Έναν χρόνο μετά την αποχώρηση των μεγαλύτερων εταιρειών μόδας από την ρωσική αγορά, η νοσταλγία για κάποια από τα πιο γνωστά brands της βιομηχανίας πολυτελών ειδών σε μερίδα του κοινού οδήγησε στην εμφάνιση ενός πρωτότυπου Gucci Café, σε πολυσύχναστο σημείο της Μόσχας.
Επιστρατεύοντας το γνωστό λογότυπο, ελαφρώς πειραγμένο, καθώς και την χρωματική παλέτα της ιστορικής ιταλικής φίρμας, οι δημιουργοί του ιδιαίτερου αυτού καφέ στόχευσαν στο συλλογικό υποσυνείδητο των ευκατάστατων Μοσχοβιτών, οι οποίοι φαίνεται να υποφέρουν από “στερητικό σύνδρομο” για είδη πολυτελείας κι αποζητούν την επιστροφή των μεγάλων οίκων μόδας της Δύσης, 14 μήνες μετά την κήρυξη του πολέμου στην Ουκρανία και τη συνακόλουθη αποχώρηση σχεδόν του συνόλου των δυτικών brands από την ρωσική αγορά, στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην Μόσχα από την ΕΕ και τις ΗΠΑ.
Ο ιταλικός οίκος βεβαίως δεν έχει καμία σχέση με το σχετικό εγχείρημα και μένει να φανεί ποια θα είναι η αντίδραση του, με δεδομένο μάλιστα ότι οι επιχειρηματίες πίσω από το Café έχουν καταθέσει αίτημα για την κατοχύρωση των σημάτων Gucci, Gucci Dom και Gucci Café στην ρωσική αγορά. Με στόχο μάλιστα να αποφύγουν πιθανές νομικές ενέργειες για παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, οι δημιουργοί του ιδιαίτερου αυτού cafe έσπευσαν να κάνουν μικρές αλλαγές στο διάσημο λογότυπο, αναγράφοντας το ανάποδα στην σχετική επιγραφή, αλλά και επιστρατεύοντας την φαντασία τους σε σχέση με το πώς θα έπρεπε να δείχνει ένα cafe με την υπογραφή της φίρμας Gucci. Καναπέδες και πολυθρόνες ντυμένες με ταπετσαρία σε μοτίβο του μονογράμματος GG -σήματος κατατεθέντος του ιταλικού οίκου- σε μπλε και κόκκινο, καθώς και λουλούδια πλαισιώνουν τον χώρο, στοχεύοντας στην δημιουργία της γνώριμης ατμόσφαιρας πολυτέλειας που ο ιταλικός οίκος εμπνέει στους λάτρεις των δημιουργιών του.
Άγνωστο παραμένει το κατά πόσο η ψευδαίσθηση λειτουργεί, ωστόσο ένα είναι βέβαιο: η αίγλη των μεγάλων δυτικών επωνυμιών παραμένει ισχυρή και αδιαπραγμάτευτη, είτε μιλάμε για μόδα, είτε για … καφέ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου, οι επιχειρηματίες πίσω από το Gucci cafe είναι οι Ρώσοι μουσικοί Yegor Creed και Timati, σε συνεργασία με τον ιδιοκτήτη εστιατορίων Anton Pinsky. Οι ίδιοι φαίνεται να έχουν αιτηθεί και την κατοχύρωση της επωνυμίας “Stars Coffee”, επιστρατεύοντας και σχετικό λογότυπο που προσομοιάζει σε εκείνο της αμερικανικής αλυσίδας Starbucks…
Τόσο σε αυτήν την περίπτωση, όσο και σε εκείνη του Gucci Café, για το οποίο η αιτούμενη κατοχύρωση αφορά στην γνωστή επωνυμία με την ίδια μεν γραμματοσειρά, αλλά σε αναγραμματισμό, “EFAC ICCUG”, ασαφές παραμένει κατά πόσο οι εταιρείες της Δύσης που δαπάνησαν εκατομμύρια στην δημιουργία των αντίστοιχων brands θα καταφέρουν τελικώς να τα προστατέψουν σε ό,τι αφορά την παρουσία τους στην ρωσική αγορά.
Όπως σημειώνουν μάλιστα αναλυτές, υπάρχουν αρκετά “παραθυράκια” στη ρωσική νομοθεσία που δίνουν το δικαίωμα σε τρίτα μέρη να επωφεληθούν μίας επωνυμίας, εφόσον αυτήν δεν είναι ενεργή οποιαδήποτε στιγμή στο διάστημα μίας τριετίας… Αυτό ισχύει στην περίπτωση του σήματος Gucci, καθώς ο ιταλικός οίκος λειτούργησε προσωρινά έναν αντίστοιχο χώρο (pop-up) στην Μόσχα, το 2021. Εν κατακλείδι, το δικαστικό σύστημα της Ρωσίας θα κρίνει πού βρίσκεται το δίκαιο, σε μία εξαιρετικά γκρίζα ζώνη, σε ένα ιδιαίτερα ασταθές κι ευμετάβλητο περιβάλλον. Αναλυτές επισημαίνουν ωστόσο ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις για τα brands της Δύσης που αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από την ρωσική αγορά άρον-άρον, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η δίψα πολλών Ρώσων καταναλωτών για τις δημιουργίες των ευρωπαϊκών κι αμερικάνικων εταιρειών ανοίγει την πόρτα τόσο στους εισαγωγείς προϊόντων-μαϊμούδων, όσο και σε εναλλακτικά κανάλια εισαγωγής των αυθεντικών προϊόντων.
Ως προς το τελευταίο, αξίζει να σημειωθεί ότι το ρωσικό υπουργείο Εμπορίου έχει καταρτίσει λίστα με προϊόντα εταιρειών από τις ΗΠΑ, την ΕΕ και την Ιαπωνία που δύνανται να εισαχθούν στη χώρα με το σύστημα της “παράλληλης εισαγωγής”, παρακάμπτοντας τις επιβληθείσες κυρώσεις και χωρίς την άδεια του κατασκευαστή. Στην σχετική λίστα συμπεριλαμβάνονται επώνυμα προϊόντα από εταιρείες όπως οι Lancome, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Mattel, Hasbro, Zanussi, Nintendo και IKEA. Το σχέδιο βρίσκεται σε εφαρμογή τους τελευταίους μήνες, ενώ η σχετική λίστα διαρκώς εμπλουτίζεται με νέα brands. Βέβαιο είναι τελικά ότι όσο εξακολουθούν να φλέγονται τα πολεμικά μέτωπα στην στην Ουκρανία, ένας παράλληλος εμπορικός πόλεμος θα συνεχίζει να διεξάγεται.