Την οξεία αναδιάρθρωση του επικοινωνιακού περιβάλλοντος επιβάλλει η πανδημία του κορωνοϊού, καλώντας εταιρείες και brands να επανατοποθετηθούν. Στο πνεύμα του γνωστού ρητού “you cannot not communicate”, η επικοινωνία ανάγεται σε βασική προτεραιότητα των εταιρειών αφού, σε αυτές τις συνθήκες, ακόμη και η σιωπή είναι ένα μήνυμα.
Σύμφωνα με την πρώτη μελέτη της εταιρείας Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Recipe, ο τρόπος που υλοποιείται η εμπορική και εταιρική επικοινωνία είναι επιλέξιμος, ειδικά σε μια κρίση όπως η παρούσα, όπου κάθε επιχειρηματική σταθερά μοιάζει να ανατρέπεται, με τις επιχειρήσεις αλλά και τις κοινωνίες ολόκληρες να πρέπει να πλοηγηθούν στο άγνωστο υπό το φόβο ενός αόρατου εχθρού.
Η κρίση δηλαδή σταματά την οικονομία, όχι όμως και την επικοινωνία, που εν μέσω πανδημίας οφείλει σύμφωνα με την Recipe να σκέφτεται μακροπρόθεσμα, διατηρώντας την επαφή με τους καταναλωτές, χτίζοντας την εικόνα του brand. Διαφορετικά, όσοι τώρα επιλέξουν την επικοινωνία της σιωπής θα έχουν να καλύψουν μεγαλύτερη απόσταση στο εγγύς μέλλον.
Ξεκινώντας από το θεωρητικό μοντέλο της πυραμίδας του Maslow και αξιοποιώντας τα στοιχεία από το Trust Barometer της Edelman για τον Covid-19 που βασίστηκε σε 10.000 συνεντεύξεις, η μελέτη καταγράφει κάποια πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Σε μια νέα επικοινωνιακή πραγματικότητα που απαιτεί αναπροσαρμογή και δράση, απαιτείται καταρχήν η κατανόηση ότι αντιμετωπίζουμε πλέον τις βασικές κατά Maslow ανάγκες, δηλαδή επιβίωση (Survival), ασφάλεια (Security), και την αίσθηση του ανήκειν (Belonging).
Στις ανάγκες αυτές, ο τρόπος που ανταποκρίνεται η κάθε εταιρεία επανακαθορίζει την εικόνα της. Σε ό,τι αφορά δε στα εσωτερικά κοινά των εργαζομένων και άμεσων συνεργατών, το 78% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Edelman αναμένει από τον εργοδότη την ανάληψη ευθύνης και δράσης που να διασφαλίζει την προστασία του προσωπικού αλλά και της ευρύτερης κοινότητας. Ήδη καταγράφονται ενέργειες που υποστηρίζουν τις βασικές ανάγκες επιβίωσης και ασφάλειας, με τις δωρεές που βοηθούν το έργο των καθ’ ύλην αρμόδιων, κρατικών, φορέων να κερδίζουν την επιβράβευση της κοινής γνώμης.
Ακόμη όμως ενεργότερη οφείλει, βάσει της μελέτης, να είναι η ανταπόκριση στην ανάγκη του ανήκειν. Σε αντιδιαστολή με την επιβεβλημένη φυσική απόσταση, το online περιβάλλον ανάγεται σε μονόδρομο «εγγύτητας», αναλαμβάνοντας ρόλο ενημέρωσης, αξιολόγησης, παρέας.
Social media που βασίζονται στη «συζήτηση», όπως το Facebook και το Twitter ανακτούν το χαμένο έδαφος έναντι του Instagram έδαφος σε επίπεδο χρήσης. Ενδεικτικά, η Recipe αναφέρει πως στις Facebook σελίδες πελατών που διαχειρίζεται η ίδια το οργανικό reach είναι αυξημένο κατά τουλάχιστον 190%.
Στο ερώτημα πώς η εταιρική και προϊοντική επικοινωνία μπορούν να ξεχωρίσουν στην εποχή της πανδημίας, η μελέτη απαντά «προσαρμόζοντας το αφήγημα του brand identity και των εταιρικών αξιών στις συνθήκες». Την εποχή του «Μένουμε Σπίτι» χρόνος υπάρχει, ειδικά για ενδιαφέρον περιεχόμενο, άρα η έμφαση πρέπει να δοθεί στο e-ntertainment και στο e-ducation, με τις (εταιρικές / προϊοντικές) ιστορίες να μπορούν να απλωθούν και στο Youtube ή το IGTV. Στο ίδιο πλαίσιο, λύσεις όπως το livestreaming έρχονται να αναπληρώσουν το κενό της αναγκαστικής φυσικής απόστασης.
Εν μέσω πανδημίας, η παροχή ευχάριστου, όχι επιπόλαια αστείου, περιεχομένου είναι ένα στοιχείο που έλκει την προσοχή και ενισχύει την σχέση του κοινού με την μάρκα. Ειδικά αν η τελευταία εμφανίζεται στην επικοινωνία της «ανθρώπινη», με γρήγορα αντανακλαστικά και προσωπικό λόγο, σημειώνει η έρευνα της Recipe. Επιδεικνύοντας ευελιξία προσαρμογής σε έναν κόσμο που ακίνητος παρακολουθεί την πραγματικότητα που μέχρι χθες ήξερε να αλλάζει απροσδιόριστα.