Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή θα αναλάβει το σύστημα της ηλεκτρονικής παρακολούθησης που στοχεύει να βάλει τέλος στο λαθρεμπόριο. Το ψηφιακό «μάτι» της ΑΑΔΕ θα παρακολουθεί φορτηγά και κοντέινερ που εισέρχονται από τα ελληνικά σύνορα διακινώντας εμπορεύματα.
Με το νέο σύστημα που θα τοποθετηθεί στα τελωνεία, η ΑΑΔΕ προσθέτει νέα όπλα στην φαρέτρα της για την μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου. Το έργο για το Σύστημα Παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων της Δράσης «Ψηφιακός Μετασχηματισμός φορολογικών και τελωνειακών Aρχών» με προϋπολογισμό 64,28 εκατ. ευρώ, μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24%, με δικαίωμα προαίρεσης υπηρεσιών συντήρησης και υπό την προϋπόθεση της εξασφάλισης χρηματοδότησης για την άσκησή του, έως του ποσού των 23,25 εκατ. ευρώ. Αν και το έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, οι δαπάνες του δικαιώματος προαίρεσης θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Η εφαρμογή του νέου συστήματος εντάσσεται στη δυναμική διαδικασία επέκτασης και εκσυγχρονισμού συστημάτων και εργαλείων πληροφορικής για σκοπούς ανάλυσης κινδύνων, με στόχο τη διενέργεια αποτελεσματικών προληπτικών φορολογικών-τελωνειακών ελέγχων και ελέγχων δίωξης ενώ παράλληλα θα επιτρέψει τη συλλογή δεδομένων (big data) προς αξιοποίηση και ανάλυση, με σκοπό τη χαρτογράφηση των κινήσεων εμπορευματικών αποστολών και οχημάτων, σε συνδυασμό με τελωνειακά καθεστώτα, πύλες εισόδου-εξόδου, mydata, e-timologio, e-δελτίο αποστολής, e-CMR, οδικούς άξονες, χώρους συγκέντρωσης παραγωγικών δραστηριοτήτων και logistics.
Επίσης, διευκολύνεται ο ανασχεδιασμός του συστήματος τελωνειακής παρακολούθησης στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής οχημάτων, στην κατεύθυνση απλοποίησης και κεντρικοποίησης της εφαρμοζόμενης διαδικασίας, καθώς η καταγραφή των αφιξο-αναχωρήσεων των οχημάτων με αλλοδαπές πινακίδες κυκλοφορίας καθιστά εφικτή τη λήψη δεδομένων για τον ακριβή χρόνο εισόδου-εξόδου των οχημάτων (ΙΧΕ & Φ/Γ) από τη χώρα και ο αυτόματος έλεγχος παραβατικότητας από τις Κινητές Ομάδες Ελέγχου (Κ.Ο.Ε.)
Τι θα φέρει το νέο σύστημα στα τελωνεία
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι στα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας θα τοποθετηθούν 10.740 συσκευές GPS-Trackers για δορυφορική παρακολούθηση σε όλη τη διαδρομή τους όπου και θα καταγράφεται η πορεία διακίνησης των εμπορευμάτων στη χώρα. Τα οχήματα θα επιλέγονται ανάλογα με την επικινδυνότητα του φορτίου ή το τελωνειακό ή μη παραστατικό του, με το νέο σύστημα να φωτογραφίζει τα τα διερχόμενα οχήματα, θα αναγνωρίζει ταξιδιωτικά έγγραφα, ενώ θα διενεργεί και αναλύσεις επικινδυνότητας των φορτίων.
Στους παραπάνω σταθμούς διοδίων θα δραστηριοποιούνται (24/7) και οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου (Κ.Ο.Ε.) που θα είναι εφοδιασμένες με κινητά x-Rays νέας τεχνολογίας, με φορητές κάμερες ALPR & πλάστιγγες για ζύγιση κατά άξονα των ύποπτων φορτηγών.
Επίσης οι τελωνειακές αρχές θα εφοδιαστούν με:
- 29 σταθερές γεφυροπλάστιγγες για τη ζύγιση βαρέων οχημάτων οι οποίες θα τοποθετηθούν σε βασικά λιμάνια και τα σημεία εισόδου/εξόδου.
- 16 σταθερά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 17 κινητές πλάστιγγες που θα χρησιμοποιούνται σε διόδια, λιμάνια και σε άλλα σημεία της χώρας.
- 17 κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων εξοπλισμένες με κάμερες ALPR (Automatic License Plate Recognition), ειδικό εξοπλισμό και λογισμικό
- 6 κινητά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 4 κινητές μονάδες οχημάτων άνω των 9 θέσεων για χρήση προανακριτικών πράξεων
- Λογισμικό έκδοσης και ανάγνωσης έξυπνων καρτών εισόδου-εξόδου - Μπάρες διέλευσης, λογισμικό κεντρικής αποθήκευσης δεδομένων, λογισμικό παρακολούθησης καλής λειτουργίας και λογισμικό διασύνδεσης με έτερα συστήματα.
- Κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV).
Χτύπημα στο λαθρεμπόριο
Συνολικά το σύστημα θα εγκατασταθεί σε 34 συνοριακά σημεία, λιμάνια και αποθήκες διακίνησης, 132 σταθμούς διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας και 17 μη ελεγχόμενους μεγάλους κόμβους σε όλη την επικράτεια.
Το σχεδιαζόμενο έργο θα αποτελέσει αποτελεσματικό μέσο εκπλήρωσης και επίτευξης των επιχειρησιακών στόχων της Τελωνειακής Υπηρεσίας. Όπως έχει αναλυθεί, η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου δικτύου παρακολούθησης των φορτίων των εμπορευμάτων που τελούν υπό τελωνειακή επιτήρηση θα επιτρέψει τον συντονισμό της δράσης των επιτελικών υπηρεσιών στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού (Δ.Σ.Τ.Ε.Π. –Ε.Υ.Τ.Ε.) με τις επιχειρησιακές ελεγκτικές Αρχές (ΕΛ.Υ.Τ. και υφιστάμενες σε αυτές Κ.Ο.Ε.), προάγοντας και ενισχύοντας το ελεγκτικό τους έργο.
Γενικότερα, θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων, με την επιτήρηση των φορτίων που εισέρχονται και εξέρχονται στη/ από τη Χώρα, με έμφαση στα προϊόντα ΕΦΚ, επιτρέποντας στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές να εντοπίζουν καλύτερα τις αποστολές υψηλού κινδύνου και να παρεμβαίνουν στο καταλληλότερο σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού.