Το σίριαλ με την πλέον αναμενόμενη νέα εισαγωγή στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης φαίνεται ότι τελειώνει εντός του 2020, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι η Airbnb θα κάνει το μεγάλο βήμα για την αρχική προσφορά μετοχών της (IPO), ύστερα από πολλές αναβολές και καθυστερήσεις.
Η επιτυχημένη πλατφόρμα βραχυχρόνιας ενοικίασης κατοικιών σχεδιάζει μία τολμηρή κίνηση για την είσοδό της στο ταμπλό μέσω απευθείας δημόσιας εγγραφής χωρίς να ακολουθήσει τον συμβατικό δρόμο εισαγωγής μέσω της έκδοσης νέων μετοχών. Σε αυτή την περίπτωση, οι παλαιοί μέτοχοι θα διαθέσουν μετοχές αλλά δεν θα εκδοθούν νέες, αφήνοντας εκτός διαδικασίας επενδυτικές τράπεζες που θα αναλάμβαναν το ρόλο του αναδόχου της αύξησης κεφαλαίου, έναντι υψηλών προμηθειών.
Αν η κίνηση αυτή όντως προχωρήσει θα έχουμε την πιο εντυπωσιακή ίσως IPO για αυτή τη χρονιά, εκτιμούν αναλυτές, καθώς η Airbnb είναι σήμερα η τέταρτη μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία «μονόκερος». Σημειώνεται ότι στην κατηγορία των «μονόκερων» εντάσσονται οι μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο startups, με αξία που ξεπερνά το 1 δισ. δολ. Σήμερα, η αξία της Airbnb υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 35 δισ. δολ.
Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας IPO
Ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η εταιρεία είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να προχωρήσει στην εισαγωγή της στη Wall Street χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, με αναλυτές να αναφέρουν τότε ότι στις προθέσεις της startup ήταν να γίνει η εισαγωγή ακόμα και μέσα στο 2019.
Δύο μήνες αργότερα όμως, τον περασμένο Νοέμβριο, ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Μπράιαν Τσέσκι μιλώντας στο CNBC είχε δηλώσει πώς δεν υπάρχει καμία βιασύνη, καθώς όπως επεσήμανε η εταιρεία έχει ήδη εξασφαλίσει σημαντικά κεφαλαιακά αποθέματα και δε χρειαζόταν επιπλέον. Αυτή ήταν και η δήλωση που έκανε πολλούς να υποθέτουν ότι όντως η εταιρεία θα επιλέξει την οδό της απευθείας δημόσιας εγγραφής της.
Επιπλέον, μέτοχοι όπως ο Τζεφ Μπέζος ή εταιρείες Venture Capital έχουν ήδη δηλώσει την πρόθεσή τους να κατέχουν μετοχές για μεγάλο χρονικό διάστημα, δίνοντας ένα περιθώριο χρόνου στην εταιρεία να κάνει την κίνησή της όταν θα είναι έτοιμη. Μάλιστα, όπως είχε τονίσει στην ίδια συνέντευξη ο Τσέσκι «οι μεγάλοι μέτοχοί μας, οι περισσότεροι από τους μεγάλους επενδυτές μας, μας έχουν πει ότι σκοπεύουν να κρατήσουν τις μετοχές τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, πράττοντας επί της ουσίας το αντίθετο από το να μας πιέσουν να προχωρήσουμε σε δημόσια εγγραφή».
Σε δηλώσεις του ο Τσέσκι εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία της Airbnb. «Πιστεύουμε ότι το επόμενο έτος θα είναι η κατάλληλη στιγμή για εμάς» είχε πει χαρακτηριστικά. Ωστόσο στους σκοπέλους που η εταιρεία θα έχει να αντιμετωπίσει, σύμφωνα με αναλυτές, μέσα στο έτος που διανύουμε είναι οι συνεχιζόμενες ανησυχίες των χρηστών της εφαρμογής σχετικά με την ιδιωτικότητα και την ποιότητα αλλά και τον αντίκτυπο στα έσοδα της εταιρείας από την ύπαρξη πολλών νεοεισερχομένων στον εναλλακτικό χώρο ενοικίασης ξενοδοχείων, όπως η Sonder και το WhyHotel.
Ακολουθώντας και αποφεύγοντας προηγούμενα παραδείγματα
Την περασμένη χρονιά πολλές ήταν οι start-up εταιρείες που αποφάσισαν να μπουν στη Wall Street με τα αποτελέσματα της εισαγωγής να μην δικαιώνουν αρκετές από αυτές. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι Uber και Lyft, που είδαν τις μετοχές τους να υποχωρούν αρκετά κάτω από τα επίπεδα της IPO.
Πρόσφατα και η WeWork έδωσε τέλος στο σχέδιο εισαγωγής της στη χρηματιστηριακή αγορά καθώς υπήρξαν αμφιβολίες από τους επενδυτές για τα οικονομικά της μεγέθη και την κουλτούρα της εταιρείας. Αναφερόμενος σε αυτό το παράδειγμα ο Μ. Τσέσκι, δήλωσε πρόσφατα ότι «η αποτυχία της WeWork έχει να διδάξει δύο σημαντικά μαθήματα - τη σημασία των περιθωρίων κέρδους και της φήμης που πρέπει να έχουν οι εταιρείες».
Στην περίπτωση της IPO της Airbnb, σύμφωνα με το CNBC, ήδη Morgan Stanley και Goldman Sachs έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να αναλάβουν τις διαδικασίες για την απευθείας δημόσια εγγραφή της στο χρηματιστήριο, όπως είχαν κάνει και για την μουσική πλατφόρμα Spotify το 2018 και για την εφαρμογή μηνυμάτων Slack το 2019.
Οι Ολυμπιακοί αγώνες, ο άσος στο μανίκι της Airbnb
Όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Γκομούζας, ανώτερος αναλυτής της eTrader «το πιο επιτυχημένο βήμα μάρκετινγκ που κατόρθωσε η Airbnb ήταν να στηρίξει τους Ολυμπιακούς Αγώνες μέχρι το 2028, παρέχοντας 500 εκατομμύρια δολάρια. Αυτή η συμφωνία περιλαμβάνει τους αγώνες του 2020 στο Τόκιο, του 2024 στο Παρίσι και του 2028 στο Λος Άντζελες. Μέσω της χορηγίας, διευθετήθηκαν οι μακροχρόνιες διαφωνίες της εταιρείας με το Τόκιο σχετικά με την αναστολή της διαμονής κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Έτσι, η εταιρεία όχι μόνο προσέλκυσε μεγαλύτερη επενδυτική προσοχή στην IPO, αλλά εξασφάλισε επίσης υψηλά κέρδη για την ίδια την πλατφόρμα αλλά και τους παρόχους καταλυμάτων».
O Τσέσκι έχει δηλώσει ότι οι πελάτες που διέθεσαν ακίνητα στην εφαρμογή αποκόμισαν έσοδα που ξεπερνούν τα 80 δισ. δολάρια συνολικά από τη δημιουργία της εταιρείας έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2019. Τα έσοδα της Airbnb το δεύτερο τρίμηνο του 2019 ανήλθαν στο 1 δισ. δολάρια. Η Airbnb ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2008 και έχει συγκεντρώσει έως τώρα 4,4 δισ. δολάρια μέσω 15 γύρων χρηματοδότησης, σύμφωνα με την Crunchbase.