Απώλειες που αγγίζουν ακόμη και το 30% σε ότι αφορά τα έσοδα για φέτος προβλέπει η τελευταία ανάλυση της εταιρείας McKinsey για την βιομηχανία της μόδας (State of Fashion coronavirus update), προϊδεάζοντας για μία πολύ διαφορετική «επόμενη ημέρα» στον απόηχο της πανδημίας του covid-19.
Με κύκλο εργασιών που αγγίζει τα 2,5 τρισ. δολάρια παγκοσμίως, οι εταιρείες ειδών μόδας και πολυτελών αγαθών είδαν ήδη την κεφαλαιοποίησή τους να συρρικνώνεται κατά 40% στο διάστημα από τις αρχές του Ιανουαρίου έως και τις 24 Μαρτίου 2020, εξέλιξη που οδήγησε τους αναλυτές της McKinsey στην διατύπωση της πρόβλεψης ότι εάν τα καταστήματα παραμείνουν κλειστά για δύο μήνες, το 80% των εισηγμένων επιχειρήσεων των κλάδων αυτών θα αντιμετωπίσει κάποιου είδους οικονομική δυσχέρεια.
Το στοιχείο αυτό από μόνο του δύναται να προκαλέσει ντόμινο αρνητικών εξελίξεων -απολύσεις προσωπικού και πτωχεύσεις εταιρειών- με διάρκεια από 12 έως και 18 μήνες. Σημειώνεται ότι ήδη το 93% των ανωτάτων στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν παγώσει κάθε προοπτική νέων προσλήψεων.
Η κατάσταση φαίνεται να είναι ακόμη πιο περίπλοκη συγκεκριμένα για την αγορά πολυτελών αγαθών, με την πτώση των εσόδων να προβλέπεται να αγγίξει ακόμη και το 40% για φέτος, σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό που συνδέεται και με το γεγονός ότι Αμερικανοί και Ευρωπαίοι καταναλωτές σε ποσοστό 75% εκφράζουν απαισιοδοξία για την εξέλιξη της προσωπικής τους οικονομικής κατάστασης και πέραν του επόμενου διμήνου.
Το στοιχείο αυτό φαίνεται ότι εξηγεί εν μέρει την πτώση και των online πωλήσεων ειδών μόδας το υπό εξέταση διάστημα, σε ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 30% και 40% για τις ΗΠΑ, από 5% έως 20% στην Ευρώπη και από 15% έως 25% στην Κίνα.
Οι αναλυτές της McKinsey σημειώνουν πάντως ότι οι κλάδοι ένδυσης/υπόδησης θα μπορούσαν να ανακτήσουν θετικό βηματισμό το 2021 ενισχύοντας τα έσοδά τους κατά 2%-4%, συγκριτικά με τα βασικά μεγέθη του 2019, ενώ ειδικά για τα πολυτελή αγαθά (κοσμήματα, ρολόγια, high end ρούχα και καλλυντικά), η αύξηση θα μπορούσε να κυμανθεί μεταξύ 1% και 4% το επόμενο έτος.
Σε ότι αφορά τις μελλοντικές προοπτικές, οι μειωμένες καταναλωτικές δαπάνες είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν αρκετές επιχειρήσεις σε παρατεταμένες εκπτωτικές περιόδους ώστε να κινηθούν τα εμπορεύματα που δεν πωλούνται σε αυτή την φάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα περιθώρια κερδοφορίας τους.
Παράλληλα, ήδη προβληματικές εταιρείες θα αναγκαστούν σε πτώχευση, ενώ θα ενταθεί η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών εταιρειών από όλο το φάσμα της βιομηχανίας της μόδας ώστε να υπάρξει η κατάλληλη απάντηση στις νέες καταναλωτικές ανάγκες, ήτοι ενίσχυση του online καναλιού και πιο εκτεταμένη χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Εβδομάδας Μόδας της Σανγκάης η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ 24 Μαρτίου και 3 Απριλίου ως «Cloud Fashion Week», μεταδίδοντας την δουλειά 150 σχεδιαστών και εταιρειών μόδας εξ ολοκλήρου μέσω live streaming και video.