Πλώρη για να καταστήσει τα ναυπηγεία στα οποία ηγείται σημείο αναφοράς για την Μεσόγειο και να ξαναδώσει στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία τη θέση που της αρμόζει στην ευρύτερη περιοχή αλλά και μέρος από την αλλοτινή της αίγλη, έχει βάλει η ONEX.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το deal που πέτυχε η Onex Neorion Shipyards, προχωρώντας σε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με τα ισραηλινά ναυπηγεία της Israel Shipyards Ltd. Κεντρικό στόχο της συνεργασίας αποτελεί η κοινή ανάπτυξη μεγάλων έργων ναυπηγοεπισκευής, όπου το κατασκευαστικό μέρος θα πραγματοποιείται εξ’ ολοκλήρου στα ελληνικά ναυπηγεία.
Η Israel Shipyards, με έδρα την Χάιφα, είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες στην ανατολική Μεσόγειο και αποτελεί κύριο προμηθευτή του Πολεμικού Ναυτικού του Ισραήλ. Στα τέλη του 2019, η εταιρεία κατέληξε σε συμφωνία για την προμήθεια σύγχρονων μονάδων στο Πολεμικό Ναυτικό του Ισραήλ, οι οποίες, όπως ανακοινώθηκε, θα αξιοποιηθούν για την προστασία της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της χώρας και των εγκαταστάσεων παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου στα χωρικά ύδατα του Ισραήλ.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας, είχε από πέρυσι δείξει τις προθέσεις του για ανάπτυξη των ναυπηγείων της Σύρου, καθώς είχε κάνει λόγο (σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ) για τζίρο στο τρέχον έτος περί τα 55-60 εκατ. δολ. και αύξηση των θέσεων εργασίας στις περίπου 1.000 έως 1.200.
Την ίδια στιγμή η ONEX, φαίνεται ότι έχει την στήριξη της κυβέρνησης αλλά και των ΗΠΑ για την απόκτηση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας, καθώς συνεχείς είναι οι αναφορές του αμερικανού πρεσβευτή, Τζέφρι Πάιατ, όσον αφορά στην επιτυχημένη συνταγή της επένδυσης στο Ναυπηγείο Σύρου που, όπως έχει τονίσει ο Αμερικανός διπλωμάτης, μπορεί να αξιοποιηθεί για την αναγέννηση και των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Πρόσφατα δε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, έδωσε ουσιαστικά τελεσίγραφο προς τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τονίζοντας ότι «ο κ. Ταβουλάρης πρέπει να βρει τα χρήματα, ή να συμφωνήσει με την ONEX για την μεταβίβαση των ναυπηγείων με το ίδιο τρόπο που έγινε στο Νεώριο της Σύρου».
Όπως επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν ένα χρέος που ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ η επιχείρηση συνεχίζει να λειτουργεί εν μέρει γιατί το Πολεμικό Ναυτικό πληρώνει το 70% της μισθοδοσίας των εργαζομένων προκειμένου να παραλάβει τις δύο τορπιλακάτους που κατασκευάζονται εκεί.
Τα σχέδια της ελληνοαμερικανικής ONEX δεν σταματούν στα ναυπηγεία, αλλά εκτείνονται στο σύνολο της ναυτιλίας με έμφαση στα λιμάνια και ειδικότερα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σε συνδυασμό με αυτό της Καβάλας λόγω της γειτνίασης.
Η σημασία που δίνουν η ΗΠΑ στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι γνωστή καθώς έχει μεγάλη γεωπολιτική και οικονομική αξία, αφού λειτουργεί σαν «γέφυρα» για την παρουσία και υποστήριξη αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη Βαλκανική αλλά έχει και ιδιαίτερη βαρύτητα ως ενεργειακός κόμβος, λόγω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Υπενθυμίζεται δε ότι στην ανανεωμένη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ προβλέπεται η χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.
Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ONEX διατηρεί ενδιαφέρον υπό προϋποθέσεις και για το λιμάνι του Βόλου. Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα αναθέσει σε σύμβουλο να υποδείξει ποια είναι τα τέσσερα από τα δέκα λιμάνια του χαρτοφυλακίου του, για τα οποία θα κινηθεί διαδικασία ιδιωτικοποίησης, με πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών. Είναι πιθανό μέσα στην τετράδα να βρίσκονται τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου.