Ένα δυναμικό επενδυτικό πλάνο, που επί του παρόντος ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, υλοποιεί η H.I.G. Capital στην Ελλάδα. Έχοντας ήδη κατακτήσει μέσω του μπαράζ εξαγορών της προηγούμενης διετίας ένα μερίδιο 18% στα ελληνικά logistics, προχωρά βήμα-βήμα το πλάνο των 300 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή των 291 στρ. της Ελληνικής Χαλυβουργίας σε mega logistics hub, ενώ έχει σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα τριετίας άνω των 200 εκατ. ευρώ σε ξενοδοχειακά έργα.
Η ψήφος εμπιστοσύνης του αμερικανικού επενδυτικού κεφαλαίου στη χώρα μας και την Inventio, που είναι ο αποκλειστικός operating partner στην Ελλάδα, ανανεώθηκε ως το 2029. «Η συνεχής ανάπτυξή μας οδηγεί τη H.I.G. να βάλει περισσότερα κεφάλαια. Πήραμε μία εντολή για επιπλέον 5 έτη, ώστε να συνεχίσουμε την προσπάθεια που ξεκινήσαμε το 2017. Έχουμε ξεπεράσει την κλασική 3ετία-5ετία και νομίζω ότι μπορούμε να νοούμαστε στρατηγικός επενδυτής για τη χώρα», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Μπήτρος, διευθύνων σύμβουλος των Inventio Group και Streem Global, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης στη Ρόδο.
Οι επενδύσεις της H.I.G. Capital στη χώρα μας γίνονται μέσω δύο επιχειρηματικών «οχημάτων», των Ella Resorts στον ξενοδοχειακό κλάδο και της Streem Global στα logistics, εξασφαλίζοντας αποδόσεις κατά μέσο όρο 15-17%. Έχει ήδη υλοποιήσει επενδύσεις άνω του 1,5 δισ. ευρώ μακροπρόθεσμα, με τα ίδια κεφάλαια να ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ.
«Η δέσμευσή μας είναι όσο μπορούμε να μεγαλώνουμε επικερδώς τις πλατφόρμες μας», επισήμανε ο κ. Μπήτρος. Την ίδια στιγμή, η Inventio στοχεύει να ανοίξει τους ορίζοντές της και σε έργα τρίτων, ενώ στρέφει τα ραντάρ της και σε άλλους κλάδους. Αυτή την περίοδο, όπως αποκάλυψε, αναπτύσσει δύο νέες πλατφόρμες, η μία εκ των οποίων γύρω από τα αγροτικά, αν και δεν θέλησε να δώσει περισσότερα στοιχεία.
Χαλυβουργία: Σταδιακή παράδοση αποθηκών
Το ήμισυ των επενδύσεων που έχει βάλει η H.I.G. στο pipeline αντιστοιχεί στο εμβληματικό πρότζεκτ της μετατροπής του οικοπέδου της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας σε πρότυπο trimodal κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης, δηλαδή μέσω τρένου, πλοίου, φορτηγών. Στην έκταση θα δημιουργηθούν αποθήκες 180.000 τ.μ. και 20.000 τ.μ. συνοδών χώρων, με δυνατότητα μεταποιητικών δράσεων.
Επί του παρόντος, ο σχεδιασμός βρίσκεται σε φάση αδειοδότησης. Το έργο ωριμάζει υπό την εποπτεία της Inventio Edge. Αν και επιφυλακτικός ως προς την εξέλιξη των διαδικασιών, δεδομένης της πολυπλοκότητας του πρότζεκτ, ο κ. Μπήτρος εξέφρασε την εκτίμηση ότι η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει στις αρχές του 2025. Ανάλογα με την πορεία των αδειοδοτήσεων και την εξέλιξη των μισθώσεων, οι χώροι θα κατασκευάζονται και θα αποδίδονται στους χρήστες.
Το εκτιμώμενο ετήσιο όφελος για την ελληνική οικονομία από την επένδυση που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ., υπολογίζεται σε τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ από την έναρξη λειτουργίας του. Το έργο έχει ενταχθεί από τον Μάρτιο του 2023 στις στρατηγικές επενδύσεις. Μέχρι σήμερα, έχουν ολοκληρωθεί η εξυγίανση του οικοπέδου και το γκρέμισμα του παλαιού χαλυβουργείου.
Το χρονοδιάγραμμα των συγχωνεύσεων
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε ο επικεφαλής της Streem Global, η συγχώνευση της Μακιός θα ολοκληρωθεί μέσα στο τρίτο τρίμηνο του έτους και θα ακολουθήσει η ΟΡΦΕΑΣ ΒΕΪΝΟΓΛΟΥ εντός δωδεκαμήνου. Εντωμεταξύ, στις αρχές του έτους, ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των Unit Hellas, Unit Shipping, Contrade σε συνδυασμό με τις Unit Logistics, Rohel Trans International και Translink Expedition.
Έχοντας δημιουργήσει μέσω εξαγορών των πυρήνα που ήθελε στην Ελλάδα, η Streem Global κοιτάζει τώρα προς τον βορρά για νέες εξαγορές. Όπως σημείωσε ο Δημήτρης Καλλιγέρης, COO της StreemGlobal, υπάρχει ένα πανευρωπαϊκό πλάνο για τη δημιουργία πλατφόρμας εταιρειών logistics με πλήρες χαρτοφυλάκιο υπηρεσιών με ανταγωνιστικό κόστος και αποδόσεις. Αυτή την περίοδο, οι ενέργειες επικεντρώνονται στο στήσιμο της εταιρείας στην Ουγγαρία και στην εξαγορά της Nami D.o.o. στη Σερβία. Άλλες αγορές στόχο είναι: Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία, Αυστρία, Πολωνία ως και τη Γερμανία.
Δεδομένου, δε, ότι η H.I.G. έχει αποθήκες σε όλη τη Δυτική Ευρώπη, η λειτουργική συνένωση των εταιρειών θα επιτρέψει στη Streem Global να κάνει πιο ασφαλή βήματα, ώστε να μπορεί να ενοικιάσει και να αξιοποιήσει και αυτές τις υποδομές.
Ανάγκη για νέο πλαίσιο για τις αποθήκες
Στο ραντάρ έχει μπει και η αγορά γης στην Ελλάδα για την κατασκευή νέων αποθηκών, προκειμένου αυτές να αναπτύσσονται βάσει των πιο σύγχρονων περιβαλλοντικών προτύπων. Σε επίπεδο ενεργειακού αποτυπώματος, ο κ. Μπήτρος υπογράμμισε ότι έχουν τεθεί ιδιαίτερα επιθετικοί στόχοι για τις αποθήκες.
Την ίδια στιγμή, όμως, για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος, επισήμανε την ανάγκη για ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα συμβάλλει, ώστε ενδεικτικά οι αποθήκες κοντά στο λιμάνι του Πειραιά να μπορούν να ανταγωνιστούν πραγματικά εκείνες κοντά στο λιμάνι του Ρότερνταμ. «Επενδύσεις σε συστήματα ρομποτικής, για παράδειγμα, δεν μπορούμε να τις αποσβέσουμε σε αποθήκες των 11-12 μέτρων. Εξ ου και η προσπάθειάς μας για αποθήκες 18 μέτρων κατ’ ελάχιστο ύψος για να είναι αποδοτικές. Στο Ρότερνταμ οι αποθήκες είναι 30-36 μέτρα», εξήγησε.
Σχετικά, δε, με τα νέα μεγάλα πρότζεκτ εμπορευματικών κέντρων που μπαίνουν στην εκκίνηση, ο κ. Μπήτρος εξήγησε πως ναι μεν ο όμιλος τα παρακολουθεί, παρότι οι παραχωρήσεις των 20-30 ετώνείναι δύσκολες για θεσμικά funds. Σε κάθε περίπτωση, έχουν πάρει τον φάκελο για το εμπορευματικό κέντρο στη Φυλή, που έβγαλε σε διαγωνισμό το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να συμμετάσχει στη σχετική διαβούλευση κι εφόσον προκύψει κάτι που στηρίζει τις επιδιώξεις του να δώσει το «παρών».
Ως προς τις τρέχουσες επενδύσεις, η έκταση της Μακιός στη Θεσσαλονίκη έχει ήδη χτιστεί κατά το 50% του συντελεστή δόμησης, ενώ σύντομα θα περάσει στα χέρια της η έκταση στη ΒΙΠΕ της Σίνδου, που δίνει διέξοδο και στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σιδηρόδρομος και υδρογόνο
Αν και μετέθεσε σε ορίζοντα τουλάχιστον τριετίας την επανεξέταση του πλάνου για τον σιδηρόδρομο, καθώς η βιβλική καταστροφή στη Θεσσαλία ανέκοψε τον σχεδιασμό της εταιρείας, που είχε ήδη ξεκινήσει να στήνει block trains, ο κ. Μπήτρος έκανε λόγο για ένα πολλά υποσχόμενο φιλοπεριβαλλοντικό μέσο. Έθεσε βέβαια το ζήτημα της χωρητικότητας του ελληνικού δικτύου, που δεν μπορεί να σηκώσει τα φορτία του λιμανιού του Πειραιά.
Η Streem Global θα πειραματιστεί το επόμενο διάστημα και με τα δύο πρώτα φορτηγά υδρογόνου, που θα αποκτήσει από τη Volvo, προκειμένου να δοκιμάσει το νέο καύσιμο, παρότι ο ανεφοδιασμόςπαραμένει πρόκληση. Απέκλεισε, δε, την ηλεκτροκίνηση, καθώς σήμερα προσφέρει στα φορτηγά αυτονομία μόλις 300 χλμ.
Στόχος η επέκταση στη Μεσόγειο
Με το βλέμμα τόσο σε παραδοσιακούς προορισμούς στην Ελλάδα, όσο και στη Μεσόγειο, η Inventio προχωρά ένα πλάνο επενδύσεων σε ξενοδοχεία σε Αθήνα, Κέρκυρα, Ρόδο και Κρήτη που φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας. Σήμερα, στα Ella Resorts είναι ενταγμένες οκτώ μονάδες, με δυναμικότητα περίπου 3.000 δωματίων. Στόχος είναι να φτάσει στα 10.000 δωμάτια, εκ των οποίων 5.000-6.000 στην Ελλάδα.
Πέρυσι, ο τζίρος που κατέγραψαν τα εν λειτουργία ξενοδοχεία του γκρουπ ανήλθε σε 55 εκατ. ευρώ, με τις προβλέψεις να θέλουν αντίστοιχες επιδόσεις φέτος, αλλά με ένα ξενοδοχείο εκτός καθώς είναι υπό ανακαίνιση. Όπως εκτίμησε ο επικεφαλής του γκρουπ, από την ενημερωτική συνάντηση που έγινε στους χώρους του πλήρως ανακαινισμένου Helea Lifestyle Beach Resort στη Ρόδο, προσδιόρισε την αξία του χαρτοφυλακίου των ξενοδοχείων, εφόσον ήταν ολοκληρωμένα, άνω του 1 δισ. ευρώ.
Με την αναζήτηση γης για την ανάπτυξη νέων ξενοδοχείων να έχει μπει στο πλάνο της Inventio, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που παρουσιάζει αυτό το πρότζεκτ στη χώρα μας, τίθενται τρία επενδυτικά κριτήρια για τον κλάδο των ξενοδοχείων: να είναι 1,5 ώρα από διεθνές αεροδρόμιο, να διαθέτουν πάνω από 200 δωμάτια -ή να μπορούν να κατασκευαστούν τόσα- και να είναι πάνω στο κύμα. «Συνεχίζουμε και ψάχνουμε ενεργά για να βρούμε ξενοδοχεία σε Χαλκιδική, Κρήτη και άλλα νησιά υπό αυτές τις παραμέτρους, με αυτή η λογική ψάχνουμε ως HIG να βρούμε ξενοδοχεία και στη Μεσόγειο», ανέφερε ο κ. Μπήτρος.
Όπως εξήγησε ο Γιώργος Σταματίου, CEO των Ella Resorts, η εστίαση στο μοντέλο της προσιτής πολυτέλειας, στοχεύοντας και στο ελληνικό κοινό, επιβάλλει το αυστηρό όριο των 200 δωματίων, ώστε το πρότζεκτ να είναι βιώσιμο. Επισήμανε πως κατά την περσινή πρώτη πλήρη χρονιά λειτουργίας των ξενοδοχείων στη Ρόδο, από Απρίλιο ως Οκτώβριο, ένα ποσοστό που ακουμπά το 40% ήταν από online travel agents και tour operators.
Ως προς το μεγάλο και απαιτητικό πρότζεκτ του πρώην ξενοδοχείου Aλθέα στην Αγία Μαρίνα Αττικής, δυναμικότητας περίπου 350 δωματίων, ο αδειοδοτικός ορίζοντας αναμένεται να ανέλθει σε 2-3 χρόνια. Όπως είπε ο κ. Μπήτρος, έχει ολοκληρωθεί το masterplan των κόμβων, των εξόδων, των υπογείων διαβάσεων και ό,τι χρειάζεται σε συνεργασία με τον Δήμο, ώστε να περάσει από την περιφέρεια και τους άλλους αδειοδοτικούς φορείς. Η επένδυση θα ανέλθει σε 70-80 εκατ. ευρώ.