Η επιταχυνόμενη ψηφιακή μετάβαση που ενισχύεται από τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, οι εξαγορές και τα νέα προϊόντα που βγαίνουν στην αγορά πρόκειται να αποτελέσουν τους πυλώνες ανάπτυξης της Entersoft το 2024. «Αγκάθι» αποτελούν οι δραστηριότητες στη Ρουμανία που παραμένουν στο επίκεντρο προσοχής της διοίκησης.
Η διοίκηση της Entersoft αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν και νέες εξαγορές το 2024, είτε στην Ελλάδα ή στη Ρουμανία, καθώς τα χαμηλά επίπεδα δανεισμού και η ισχυρή ρευστότητα επιτρέπουν στην εταιρεία να προχωρήσει σε νέες επιθετικές κινήσεις.
Όπως ανέφερε ο συνιδρυτής και CEO της Entersoft Αντώνης Κοτζαμανίδης στην ενημέρωση των αναλυτών, υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία για το 2024, όπου εκτιμάται ότι θα υπάρξει ισχυρή διψήφια αύξηση σε έσοδα που αναμένεται να φτάσει περίπου το 35%-40% και κερδοφορία κοντά στο 15%-17%, με την ανάπτυξη να συνεχίζεται και τα επόμενα χρόνια.
Σημείωσε πως η αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί τόσο μέσω των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, υπογραμμίζοντας τις ισχυρές προοπτικές για την Entersoft για τα επόμενη τριετία τουλάχιστον. Σύμφωνα με τον κ. Κοτζαμανίδη, βασικό παράγοντα για την οργανική ανάπτυξη του ομίλου θα αποτελέσει ο αυξανόμενος αριθμός νέων πελατών που θα προσελκύσουν τα νέα προϊόντα.
Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των μεγεθών της Entersoft θα διαδραματίσει επίσης και η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών τιμολογίων, με τον κ. Κοτζαμανίδη να υπογραμμίζει την «άνευ προηγουμένου ζήτηση, που αυξάνεται συνεχώς». Τόνισε πως μόλις το 12% των μικρών και μεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων έχουν υιοθετήσει το e-invoicing, δημιουργώντας «μια τεράστια ευκαιρία, την οποία είμαστε πολύ καλά τοποθετημένοι -ως εταιρεία- για να εκμεταλλευθούμε». Αναφέρθηκε και στην ευκαιρία της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS. Να σημειωθεί ότι η Entersoft απέσπασε μερίδιο 40% του συνόλου των παραστατικών που αποστάλθηκαν στην ΑΑΔΕ τον περασμένο Οκτώβριο.
Όπως πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, όλοι οι οργανισμοί του Δημοσίου θα υποχρεωθούν σταδιακά έως το 2025-2026 να δέχονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά παραστατικά, γεγονός που θα αναγκάσει και τις εταιρείες να ψηφιοποιήσουν με τη σειρά τους τα παραστατικά τους.
Αυξανόμενη είναι και η ζήτηση για υπηρεσίες, με την Entersoft να έχει μεγάλο μέρος των εσόδων της από μεσαίους και μεγάλους πελάτες. Ωστόσο αποτελεί πρόκληση για τη νέα χρονιά να ενισχυθεί το προσωπικό του ομίλου ώστε να εκμεταλλευτεί την ανοδική τάση στις υπηρεσίες.
Η Entersoft εκτιμά πως το 2024 θα αποτυπωθεί ακόμα καλύτερα και ο αντίκτυπος από τις εξαγορές που πραγματοποίησε το 2023 και θα είναι επίσης και η πρώτη πλήρης χρονιά όπου θα έχουν μπει και τα νέα προϊόντα που έχει ανακοινώσει στην ελληνική αγορά.
Αναφορικά με τις φήμες που έχουν κυκλοφορήσει περί πώλησης της εταιρείας, η διοίκηση αρνήθηκε να σχολιάσει το ζήτημα σε σχετική ερώτηση που δέχθηκε, παραπέμποντας στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε στις 27 Φεβρουαρίου, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς όπου ανέφερε ότι «ουδεμία σχετική ενημέρωση ή πληροφορία έχει περιέλθει εν γνώσει της εταιρείας και εξ όσων μας πληροφόρησαν οι μέτοχοί μας δεν έχουν προβεί σε οποιαδήποτε συμφωνία με οποιονδήποτε για την μεταβίβαση μετοχών της εταιρείας».
Το «αγκάθι» της Ρουμανίας
Δύσκολο στοίχημα για την εισηγμένη εταιρεία πληροφορικής παραμένει η αγορά της Ρουμανίας, μετά την απόκτηση το 2023 της Bit Software, καθώς μέχρι στιγμής η επένδυση δεν έχει αποδώσει στον βαθμό που ήλπιζε η Entersoft διαδραματίζοντας μικρό ρόλο στα έσοδα και τα κέρδη.
Ωστόσο, η Entersoft θα συνεχίσει να επικεντρώνεται στην αγορά της Ρουμανίας καθώς αναμένει καλύτερες επιδόσεις. Όπως σημειώνει η διοίκηση, είναι αναγκαίο να υπάρξουν περισσότερες πωλήσεις που θα προέλθουν από νέα προϊόντα, χτίζοντας ένα pipeline έργων με όχημα την εξαγορασθείσα ρουμανική εταιρεία. Να σημειωθεί ότι η ρουμανική αγορά εισφέρει σήμερα το 12% των εσόδων της εισηγμένης, με τη διοίκηση να βάζει τον πήχη πιο ψηλά για το 2024.
Ενίσχυση των μεγεθών το 2023
Η Entersoft έκλεισε το 2023 με ενισχυμένα μεγέθη, με τον τζίρο να αυξάνεται κατά 28% έναντι της περασμένης χρονιάς και να διαμορφώνεται στα 37,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA σημείωσαν άνοδο κατά 33% έναντι του 2022 στα 12,7 εκατ. ευρώ.
Όπως επισήμανε ο Οικονομικός Διευθυντής της Entersoft Χαράλαμπος Καλόσακας, από τους βασικούς παράγοντες της αύξησης των εσόδων ήταν η αυξανόμενη ζήτηση χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης και τα επιπλέον έσοδα από τις εξαγορές, υπογραμμίζοντας πως «το 2023 ήταν μια έντονη χρονιά για τον όμιλο», όχι μόνο για τις εξαγορές που πραγματοποίησε αλλά και λόγω της παρουσίασης των νέων προϊόντων, ενώ ολοκληρώθηκε το σχέδιο εσωτερικής αναδιάρθρωσης και απλοποίησης της δομής με τη συγχώνευση εταιρειών στην Ρουμανία. Για τις εξαγορές (GGSoft, SmartCV, SW RetailSoft και Infopower HR Solutions) που πραγματοποίησε η Entersoft σημείωσε πως αποτέλεσαν το 9% της αύξησης των εσόδων, ενώ το υπόλοιπο 19% είναι οργανικό.
Η εταιρεία έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια σταθερή βάση επαναλαμβανόμενων εσόδων που αποτελούν το 59% του συνολικού της τζίρου το 2023, φτάνοντας τα 22,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση από το 57% που ήταν το 2022 στα 16,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα νέα πρότζεκτ που αναλαμβάνει και η διεύρυνση του πελατολογίου δημιουργούν τη βάση για ακόμα πιο ισχυρά επαναλαμβανόμενα έσοδα στο μέλλον.
Τα έσοδα από την ελληνική αγορά ενισχύθηκαν από τα 24,6 εκατ. ευρώ του 2022 στα 31,4 εκατ. ευρώ, αντανακλώντας την συνολική άνοδο που κατέγραψε ο όμιλος το 2023. Στη Ρουμανία η άνοδος ήταν σαφώς χαμηλότερη, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 4,4 εκατ. ευρώ από 3,6 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022. Οι άλλες περιοχές παραμένουν σταθερά κερδοφόρες φτάνοντας τα 2 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ αλλά σε αυτή την περίοδο δεν βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής του ομίλου.