Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα καταγράφει επιδόσεις ρεκόρ στον τουρισμό, η εικόνα στον κλάδο της εστίασης εμφανίζεται προβληματική.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις εστίασης βρίσκονται σε φάση συρρίκνωσης, καθώς η ακρίβεια περιορίζει τις εξόδους για φαγητό, τόσο για τους Έλληνες καταναλωτές όσο και για τους τουρίστες της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης, ο κύκλος εργασιών το δεύτερο τρίμηνο 2025 ανήλθε σε 2,7 δις. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 2,6% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2024, όπου είχε ανέλθει σε 2,8 δις. ευρώ.
Την ίδια ώρα στο 7μηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 12,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024 και διαμορφώθηκαν στα 12,18 δισ.. Μάλιστα είχαμε αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, η οποία ενισχύθηκε κατά 10% το πρώτο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ).
AirBnb και homing «προσγείωσαν» την εστίαση
Δύο είναι οι διεθνείς τάσεις, όπως όλα δείχνουν που έχουν ρίξει την εστίαση σε χαμηλά επίπεδα. Η πρώτη είναι το AirBnB, η βραχυχρόνια μίσθωση, και η δεύτερη είναι το... homing. Για την ακρίβεια το homing στον τουρισμό, είναι η πρόθεση των τουριστών αλλά και των Ελλήνων να περιορίσουν τα ποσά που δαπανούν για φαγητό έξω στη διάρκεια των διακοπών τους.
Τόσο οι Έλληνες όσο και οι τουρίστες λόγω της μείωσης του εισοδήματος, πλέον έχουν στραφεί προς την κατανάλωση γευμάτων μέσα στα σπίτια τους ή στα τουριστικά καταλύματα, είτε πρόκειται για ξενοδοχεία είτε για ενοικιαζόμενα δωμάτια και πλατφόρμες τύπου Airbnb.
Φέτος, μάλιστα, πιο πολύ από κάθε άλλη χρονιά ήταν ιδιαίτερα έντονη η τάση πολλών τουριστών να στραφούν στις αγορές από τα σούπερ μάρκετ και στην προετοιμασία γευμάτων στο σπίτι ή στο κατάλυμά τους. Τάση που φάνηκε και στην αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ τόσο στα νησιά όσο και την Κρήτη, περιοχές με υψηλή τουριστική κίνηση.
Όπως τόνισε ο κ. Γιάννης Δαβερώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων Αττικής και Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων «οι τουρίστες, όπως φάνηκε και φέτος, επέλεξαν τα σούπερ μάρκετ, δηλαδή τα Airbnb, έτσι ώστε επειδή έχουν κουζίνες να ψωνίζουν και να τρώνε μέσα. Η εστίαση οπότε χάνει. Τώρα υπάρχει ένας προβληματισμός».
Μάλιστα όπως εξήγησε το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς ειδικά και τα all inclusive ξενοδοχεία τα οποία περιορίζουν την πελατεία της εστίασης, καθώς περιλαμβάνουν και τη διατροφή μέσα στο πακέτο διαμονής.
Παρόμοια βέβαια είναι και η κατάσταση με τους Έλληνες πελάτες της εστίασης, όπως είπε ο κ. Δαβερώνης, «έχουν μειώσει πολύ τις επισκέψεις τους. Αυτό που τους είχαμε δύο και τρεις φορές την εβδομάδα έχει τελειώσει δεν υπάρχουν τα οικονομικά που να αντέχει ο Έλληνας να πάει σε εστιατόριο».
Την κατάσταση στην εστίαση δυσκολεύουν όμως και τα έξοδα των επιχειρήσεων που έχουν πολλαπλασιαστεί, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων Αττικής, «οι τιμές των εστιατορίων έχουν ακριβύνει γιατί και οι πρώτες ύλες έχουν ανέβει και τα λειτουργικά έχουν αυξηθεί όπως το ηλεκτρικό ρεύμα και η φορολογία έχει ανέβει. Η κυβέρνηση επέλεξε να ανεβάσει το ΦΠΑ στον καφέ και τα αναψυκτικά στο 24% κάτι που έχει εγκλωβίσει ειδικά τις καφετέριες».