειρηματική κατάσταση της Aegean, υπό το φως όχι μόνο γενικότερων εξελίξεων, όπως η διαφαινόμενη μεγάλη κάμψη του τουρισμού φέτος και η προβληματική εικόνα των αερομεταφορέων διεθνώς, όπου οι κυβερνήσεις στις δύο όχθες του Ατλαντικού παρεμβαίνουν για να προσφέρουν οικονομική στήριξη, αλλά κυρίως με βάση τις νεότερες δηλώσεις του Ευτύχη Βασιλάκη, σε ψηφιακό πάνελ της Endeavor Greece, σύμφωνα με τις οποίες οι επιπτώσεις της κρίσης στην εταιρεία θα είναι σοβαρότερες από όσο είχε εκτιμήσει αρχικά το μάνατζμεντ της εταιρείας.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Βασιλάκης περιέγραψε την κατάσταση της εταιρείας λέγοντας ότι «μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει», αφού έχει μόλις 0,05% των εσόδων της ανά ημέρα. Ο πρόεδρος της Aegean αναγνώρισε ότι ο ίδιος, όπως και ο διευθύνων σύμβουλος δεν εκτίμησαν σωστά το βάθος και τη διάρκεια του προβλήματος με την κρίση του κορονοϊού, όπως και την ανθεκτικότητα των ταμειακών διαθεσίμων. «Νομίζαμε αρχικά ότι θα διαρκέσει για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
Περιγράφοντας την εξέλιξη της κρίσης, ο κ. Βασιλάκης είπε ότι «ο πρώτος μήνας, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου, πέρασε από μία διαδικασία ισορροπίας μεταξύ της προσπάθειας να λειτουργήσουμε με ασφάλεια χωρίς να προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε καλά - καλά το επερχόμενο οικονομικό κόστος. Υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο».
Όπως εκτίμησε, ο κλάδος των αερομεταφορών θα χρειασθεί δύο με τρία χρόνια για να βρεθεί στα επίπεδα που ήταν πριν από την υγειονομική κρίση. Αυτό σημαίνει ότι είναι μονόδρομος η μείωση του προσωπικού στην Aegean, ενώ κρίσιμο ρόλο, θα έχει η παρέμβαση του κράτους. «Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία υποβαθμίσθηκε πρόσφατα κατά ένα «σκαλοπάτι» από την ICAP και έλαβε διαβάθμιση BB το κοινό ομολογιακό της δάνειο των 200 εκατ. ευρώ, ενώ στην αξιολόγηση προστέθηκε αρνητική προοπτική (negative outlook) εν αναμονή των τελικών επιπτώσεων της επιδημίας COVID-19, όπως έχει ανακοινωθεί, καθώς εντός τεσσάρων μηνών η αξιολόγηση του χρέους θα επαναληφθεί με βάση τα νέα δεδομένα.
Πακέτα διάσωσης σε Γαλλία και Γερμανία
Η ελληνική κυβέρνηση, όπως και άλλες κυβερνήσεις που βρίσκονται σε σχετικά αδύναμη θέση στην ευρωζώνη, δεν έχει κινηθεί ακόμη στην κατεύθυνση της διάσωσης της Aegean με κάποιο πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων, την ώρα που οι κυβερνήσεις με πιο ισχυρή οικονομική θέση κινητοποιούν δισεκατομμύρια για να διασώσουν τους εθνικούς αερομεταφορείς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για την γαλλο-ολλανδική Air France KLM εγκρίθηκε ήδη από το Παρίσι και σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα ύψους 7 δισ. ευρώ, ενώ η γερμανική κυβέρνηση κατέληξε σε συμφωνία διάσωσης της Lufthansa με μερική κρατικοποίηση, καθώς το κράτος θα εισφέρει 10 δισ. ευρώ, λαμβάνοντας ποσοστό μετοχών άνω του 1/3, δηλαδή την καταστατική μειοψηφία, με την οποία το Δημόσιο θα μπορεί να ασκεί βέτο σε κρίσιμες αποφάσεις.
Αναλυτές ανησυχούν, πάντως, ότι η κρίση διαμορφώνει δύο ταχύτητες στο χώρο των αερομεταφορών της Ευρώπης, καθώς οι εταιρείες που έχουν τις «πλάτες» ισχυρών οικονομικά κυβερνήσεων εκ των πραγμάτων παίρνουν προβάδισμα έναντι των εταιρειών που οι κυβερνήσεις τους δεν μπορούν να τις υποστηρίξουν, λόγω της ασθενούς οικονομικής τους θέσης.