Ο κλάδος λιανικής ετοίμων ενδυμάτων είχε «χτυπηθεί» πολύ κατά τη διάρκεια της 10ετούς κρίσης αλλά τα τελευταία χρόνια ανακάμπτει σταθερά με ένα «διάλειμμα» την περίοδο της πανδημίας. Μια τάση που ισχύει και στην Ευρώπη, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η κατά κεφαλήν δαπάνη για ένδυση στις χώρες της ΕΕ-27 παρουσίασε αύξηση 15,1% το 2022 σε σχέση με το 2021.
Ο συνθήκες βέβαια για τις αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα παραμένουν δύσκολες, αφού το εισόδημα των καταναλωτών επηρεάζεται από τον πληθωρισμό σε όλα τα βασικά προϊόντα Επίσης, πρόκειται για έναν κλάδο με πολλές μικρές επιχειρήσεις με ανώνυμα πολλές φορές σήματα. Η προτίμηση, όμως, των καταναλωτών στα branded προϊόντα είναι εμφανής αφού το 80% των συνολικών πωλήσεων το μοιράζονται οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι.
Σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, η εγχώρια αγορά αλυσίδων λιανικού εμπορίου ετοίμων ενδυμάτων ξεπέρασε τα προ πανδημίας Covid-19 επίπεδα και υπερέβη το 1,4 δισ. ευρώ το 2023,
Οπως αναφέρει στο ΒD, o manager της Στόχασις κ. Αδάμ Ρεγκούζας το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς ξεπέρασε το 1,4 δισ. το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 60% σε σχέση με το 2020 και 11% σε σχέση με το 2019.
Το ήμισυ της συνολικής εγχώριας αγοράς των αλυσίδων λιανικού εμπορίου ετοίμων ενδυμάτων αφορούσε στα γυναικεία ενδύματα, ακολούθησαν τα ανδρικά ενδύματα και μετά τα παιδικά.
Σχετικά με τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές, η πορεία της εξεταζόμενης αγοράς, σε αξία, προβλέπεται ότι θα κινηθεί ανοδικά, με τον Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) την περίοδο 2024-2026 να διαμορφώνεται στο 5,3%.
Από τη χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου, όπως επισημαίνει η σύμβουλος της Στόχασις Ελισάβετ Μαλούκου, το ΕΒΙΤDA, ως ποσοστό επί των πωλήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου το 2022, επανήλθε στην «κανονικότητα» των επιπέδων του 2019, έπειτα από την αυξομείωση που παρουσίασε τη διετία 2020-2021. Ο δείκτης Υποχρεώσεις/EBITDA την περίοδο 2013-2022 (με εξαίρεση το 2020) «αποτυπώνει» τη δυνατότητα των επιχειρήσεων όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους.
Επίσης, η μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων τη διετία 2021-2022 σε σύγκριση με την αύξηση του κόστους πωλήσεων την ίδια περίοδο είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση καθαρών κερδών την εν λόγω διετία.
Σύμφωνα με τους ισολογισμούς του 2022 - ακόμη δεν έχουν δημοσιεύσει μεγέθη για το 2023 όλες οι εταιρείες- η ITX EΛΛΑΣ (Zara, Massimo Dutti κ.α) κυριαρχεί με τζίρο 614 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 27,5 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η H&M με τζίρο 183 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 6,3 εκατ. ευρώ, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Sarkk (Tommy Hilfiger και Calvin Klein) με πωλήσεις 85 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 13,8 εκατ. ευρώ.
Οι 10 μεγαλύτερες αλυσίδες ετοίμων ενδυμάτων το 2022