ΓΔ: 1430.91 0.18% Τζίρος: 149.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Germany, Germania, Economy, Oikonomia
Φωτο: Shutterstock

Σε «μεγάλο ασθενή» της ευρωζώνης μετατρέπεται η γερμανική οικονομία

Η ενεργειακή κρίση σε συνδυασμό με τον εντεινόμενο ανταγωνισμό κυρίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτη την ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης.

Η οικονομία της Γερμανίας -η μεγαλύτερη της Ευρώπης- πασχίζει να αναπτυχθεί και η αδυναμία αυτή θα συνεχιστεί. Όπως ανακοινώθηκε στο β' τρίμηνο η οικονομία ήταν στάσιμη ενώ οι αρνητικές μετρήσεις των ερευνών για τον Ιούλιο, δείχνουν πώς η χώρα που θεωρούνταν επί μακρόν ως ο κινητήριος μοχλός της επέκτασης της περιοχής, σήμερα αποτελεί φρένο στις προοπτικές της.

Η ύφεση από την οποία η Γερμανία έχει πλέον μόλις και μετά βίας εξέλθει έχει ήδη αψηφήσει μια τολμηρή πρόβλεψη του καγκελάριου Όλαφ Σολτς τον Ιανουάριο ότι μια τέτοια ύφεση σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να λάβει χώρα.

Το τελευταίο παραλίγο ατύχημα αναδεικνύει πόσο βαθιά ριζωμένη είναι η βιομηχανική κακοδαιμονία που διαρκεί σε ένα έτος κατά το οποίο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι η ταλαιπωρημένη από την ενέργεια οικονομία είναι η μόνη που μπορεί να συρρικνωθεί μεταξύ των κρατών των G7. Θα μπορούσε η Γερμανία να επιστρέψει στον παλιό της ρόλο ως βάρος στο αναπτυξιακό δυναμικό της Ευρώπης;

«Το αν η οικονομία σέρνεται ή συρρικνώνεται ελαφρώς, νομίζω ότι είναι ένα πρόβλημα δεύτερης τάξης», δήλωσε ο Τόμας Μέγιερ, ιδρυτής του Ινστιτούτου Ερευνών Flossbach von Storch και επί μακρόν οικονομικός παρατηρητής της χώρας. «Νομίζω ότι η Γερμανία διεκδικεί τον τίτλο του "ασθενή της Ευρώπης"».

Ένας τέτοιος χαρακτηρισμός αποδόθηκε στη Γερμανία τα χρόνια μετά την επανένωση το 1990, καθώς αυτή η επίπονη διαδικασία συρραφής των δύο εθνών απομύζησε την οικονομία από τον μεταπολεμικό δυναμισμό της και εξέθρεψε επίμονα υψηλή ανεργία.

Η προσπάθεια διήρκεσε μέχρι και αυτόν τον αιώνα, όπως μαρτυρά μια αξιοσημείωτη περίοδος κατά την οποία η ετήσια ανάπτυξη της Ιταλίας ξεπερνούσε τη μεγαλύτερη και πλουσιότερη Γερμανία για περισσότερο από μισή δεκαετία.

Αυτή τη φορά, η συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση της Γερμανίας, που οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία, παραλύει τους κατασκευαστές σε μια οικονομία που ήδη παλεύει με τη δημογραφικά επαγόμενη έλλειψη δεξιοτήτων και τη χαμηλή παραγωγικότητα.

Εν τω μεταξύ, ο εντεινόμενος παγκόσμιος ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά οχήματα απειλεί την αυτοκινητοβιομηχανία της. Αυτές οι μακροπρόθεσμες προκλήσεις συνδυάζονται με την αδύναμη κινεζική ζήτηση και την αυστηρότερη νομισματική πολιτική για να συμπιέσουν περαιτέρω τη βιομηχανία. Μια άλλη αύξηση των επιτοκίων κατά ένα τέταρτο της μονάδας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα την περασμένη εβδομάδα για να τιθασεύσει τον πληθωρισμό θα ασκήσει μεγαλύτερη πίεση εκεί.

Αν και η συρρίκνωση κατά 0,3% που αναμένεται για τη Γερμανία τόσο από το ΔΝΤ όσο και από την Bundesbank για φέτος δεν είναι τεράστια, είναι σημαντική: η τελευταία φορά που η οικονομία της συρρικνώθηκε ενώ η οικονομία της Ιταλίας αναπτύχθηκε ήταν το 2003.

«Η υποαπόδοση δεν είναι απλώς μια πρόβλεψη - το βλέπουμε ήδη», δήλωσε ο Γιόργκ Κράμερ, επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank πριν από τα τελευταία στοιχεία για το ΑΕΠ. «Προβλέπουμε μια νέα ύφεση για το δεύτερο εξάμηνο του έτους». Τα στοιχεία έδειξαν ότι η οικονομία γλίτωσε από ένα ακόμη τρίμηνο συρρίκνωσης -αλλά μόλις και μετά βίας, αν και η προηγούμενη πτώση του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος ήταν μικρότερη από ό,τι είχε εκτιμηθεί προηγουμένως.

Ο Κλέμενς Φουστ, πρόεδρος του Ινστιτούτου Ifo με έδρα το Μόναχο, εκτίμησε μάλιστα ότι η ύφεση συνεχίστηκε, επικαλούμενος μεγαλύτερη επιδείνωση με επίκεντρο τη μεταποίηση στην μακροχρόνια μηνιαία έρευνα του οργανισμού του για τις επιχειρήσεις. Ο δείκτης διευθυντών αγορών της S&P Global έδειξε ότι η βιομηχανική αδυναμία ήταν αρκετά έντονη ώστε να αντισταθμίζει τη συνεχιζόμενη επέκταση των υπηρεσιών. Ως η κυρίαρχη οικονομία της περιοχής, αυτό σημαίνει ότι η Γερμανία τραβάει τις υπόλοιπες προς τα κάτω.

«Οι γενικές συνθήκες παραμένουν φτωχές και οι πρόδρομοι δείκτες δεν δείχνουν σημαντική δυναμική ούτε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους», δήλωσε η επικεφαλής οικονομολόγος της Helaba, Γκέρτρουντ Τραντ. «Η στασιμότητα δεν είναι αισιόδοξη - δεν είναι ένας αριθμός που προκαλεί ευφορία».

Δεν είναι όλα ζοφερά. Η ανεργία στο 5,7% παραμένει σε απόσταση μιας ποσοστιαίας μονάδας από το ιστορικό χαμηλό της. Ο Άρνε Φρόιντ, διευθύνων σύμβουλος της Puma, σημείωσε ότι υπάρχει "σταθερή ζήτηση" στη Γερμανία για τα αθλητικά παπούτσια και τα ενδύματα της εταιρείας του. Ο οικονομικός διευθυντής της Volkswagen, Άρνο Άντλιτζ, ήταν ομοίως αισιόδοξος.

«Υπάρχει κάποια αβεβαιότητα από την πλευρά των πελατών όσον αφορά τον πληθωρισμό, αλλά προσωπικά δεν περιμένω ύφεση τα επόμενα τρίμηνα», δήλωσε στην τηλεόραση του Bloomberg. Τα βιομηχανικά προβλήματα της Γερμανίας και οι χαμηλές επιδόσεις ανάπτυξης προς το παρόν δεν τη διαφοροποιούν πραγματικά ούτε από τους περιφερειακούς ομόλογούς της, τουλάχιστον επειδή μοιράζονται πολλά από τα ίδια προβλήματα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Πώς έγινε η Γερμανία από «ατμομηχανή», ο «μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης

Έλλειψη επενδύσεων σε υποδομές και στην υψηλή τεχνολογία, εμπορική εξάρτηση από την Κίνα και ενεργειακή από τη Ρωσία έχουν βυθίσει σε στασιμότητα τη γερμανική οικονομία. Ψάχνει τις κατάλληλες μεταρρυθμίσεις.
ΔΙΕΘΝΗ

Ευκαιρία για τη Γερμανία και την ΕΕ η πτώση της κυβέρνησης του Σολτς

Δυσλειτουργικός και άτολμος αποδείχτηκε ο τρικομματικός συνασπισμός στη Γερμανία, που προκάλεσε πολλά προβλήματα και στην Ευρώπη. Οι προσδοκίες από την πιθανή επικράτηση του Φρίντριχ Μερτς στις εκλογές.
ΔΙΕΘΝΗ

Η μεγάλη «μάχη» που θα κρίνει το μέλλον του ευρωπαϊκού τραπεζικού τομέα

Παρά τις σφοδρές αντιδράσεις της γερμανικής κυβέρνησης και της διοίκησης της Commerzbank, η Unicredit επιμένει στο μεγάλο διασυνοριακό deal. Η έναρξη διαπραγματεύσεων και το μείζον θέμα της περικοπής δαπανών.
Germany, Germania, Economy, Oikonomia
ΔΙΕΘΝΗ

Το δράμα της Volkswagen και η παρακμή της γερμανικής βιομηχανίας

Η απόφαση της Volkswagen για κλείσιμο εργοστασίων εκφράζονται φόβοι ότι αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου της παρακμής της άλλοτε πανίσχυρης γερμανικής βιομηχανίας. Πώς έχασε την ελκυστικότητά της η γερμανική οικονομία.