Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν ο κλάδος των σούπερ μάρκετ «έτρεχε» με εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης και ο ανταγωνισμός «δάγκωνε», κυκλοφορούσε η πληροφορία πως η ολλανδική Ahold –αυτή που πολύ αργότερα αγόρασε την βελγική Delhaize- έφτασε στο εξής επίπεδο: κάποια στιγμή της ημέρας, ανακοίνωνε από τα μεγάφωνα των καταστημάτων της ότι όσοι εκ των πελατών βρίσκονται στην ουρά του τάδε ταμείου μπορούν να φύγουν χωρίς να πληρώσουν τις αγορές τους.
Τότε όμως στην ελληνική αγορά, όπου το ελληνικό λιανεμπόριο δοκίμαζε πράγματα και εμπορικές πρακτικές, που οι ώριμες ευρωπαϊκές αγορές τα είχαν εφαρμόσει πολλά χρόνια νωρίτερα, η προαναφερόμενη κίνηση θεωρούνταν πολύ ακριβή για να εφαρμοστεί. Τότε.... Διότι ήλθε το πλήρωμα του χρόνου και εφαρμόζεται.
Στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης ΑΕ άνοιξε το πρώτο μεγάλο κατάστημά της στη Γλυφάδα. Μία περιοχή κορεσμένη εμπορικά, αφού όλες οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου κατέχουν περίοπτες θέσεις στην περιοχή –κι όχι μόνο ένα κατάστημα. Πρόκειται για αλυσίδες που είναι γνωστές στο καταναλωτικό κοινό της Αθήνας. Η είσοδος, λοιπόν, της Μασούτης, μιας αλυσίδας που μικρό μόνο μέρος των καταναλωτών – ακόμη – γνωρίζει, έπρεπε να είναι εμφατική. Και ήταν! Με οριζόντια μείωση 10% για μία εβδομάδα λόγω εγκαινίων –όπως είναι το καθιερωμένο στον κλάδο, με την βοήθεια των προμηθευτών φυσικά- και με ανά μία ώρα κλήρωση ενός ελεύθερου ταμείου.
Δηλαδή, όσοι εκ των πελατών βρίσκονται στο «τυχερό» ταμείο περνούν χωρίς να πληρώσουν τα ψώνια τους! Ανεξάρτητες πηγές της αγοράς που παρακολουθούσαν την κίνηση του καταστήματος από επαγγελματικό ενδιαφέρον έμειναν με το... στόμα ανοιχτό. Αυτό το οποίο συνέβη ήταν εντυπωσιακό. Εκατοντάδες καταναλωτές –κυρίως μεγάλων ηλικιών– συνωστίζονταν στις εισόδους του καταστήματος.
Είναι προφανές ότι το άνοιγμα του καταστήματος αποτέλεσε εμπορικό γεγονός στην περιοχή. Με παρόμοια τακτική κινήθηκε η διοίκηση της εταιρείας και στην Πάτρα. Πριν από λίγες ημέρες άνοιξε ένα ακόμη κατάστημα. Ακολούθησε την ίδια εμπορική πρακτική. Οριζόντια μείωση 10% και κλήρωση ελευθέρου ταμείου ανά μία ώρα. Τα αποτελέσματα και εκεί είναι αντίστοιχα. Προφανής στόχος είναι την γνωρίσει το καταναλωτικό κοινό της περιοχής και να κερδίσει το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, που είναι το καλύτερο ολόκληρου του χρόνου. Και να βελτιώσει όσο είναι δυνατόν τις πωλήσεις της.
Αν αυτή είναι η μία πλευρά της επένδυσης, η άλλη πλευρά είναι το κόστος. Το οποίο εν προκειμένω είναι μεγαλύτερο από κάθε άλλη μεγάλη αλυσίδα. Διότι στην προκειμένη περίπτωση όλα τα καταστήματα που διαθέτει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα στην Αττική εφοδιάζονται από τη ... Θεσσαλονίκη! Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το μεταφορικό κόστος είναι πολύ πιο αυξημένο, το οποίο βεβαίως το απορροφά η εταιρεία, εφόσον θέλει να είναι ανταγωνιστική έναντι των άλλων εταιρειών του κλάδου.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, όπως η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε προ εβδομάδων, στη διάρκεια του 2022 με πωλήσεις ύψους 940 εκατ. ευρώ τα κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) ήταν μόλις 8,5 εκατ. ευρώ. Φέτος εκτιμά ότι οι πωλήσεις της θα ανέλθουν στα 1,1 εκατ. ευρώ χωρίς να συνυπολογιστεί η πλειοψηφική συμμετοχή στο ΣΥΝΚΑ, μία εξαιρετική επιλογή που έχει βάλει την Μασούτης στην «καρδιά» του τουριστικού κύματος. Όμως, βασικό ζητούμενο παραμένει το EBITDA και η τελική κερδοφορία.
Πληροφορίες υποστηρίζουν ότι η διοίκηση της εταιρείας αναζητά χώρο στην περιοχή της Αττικής για να δημιουργήσει κέντρο logistics, προκειμένου να στηρίξει την ανάπτυξη της στο λεκανοπέδιο, αλλά όπως επισημαίνεται δεν είναι κάτι εύκολο και ως εκ τούτου δεν είναι άμεσο. Έτσι, μέχρι να λύσει αυτό το πρόβλημα, θα συνεχίσει να επιβαρύνεται με υψηλό μεταφορικό κόστος και όλα τα συνεπαγόμενα προβλήματα που αυτό δημιουργεί.