Το δικαστικό σήριαλ γύρω από την πώληση του 67% του λιμανιού του Βόλου συνεχίζεται. Η «επιστροφή» από το Συμβούλιο της Επικρατείας της προσφυγής του ομίλου Goldair, που τερμάτισε δεύτερη στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, προς εξέταση στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία σε πρώτη φάση ένιψε τας χείρας της, δημιουργεί νέα δεδομένα. Αυτό το μπρος – πίσω εκτιμάται πως άνοιξε ένα γαϊτανάκι προσφυγών, που μπορεί να πάει την ιδιωτικοποίηση ακόμα και δύο με τρία χρόνια πίσω.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΣτΕ με την απόφασή του δεν μπαίνει στην ουσία της προσφυγής που έχει να κάνει με το στήσιμο της διαγωνιστικής διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά τη στέλνει πίσω στην Αρχή για τις δημόσιες συμβάσεις (ΕΑΔΗΣΥ), ως αρμόδια να την εξετάσει. Η κοινοπραξία Goldair Cargo - Goldair Handling, που έδωσε τη δεύτερη υψηλότερη προσφορά, η οποία τοποθετείται στα 25 εκατ. ευρώ, έχει διαμηνύσει εξαρχής ότι δεν θα καταθέσει τα όπλα για το λιμάνι του Βόλου.
Ήδη, η υπόθεση έχει φτάσει ως τα ευρωπαϊκά δικαστήρια, όπου αναμένεται να βαρύνει ιδιαίτερα και η γεωπολιτική παράμετρος, μιας και η Ευρώπη δεν βλέπει με καλό μάτι τις ρωσικών συμφερόντων επενδύσεις. Υπενθυμίζεται ότι προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου είναι ο ΟΛΘ, συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη, με προσφερθέν τίμημα 51 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που βλέπουν ότι δύο στρατηγικοί λιμένες της χώρας, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους, θα βρεθούν στα χέρια του επιχειρηματία. Εξαρχής, μάλιστα, το ζήτημα είχε τραβήξει το ενδιαφέρον και του αμερικανικού παράγοντα. Είναι ενδεικτικό ότι ενδιαφέρον να χρηματοδοτήσει μέρος της επένδυσης του ομίλου Goldair, στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται ο επιχειρηματίας Καλλίνικος Καλλίνικος, έχει εκφράσει επισήμως η αμερικανική, κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC.
Σύγκρουση συμφερόντων
Η προσφεύγουσα επικαλείται, κατά βάση, «σύγκρουση συμφερόντων», καθώς μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ μετέχει και στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΘ. Πηγές πάντως του Ταμείου σημειώνουν στο BD ότι το εν λόγω μέλος δεν συμμετείχε σε καμία συνεδρίαση του οργάνου που είχε να κάνει με την αξιοποίηση του λιμένος Βόλου, ως εκ τούτου η προσφυγή είναι αβάσιμη.
Σε κάθε περίπτωση, τον πρώτο λόγο πια έχει η ΕΑΔΗΣΥ, η οποία μετά την απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου δεν μπορεί να αποφύγει την έκδοση απόφασης. Η απόφασή της αναμένεται πια το 2025, αφού θα πρέπει πρώτα να καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ και η Αρχή να ζητήσει στοιχεία και διευκρινίσεις από όλες τις πλευρές.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πάντως ότι ο κύκλος των προσφυγών δεν θα κλείσει, όποια κι αν είναι η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, μιας και οι ενδιαφερόμενοι θα ανοίξουν εν συνεχεία ξανά την πόρτα του ΣτΕ. Μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να «παγώσει» τη λήξη του διαγωνισμού για δύο με τρία χρόνια.
Σημειώνεται, δε, ότι η αποκάλυψη της προσφοράς του ΟΛΘ είχε εντυπωσιάσει, διότι είναι πολλαπλάσια των εκτιμήσεων της αγοράς που έφερναν το εύλογο τίμημα στα 14-16 εκατ. ευρώ. Σε αυτά τα επίπεδα κινήθηκαν, κατά πληροφορίες, οι προσφορές των άλλων δύο συμμετεχόντων, Israel Shipyards– Χαλυβουργία Ελλάδος και Mariner Capital.
Τα έργα αποκατάστασης
Εκεί, λοιπόν, που ως αιτία της καθυστέρησης για τις υπογραφές της πώλησης του 67% του λιμανιού του Βόλου προβαλλόταν η αποκατάσταση των σοβαρών ζημιών στις υποδομές που προκάλεσαν τα φαινόμενα Daniel και Elias, τώρα ο ορίζοντας απεμπλοκής του διαγωνισμού δεν είναι πια ορατός. Το επόμενο διάστημα, πάντως, αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού από το PPF του ΤΑΙΠΕΔ για το έργο αποκατάστασης, προϋπολογισμού 9,94 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που θα διαρκέσει 12 μήνες.
Η λειτουργική αποκατάσταση του λιμανιού είναι εξέχουσας σημασίας, κυρίως για την κρουαζιέρα. Οι δύο κακοκαιρίες συσσώρευσαν 700 χιλιάδες τόνους φερτών υλικών στο λιμάνι, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα λειτουργικά βάθη, στερώντας από τον χώρο που έχουν διαθέσιμο τα πλοία για να προσεγγίσουν και να ελιχθούν με ασφάλεια.
Η συνακόλουθη αδυναμία εξυπηρέτησης χρηστών του λιμανιού έχει προφανείς συνέπειες όχι μόνο για το λιμάνι, αλλά και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό. Επίσης, φερτά υλικά γέμισαν και οι εκβολές των δύο χειμάρρων που φτάνουν στη λιμενολεκάνη, μειώνοντας δραματικά την ιχθυόσκαλα Βόλου και την πρόσβαση αλιευτικών. Αυτό αυξάνει και τον κίνδυνο νέων πλημμυρικών φαινομένων.