Δυνατό… hangover προκαλεί η πανδημία στην εγχώρια αγορά μπύρας, με τις ζυθοποιίες να βρίσκονται αντιμέτωπες με απώλεια εσόδων που κυμαίνεται στο 70% ενώ για τα μικρά τοπικά σήματα το ποσοστό διευρύνεται ακόμα περισσότερο, ξεπερνώντας και το 95%.
Το πλήγμα της πανδημίας για την εγχώρια αγορά μπύρας, που εκτιμάται ότι κυμαίνεται στα 500 εκατ. ευρώ είναι ήδη βαρύ, με τις εκτιμήσεις του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Ζυθοποιών κ. Σοφοκλή Παναγιώτου να αναφέρουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια ώστε η κατάσταση στο κλάδο να επανέλθει στην εικόνα που εμφάνιζε στις 28 Φεβρουαρίου 2020 (σ.σ. μέχρι να εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα στην χώρα).
Οι μηδενικές πωλήσεις στο κανάλι της εστίασης, η υποτονική κατανάλωση στο ράφι, το πλήγμα και από την οργανωμένη χονδρική αποτελούν ένα μόνο μέρος από τις επιπτώσεις της πανδημίας στην κατηγορία της μπύρας. Η διακοπή των ποδοσφαιρικών αγώνων, των φεστιβάλ και των συναυλιών που αποτελούν βασικές δραστηριότητες που συνδέονται με την κατανάλωση της μπύρας δυσχεραίνουν και τους μελλοντικούς σχεδιασμούς.
Την ίδια ώρα το κεφάλαιο «τουρισμός» δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας, αφού οι προβλέψεις ακόμα και για τον εσωτερικό τουρισμό δεν είναι ευοίωνες. Να σημειωθεί ότι ο τουρισμός απορροφά το 15-17% των εγχώριων πωλήσεων μπύρας.
Η κατάσταση δυσχεραίνεται ακόμα περισσότερο στο πεδίο των εξαγωγών, αφού οι δυσκολίες στις μεταφορές σε συνδυασμό με την μηδενική ζήτηση από το διεθνές δίκτυο HoReCa πλήττουν σημαντικά τις ζυθοποιίες και δη τις μικροζυθοποιίες, που βασίζουν σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους στα διεθνή ράφια.
Σε ό,τι αφορά στα εγχώρια ράφια, οι επιδόσεις στις πωλήσεις μπύρας στα σούπερ μάρκετ κινούνται σε αρνητικό πρόσημο. Ενδεικτικά, στην πρώτη εβδομάδα από την εμφάνιση του κρούσματος στην Ελλάδα η πτώση διαμορφώθηκε στο 30%, ωστόσο η κατανάλωση εμφανίζει βελτίωση, με τις εκτιμήσεις των αναλυτών να αναφέρουν ότι η υποχώρηση κυμαίνεται στο 11-12%.
Σημαντική παράμετρος για τη διαμόρφωση αυτού του ποσοστού είναι το γεγονός ότι στις μετρήσεις της λιανικής περιλαμβάνεται και το κομμάτι της οργανωμένης χονδρικής των ισχυρών παιχτών της αγοράς, το οποίο προμηθεύει υψηλό ποσοστό καταστημάτων και λοιπών σημείων εστίασης.
Θα πρέπει επίσης να προσμετρηθεί ότι στα ράφια υπάρχει περιορισμένος αριθμός κωδικών σε σχέση με το σύνολο του χαρτοφυλακίου που αναπτύσσουν οι ζυθοποιίες. Ειδικά για τις μικροζυθοποιίες, που δεν έχουν καταφέρει ακόμα να βρουν μια θέση στις αλυσίδες, τα πράγματα είναι ακόμα πιο ασφυκτικά. Μια διέξοδος για τα μικρά σήματα μπορεί να αναζητηθεί στα ηλεκτρονικά σημεία που φιλοξενούν delicatessen προτάσεις.