Η ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά που θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2024 είναι το νέο εμβληματικό πρότζεκτ που προσθέτει στη φαρέτρα της η DIMAND. Η εταιρεία έχει ήδη υλοποιήσει επενδύσεις περίπου 300 εκατ. ευρώ στον Πειραιά, στοιχηματίζοντας στις προοπτικές της πόλης, που αναδεικνύεται στη μεγαλύτερη μεταφορική πύλη της χώρας, καθώς και στις αναπλάσεις που δρομολογεί ο δήμος.
Η υπογραφή πριν ένα μήνα του συμβολαίου πώλησης ακινήτου έναντι 80,9 εκατ. ευρώ, μεταξύ της HUB 204 MΑΕ, 100% θυγατρικής της DIMAND, και του Ταμείου Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτηρίων (ΤΑΧΔΙΚ) του υπουργείου Δικαιοσύνης, τερμάτισε ένα σίριαλ δεκαετιών. Τα δικαστήρια του Πειραιά και οι υπηρεσίες τους, που σήμερα είναι κατακερματισμένα σε 5 διαφορετικά κτήρια, θα μετεγκατασταθούν στη νέα τους «πράσινη» στέγη, επιφάνειας 36.000 τ.μ., στον Άγιο Διονύσιο.
Μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, η περιοχή του Αγίου Διονυσίου με τα βιομηχανικά κουφάρια σίγουρα δεν έμοιαζε ως το επόμενο next big thing για την πόλη. Παρόλα αυτά, η DIMAND επέλεξε το 2015 να εγκατασταθεί επιχειρηματικά στην περιοχή, η οποία καταλαμβάνει 4.500 τ.μ. Η αγορά των ακινήτων της Παπαστράτος από τη μητρική της, Philip Morris, σε συνδυασμό με την προώθηση από τον Δήμο Πειραιά της πρώτης φάσης ανάπλασης ανοιχτού χώρου, έδωσαν το έναυσμα.
Έτσι, το 2021 εγκαινιάστηκαν τα παλιά κουφάρια της βιομηχανίας του Παπαστράτου που έχουν μετατραπεί σε μοντέρνα κτήρια γραφείων, όπου στεγάζονται 7.000 εργαζόμενοι, ενώ τους επόμενους μήνες θα παραδοθεί ο εμβληματικός Πύργος Πειραιά. Όπως εξήγησε, εχθές, κατά την παρουσίαση του έργου του Δικαστικού Μεγάρου, ο κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της DIMAND, η περιοχή του Αγίου Διονυσίου διαθέτει ιπποδάμειο πολεοδομία, δηλαδή τέτοια που δεν χάνεται ποτέ ο προσανατολισμός και καθαρά οικοδομικά τετράγωνα.
«Μέσα στα τέσσερα τελευταία χρόνια, ο Δήμος Πειραιά με τη συνδρομή μας, εκπόνησε ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για την περιοχή, ένα από τα πρώτα στη χώρα. Σήμερα, υπάρχει ΠΔ σε ισχύ που ξεκαθάρισε το τοπίο, με χρήσεις γης και συντελεστές δόμησης», εξήγησε ο κ. Ανδριόπουλος.
Όπως τόνισε, μετά από μεγάλη περίοδο στασιμότητας ο Πειραιάς μπαίνει στο επίκεντρο. Χάρη στους νέους σταθμούς της Γραμμής 3 του μετρό, στο δίκτυο του ηλεκτρικού και του προαστιακού, που ενώνουν το λιμάνι με το αεροδρόμιο, αλλά και το τραμ, ο Πειραιάς γίνεται ο μεταφορικός κόμβος της Αττικής. «Υπολογίσαμε ότι σε μέσο χρόνο 36 λεπτών φτάνει κανείς στον Άγιο Διονύσιο, όπου κι αν βρίσκεται ή κατοικεί στην Αθήνα, με πιο απομακρυσμένο προορισμό το αεροδρόμιο στα 57 λεπτά», εξήγησε ο επικεφαλής της εταιρείας.
Με την πρώτη φάση ανάπλασης ανοιχτού χώρου που άρχισε ο Δήμος Πειραιά, τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία της πόλης των 10 λεπτών, που αποτελεί τη μεγαλύτερη διεθνή τάση. Εν προκειμένω, η συμμαχία δημόσιου – ιδιωτικού τομέα είχε ως αποτέλεσμα μια διαδικασία που θα κρατούσε κοντά επτάμισι χρόνια, να συμπυκνωθεί σε δυόμισι. Όπως εξήγησε ο κ. Ανδριόπουλος, η DIMAND εκπόνησε και δώρισε τις μελέτες στον Δήμο Πειραιά και η Περιφέρεια Αττικής ενέκρινε και χρηματοδότησε με ευρωπαϊκούς πόρους το πρότζεκτ. Με την άφιξη του νέου Δικαστικού Μεγάρου, ο δήμος σχεδιάζει και τη δεύτερη φάση ανάπλασης.
Σύγχρονη και «πράσινη» στέγη για τα δικαστήρια
Το ακίνητο Δασκαλάκη επί των οδών Χαϊδαρίου, Φωκίωνος και Παπαστράτου, όπου σήμερα στέκει μία ανενεργή αποθήκη, περιλαμβάνεται στα ακίνητα που απέκτησε η DIMAND από την Παπαστράτος το 2016. Με ιδιαίτερα απαιτητικό χρονοδιάγραμμα, καθώς το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι μελέτες θα διαρκέσουν έξι μήνες, και η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το ερχόμενο καλοκαίρι. Θα διαρκέσει 24 μήνες, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026 και να λειτουργήσει εντός του 2027.
Το έργο που θα παραδοθεί με το κλειδί στο χέρι, θα απλωθεί σε μία έκταση 12,5 στρ. ενώ επιπλέον 5 στρ. του οικοπέδου θα μετατραπούν σε πάρκο, αθλητικές εγκαταστάσεις ανοιχτές στους πολίτες και πεζόδρομο.
Δεδομένου ότι θα κατασκευαστεί με σύγχρονες προδιαγραφές, ώστε να λάβει πιστοποίηση LEED Gold, ως κτήριο μηδενικών εκπομπών, τα λειτουργικά κόστη των Δικαστηρίων του Πειραιά θα μειωθούν κατά 50-60%, όπως εκτίμησε βάσει εμπειρίας ο κ. Ανδριόπουλος. Στις νέες εγκαταστάσεις θα μεταφερθούν 9 δικαστήρια από 5 κτήρια, 300 δικαστικοί και 560 υπάλληλοι, όταν η δυναμικότητα του κτηρίου είναι για 1.200 άτομα. Επίσης, υπολογίζεται ότι επιπλέον 2.500 άνθρωποι θα επισκέπτονται καθημερινά το νέο Μέγαρο.
Ως προς τα αυξημένα κόστη κατασκευής, ο κ. Ανδριόπουλος δεσμεύτηκε στην υλοποίηση του έργου, παρότι, όπως είπε, ο προϋπολογισμός είναι σε τιμές του 2020, ενώ οι τιμές του 2024 είναι αυξημένες κατά 80%. Ειδικότερα, το νέο κτήριο θα κατασκευαστεί με τελική τιμή 2.500 ευρώ/τ.μ., ενώ στο Κερατσίνι τα διαμερίσματα πωλούνται με 4.000 ευρώ/τ.μ.
Εκκρεμότητα ενός αιώνα
Η νέα επένδυση βάζει τέλος στο υπεραιωνόβιο στεγαστικό πρόβλημα για τα Δικαστήρια του Πειραιά. Η πρώτη πρόταση πριν από 103 χρόνια ήταν αυτά να εγκαθίσταντο στο Φουαγέ του Δημοτικού Θεάτρου της πόλης, ενώ ως το 1965 στεγάστηκαν στον χώρο του σημερινού Δημαρχείου. Ακολούθησαν προτάσεις για τις εγκαταστάσεις του Κεράνη, το Ράλλειο, το παλιό Τελωνείο επί της Ακτής Κονδύλη. Οι διεκδικήσεις δεκαετιών φρέναραν κυρίως σε διαφωνίες και τοπικούς ανταγωνισμούς, που οδήγησαν σε κατακερματισμένες δικαστικές υπηρεσίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμαρχος Πειραιά, κ. Γιάννης Μώραλης, έκανε λόγο για μια μάχη που δόθηκε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε τα δικαστήρια να μείνουν στον Πειραιά, εκτιμώντας ότι η ανέγερση του νέου σύγχρονου Μεγάρου θα προσδώσει υπεραξία σε μία αναπτυσσόμενη περιοχή της πόλης μας.